Gå til innhold
Arkivverket

[#8646] Finner ikke veien videre....


Gjest Pia Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Johansen

Trenger hjelp til hvordan jeg skal finne en familie videre når de ikke er å spore i folketellinger !Mikkel Mikkelsen (Michel Michelsen) født ca 1808 gift med Elen Kirstine Olsdatter født ca 1816. De giftet seg 06.12.1846 i Skjervøy kommune i kirkeprotokollen er stedsnavn som Skorpen og Kvænangen nevnt.Finner følgende barn på disse to: Niels Ole født 13.01.1848 Ane født 02.02.1850 Michel Erik født 18.08.1852 Ellen Katrine født 13.10.1854Far på Mikkel Mikkelsen i vielsesprotokollen er oppført som Mikkel Mikkelsen Og på Elen Kirstine Olsdatter er det oppført Ole Mortensen som far.Regner med at begge foreldrene er døde siden jeg ikke finner dem i FT eller at mor muligens lever videre som gift på nytt eller som 'tjenstejente'.Finner noen barn som kan passe i 1865 tellingen som står oppført på forskjellige familier som pleie/foster barn.Viss noen vet videre familie på disse to blir jeg kjempeglad :)Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiFor å komme videre må du finne opplysninger om dem i kirkebøkene. Er barna født i Skjervøy ? Skjekk eventuelt de andre stedsnavnenes kirkebøker om du kan finne noen av dem døpt.Lykke til. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei! Skorpen/Schorpen/Schorpa er ei øy i Kvænangen. Skorpen tilhørte Skjervøy prestegjeld på den tida du søker informasjon. Prøv å søke i disse gamle kirkebøkene med vanlig tekst-søk: http://ntrm.no/Kilder/Kirkebøker/kirkebøker.htm Stedsnavnet finner du i alle fall og mange Michelsel/Michelsd fra Skorpen, men skrivmåtene varierer noe voldsomt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei! Skorpen/Schorpen/Schorpa er ei øy i Kvænangen. Skorpen tilhørte Skjervøy prestegjeld på den tida du søker informasjon. Prøv å søke i disse gamle kirkebøkene med vanlig tekst-søk: http://ntrm.no/Kilder/Kirkebøker/kirkebøker.htm Stedsnavnet finner du i alle fall og mange Michelsel/Michelsd fra Skorpen, men skrivmåtene varierer noe voldsomt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Det er nettopp kirkebøkene jeg har brukt for å finne nøyaktig dato for fødsel på barna men det er vanskelig å finne vilken familie disse to stammer fra ..tenker da på hvem er foreldrene til Mikkel Mikkelsen og Elen kirstine Olsdatter . Men takker for svar ...får håpe jeg finner en løsning på dette mysteriet :) Greit å få forklart det med Skorpen ....for jeg trodde det var et stedsnavn på skjervøy. Nå bør jeg kanskje konsentre meg litt mere om kvænangen, da begge sannsynligvis kommer derfra sia det står Skorpen på henne og Kvænangen på han i vielses protokollenJeg gjorde en etterlysning her for å høre om noen kanskje hadde funnet noen på eventuelt samme familie eller om jeg kunne ha oversett noe. Alltid bedre når flere hoder tenker i lag enn bare ett når man står fast :)Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I folketellinga 1801 kan vi finne den 19 år gamle Mikkel Mikkelsen. Han bor på Spinderen, som sannsynligvis er feilskrift for Spilderen. Dette er ikke langt fra Skorpen. Mor til Mikkel er den 47 år gamle enka Karen Lassesdatter. Dette bør være en god kandidat som far til Mikkel. Jeg har ingen forslag som far til Elen Kirstine.Hilsen Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Har du prøvd konfirmasjonslistene for Skjervøy (gutter på sommeren, jenter på høsten)? For 'mine' fra perioden 1838 - 1845, var foreldre oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjermund Wøhni

Hei. Jeg har en Mikkel Mikkelsen f.1782 Skjervøy? i mitt anetre. Hans foreldre var Karen Lassesdatter og Mikkel Nilsen. Har funnet noen generasjoner tilbake derfra. Sier Vassnes deg noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.