Gå til innhold
Arkivverket

[#8647] Bonan/Bone - Soon - omkring 1800


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Jeg har en Johannes Andreassen Bonan 21.4.1806 - 27.9.1884, gravlagt på Såner kirke (står/sto gravstøtte ved siden av den nedbrente kirkeruinen). I kirkeboken for Soon, ved dåpen, er faren oppgitt å være Andreas Christophersen og via protokollen for viede slutter jeg at han giftet seg 13.7.1805 med Anne Helene Knudsdtr. Hun kan ha vært tjenestepige hos Kjøpman Peder Winge i Moss 1801. (En Andreas Christopher Hopstoch er betjent her?) Andreas og Anne Helene har vel Christopher 1810 og Ener 1812. Andreas er ved dåpen i 1810 omtalt som 'Bone af Soon'. Noen som vet noe mer om denne familien i for- og ettertid? Hilsen Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I folketellinga 1900 kan en i Ullevålsvn. 34 i Kristiania finne den ugifte Maren Andreasen? Bonan, f 1809 i Soon. Hun bodde sammen med dattera Sofie Mathisen, f 1841 i Soon, som også var ugift. Sofie levde av sine midler.For øvrig var det 3 familier som het Bohne i hhv. Stavanger, Bergen og Tromsø. Alle familiefedrene her var slaktere og født i Tyskland.Hilsen Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Du sier ikke noe om hva du har sett i folketellingene, men kandidatene er vel egentlig ikke så mange. I Son 1865 har vi bare Johannes Andreassen, los, 60 år og født i Son, gm Maren Pedersdtr, og m 3 hjemmeværende barn.For 1801-tellingen i området er det vel egentlig bare Andreas Christophersen i Moss som kan være aktuell som far. Han er 26 år, og utkommandert matros. Hans mor er enke. I første omgang ville jeg tatt en nærmere titt på kirkeboka for Moss og sett om 'Bone/Bonan' er nevnt omkring denne familien.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Takk for nyttige innspill, så langt. Jeg har kommet til samme konklusjon som deg når det gjelder tellingen i 1801, men unnlot bevisst å nevne det da jeg ville åpne for andre muligheter. Jeg har følgende info om J.A. Bonan: g 1836 m Maren Pedersdtr fra Son (1809 - 1902), datter av Peder Gabrielsen og Gunhild Dideriksdtr. Barna født i Son: 1) Anna Gregorina 1837 - 1912 g 1864 m August Wilhelm Bernhard Klaunig fra Kiel 1832 - 1906 2) Hanna Mathea 1839 - ?, gift 2 ganger 3) Grethe Sophie Emilie 1841 - ? g 1871 m Ottar Mathisen 4) Petter Anthon 1843 -? 5) Knut 1845 - 1918 g 1874 m Thora Margrethe Olsen fra Son 6) Johan Monrad 1848 - 1915 g 1889 m Helene Henrichsen fra Moss (1863 - 1947, datter av hans Jacob Henrichsen og Anne Grethe Petersen) 7) Nathalie 1850 - ? 8) Henriette 1850 - ? 9) Lisa 1853 - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.