Gå til innhold
Arkivverket

[#8654] Biskop Anders Foss, Bergen 1606


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

I Edvard Edvardsens bok om Bergen står det bl.a. at Biskop Anders Foss i Bergen 1583 - 1606 gift med Marie (Marine) Robertsen, hadde to sønner og syv døtre. Er det noen som vet navnene på noen av barna deres,2 gutter og syv døtre, og hvem de var gift med eller kilder hvor jeg kan mer ut om denne slekten? MVH Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har tre døtre: Magdalene g. m. 1. sogneprest KK Hans Jørgensen, 2. prost, sognreprest Innvik, rektor Jon Mogenssøn Skanke, Dorothea g.m. sogneprest Fana, rektor Jonas Sørensen og NN g.m. Dr. Henrik Høyer, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Christian Arentz Takk for opplysningene. Jeg ser i Bergen bys historie bind 2, side 330, at en av døtrene, ikke nevnt med navn, er gift med en Allerede Adamssøn antagelig i Bergen. Er spesielt interessert i Foss-navnet. I Bergen ca 1650 er det to Foss slekter på Nordnes etter det jeg kan se; en Jacob Foss slekt kommet fra utlandet ca 1650 og en Jochum Foss slekt hvor også navnene Thies og Anders dukker opp i flere slektsledd og generasjoner. Disse er født i Bergen. På grunn av at kvinnene sjelden ble nevnt med fornavn blir det ofte vanskelig å orientere seg, men navnet Dorothea finnes i Jochum Foss slekten senere. MVH Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

Anders Foss hadde en sønn som ble fogd (i Stryn ?), nemlig Jacob. Jacob ble henrettet i 1623. Jacob var i strid med sin svoger Jon Schancke, som også ble henrettet (i 1618) for ekteskapsbrudd og vold mot sin hustru. Biskop Anders Foss' hustru Marine Ruppertsdatter ble i 1590 anklaget for hekseri av Lehnsmand Peder Thott. Fin gjeng. (Hennes far var kongelig kirurg Ruppert Geiszpuscher)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Heia Greta.Godt nytt år. Visste du at biskop Andreas Foss var meget interresert i blomster? Og det var og legen Henrik Høyer som vistnok var gift med en datter av Foss. Nevner og at Biskopen var en venn av Tyge Brahe på Hven. I Leiden i Holland er professor C Clusius og Dr.Høyer i i kontakt.Det er Dr Høyer som første gang innfører tulipaner,liljer og krokus til Norden - så langt man idag vet. Så kommer det interresante. På Milde gårdene og på Bukken her utenfor Bergen, finnes etterkommere av disse liljer og krokus. Og jeg synes å ane en liten forbindelse her ,da vi vet at Sander Jansen Warwich og Anne Clausdatter (Ratken) eiet Mildegårdene og vi vet og at hennes bror Thomas Clausens datter Anne ble gift med Jan (Johan) Brage/Brahe. Men det blir ikke så lett å finne hvor tilknytningen er . Vel jeg ville nu bare nevne det. Vil du vite mer ringer du meg. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Se tema 22289, innlegg 9-14, hvor det stilles spørsmålstegn ved om Henrik Høyer var gift med en datter av Foss eller om dette skyldes en sammenblanding fordi både Høyer og Adamus var leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja jeg har sett den. Og jeg er og enig med Jo Rune Ugulen om vi kan/bør tro på NBL. Men det står og i DBL at Henrik Høyer var gift med ei datter av Anders Foss.Mulig Biskopen hadde flere døtre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Kaasin

