Gå til innhold
Arkivverket

[#8658] Hyberthe Wibe Juul, f. ca. 1734


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Er det noen der ute som kjenner til damen Hyberthe Wibe Juul. Det jeg vet foreløpig er at hun i 1760 fikk sønnen Peder Jacob Top u.e. med Peder Top. Barnet ble døpt i Lindås, Hordaland 19 juni 1760. I 1780 gifter hun seg som enke med Peder Broch Grønbech i Brønnøy i Nordland. Hun og 2 mannen bor i 1801 på gården Helstad, Brønnøy, Nordland. Hun er da 67 år og Peder er 52 år.Er det noen som vet hvor Hyberthe kom ifra og når hun dør. Hvis noen kan hjelpe meg med dette ville jeg satt stor pris på dette. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Hei Kenneth. Kanskje dette er den du søker? Hyberta Wibe Juel, datter av kjøpmann i Trondheim, Johan Michael Wibe Jensen Juel, født 8/12 1697, og Helene Hybertsdatter født 1695.Johan Michael er sønn av Mag. sogneprest i Tingvoll, prost over Nordmøre, Jens Thomassen Juel, født ca 1667 i Trondheim, død 9/12 1727 i Tingvoll, gift 31/5 1694 i Eidet i Skogn med Christine Raphaelsdatter Lund, født 12/11 1673 i Eidet i Skogn, død 19/4 1757 i Ånes i Tingvoll.Jens hørte til 'Syvstjernen' den broderkretsen på syv prester fra Møre og Romsdal som ved klagemål til Kongen i 1714 og på annet vis søkte å skjerpe kirketukten og i en ugudelig tid nøre opp til ny glød i kirkens sloknenede glør. Sjelen i Syvstjernen var Thomas von Westen, 'Finmarkens apostel', men hodet synes Jens Juel å ha vært. Det henger et billede av ham i Tingvoll kirkeHelene Hybertsdatter var datter av skipper Hybert Eriksen og Catharina Asmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk så mye for svar Sølvi!! Da vet jeg opphavet, men er fremdeles interessert i å få vite når hun dør, hvem første ektemannen var og ellers andre opplysninger slikt som hennes dåpsdato i Trondheim, vet bare at hun er født ca. 1734.Mvh Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

Hyberta Vibe Juel giftet seg med skipper Nils Jensen (Bangstad) og fikk med ham 4 barn, hvoriblant Hybert Mikael Juel som i 1817 fikk skjøte på Austafjord i Nærøy, der han drev gjestgiveri. I sitt 2. ekteskap (med Peder Grønbech) fikk hun Johan Michael og Hybert Erich Wiibe Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.