Hva med forfedrene ? På nettet forekommer både Anders Mikkelson Foss og Andres Hanssøn Foss. Vi kjenner jo Biskop Anders som en foregangsmann for reformasjonen i Norge. Mange av sine impulser fikk han fra Danmark hvor han var født.Linjen ;Anders Hanssøn Foss går via moren Karine Hansdatter Tausen. Hun blev gift med (1) Hans Foss , f. ca. 1508, stilling sogn.præst Odense.OG Karine var datter av selve reformasjonens far i Danmark.!!Noen som kan utdype dette temaet !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Intet nytt under solen. Hans far var ukjent....dengang.!?Men det kunne vært fint å søke å komme videre. Anders Foss, med sin formidable reformoppgave i Norge, samt deltaker i datidens mest sentrale norsk -danske inteligensa. Hvem var forfedrene.se lenke: LenkeHan passer godt inn her. Sønn av Hans Foss.OBS: Jeg tenker kun høyt her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Når man leter. Kom over følgende interessante artikkelLenkeLegg merke til omtale av Katrine ( Karine )..Forøvrig ser dette ut til å være en godt sammendrag Tausen etterkommere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg registerer at Norsk Prestehistorie (NSF) nevner han som Anders Mikkelsen Foss, biskop i Bergen fra 1583-06-12 til 1607 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Divergens. Spennende. Kilde NSF og Mikkelsen ??Fra en omfattende artikkel om Hans Tausen sine etterkommere sakses;Catharina, biskop Hans Tausen äldsta kända dotter, var född i första äktenskapet. Hon var först gift med Hans Foss, präst i Odense (död 8/6 1559). Ene sonen Desiderius Foss blev präst vid Vor Frues Kirke i Köpenhamn. Den andre sonen Anders Foss, blev biskop i Bergen. Sitt andra äktenskap ingick hon med Jörgen Rasmussen Yostedt (död 6/4 1571. inga nya barn i detta äktenskap.kilder :Rördam: Kirkehistoriska Samlingar (äldre och nyare serierna), Barfod: Danmarks Geistlighet, Wegener: A. S Wedel, Wiberg: Personalhistoriska og geneologiske Bidrag till allmän Praesthistorie, M. Christensen: Hans Tausen, Lengnick: Personalhistoriske bidrag vedkommende Danmarks og Norges Geistlighed, Dansk biografisk lexikon, Faye: Christiansands stifts Bispe- og stiftshistoria, Erlandsen: Biografiske efterretninger om Geistligheden i Tronhjems stift, m.fl. m.fl. Även svenska arkivalier och litteratur från och om Landskrona på 1600-talet ha undersökts.Forøvrig leses hele artikkelen under lenke i innlegg 11.Jeg regner med fortsettelse følger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Videre registrerer jeg at på DIS-treff har selv de som nevner biskop Foss som Anders Mikkelsen Foss Hans Foss og Karine Tausan som hans foreldre.Hvor kommer Mikkelsen fra?Jeg leser nå hva som står i BBH.. Kommer tilbake.I mellomtiden, en artikkel av Yngve Nedrebø:LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der var ingen ting om herkomesten i BBH. I NRR står der en del om Anders Foss, spesielt om striden mellom ham og Peder Thott, men heller ikke der noe om hva hans far het.DBL nevner et slektsskap mellom Anders Foss og Reff/Foss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Tror det må være feil. Kirken.no har Anders Foss uten Mikkelsen. Har nok blingset litt mot Anders Mikkelsen Kolding som står under.Hvis det er slik, er divergensen borte,da har vi kun alternativet - Hanssøn igjen.Og diskusjonene kan konsentreres rundt overnevnte artikkel.Var reformisten og biskopen Anders Foss sin bestefar, reformisten og biskopen Hans Tausen.??Og Dorethea navnet ( innlegg 1 og 2) vrimler det av rundt denne Foss familien.Eller kommer nye opplysninger frem ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har lest gjennom Rådstueprotokollen fra 1592-1594 der trolldomsprosessen mot Bispens kone, Marine Robertsdatter, er beskrevet. Heller ikke der nevnes Bispen med patronymikonet Mikkelsen, så jeg heller til samme oppfatning som deg, Trond, at det kan ha sneket seg inn en feil i prestebiografien. På den annen side; Vigerust nevner en Mikkel Foss. Skal se om jeg finner mer ut om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Følger diskusjonen rundt biskop Anders Foss med stor interesse. Da jeg la inn dette temaet så var det også for å se om Foss familien på Nordnes i Bergen kunne være etterkommere av ovennevnte biskop. Navnene som går igjen her er Ties, Anders, Jochum og Maren. Formuetaksering Bergen 1657 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe . Navnet Anders kommer dukker opp i kirkebøkene noe senere. Både Ties og Jochum er født i Bergen (Borgerboken)antagelig på 1630 -tallet. Det er vanskeligere med navn på kvinnene. Det fins en Karen Foss, antagelig søster til Jochum og Ties. Noen som har vært borti denne slekten? Kan det være etterkommere av Bispen Andreas Foss? Marina - Maren, Taus - Ties, også Jochum da, min tiende tippe på morssiden. mvh Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mikkel Foss, dannemand, Marstrand, nevnt i NRR I (1567) i forbindelse med hustruens død og i III (1591), og i Navneforskning (dansk): 'Mikkel Foss 'Faass' bd i Manstrup ; brevutsteder, 1526'.Greta, i Navneforskning 1519 er også 'Thideke (Tytke) Foss (Vos) bd i Borby' nevnt (kanskje et spor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Det ville vært rart om det ikke fantes en Mikkel Foss. Men er det noen koblinger ( sikre eller hypotetiske) som skulle tilsi mer undersøkelser om Mikkel i denne sammenheng?? Og kanskje noen kan redegjøre for registreringen i NSF hvor Mikkelsen fremkommer. ( innlegg 12 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Trond Kaasin

Løfter denne Mikkelsen/Hansen problematikken frem igjen. Med alle krav om kilder etc må jo noen kunne fortelle hvorledes Mikkelsen som mellomnavn på Bergen bispen fremkommer. Hvis ikke må jo NSF og Norsk Prestehistorie sløyfe Mikkelsen i sine registre ?!!Venter spent igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Trond Kaasin

Jeg er veldig skuffet over at ikke representanter fra NSF/Norsk Prestehistorie har kommentert denne tråden. Kan noen henlede rette vedkommende til en kommentar. Eller bør det startes en ny tråd ' anders mikkelsen foss og mulig feilregistrering i norsk prestehistorie.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.