Gå til innhold
Arkivverket

[#8662] Foreldre til Hagbart Nikolai Frog i Hole


Gjest Mona Dalheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Dalheim

Kan noen hjelpe meg å finne foreldrene til min oldefar? Hagbart Nikolai Frog er født 15/3-1870, d. 26/4-1943 i Oslo. Søsken: Anna, Karl, Johan. Alle er født i Hole, men flytter senere til Kristiania. Hagbart N. Frog gifter seg med Louise f. Wilberg 9/10-1868 i Kristiania d. 17/12-1918. I 2. ekteskap gifter han seg med Martine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Siden du ikke får noe svar foreslår jeg at du tar en tur opp til Riksarkivet og slår opp på fødte i Hole. Er du helt sikker på at han kom fra Hole og ikke Norderhov? Stedsnavnet Frog finnes nemlig under Norderhov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Dalheim

Hei Nina! Takk for svar. Folketellingen for Kristiania 1900 viser at han er født i Hole, og dette skal være riktig. 1. kone var også i fra Hole, men hun var født i Kristiania. Frog stammer i fra gårdsnavnet Frok. Jeg har også lagt ut mitt innlegg i Buskerud, uten resultat. Må nok prøve Riksarkivet. Hilsen Mona D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Dalheim

Hei Nina! Takk for svar. Folketellingen for Kristiania 1900 viser at han er født i Hole, og dette skal være riktig. 1. kone var også i fra Hole, men hun var født i Kristiania. Frog stammer i fra gårdsnavnet Frok. Jeg har også lagt ut mitt innlegg i Buskerud, uten resultat. Må nok prøve Riksarkivet. Hilsen Mona D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sett etter i bøkene Ringerikske slekter som består av 3 bind. 1 bind for Norderhov, 1 for Hole og 1 for husker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Jeg tror nå det ville vært lurt med en titt på data for Norderhov/Ringerike likevel, for Frog/Frok gård ligger akkurat på grensen mellom Ringerike og Hole, men på Ringerike-siden. Antakelig kan man se Norderhov kirke fra tunet på Frog/Frok, for det er bare noe hundre meter i luftlinje.Lykke til!Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Norderhov 15/3 - 26/6 1870 Hagbart Nikolai. Foreldre: sergeant Ole Hansen Kvale.... Amerika?? og pike Karoline Nilsdt. Snadden.Klokkerboka:Foreldre Ole Hansen Qvale og pike Karoline Anette Nilsdt. Snadden. Faddere: Karen Nilsdt. Nosjern, Hanna Iversdt. do., Maren Larsdt. Snadden, Hans Madsen do., Simen Nilsen Nosjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Dalheim

Hei Berit! Tusen takk for svar. Karoline Anette Nilsdt. Snadden er nok riktig. Jeg har funnet henne og hennes foreldre under oppføringen i 1865 tellingen. Du hadde jo også dato og årstall å forholde deg til. Min mor har sagt at de kom i fra Norderhov, og hun kjente også til Snadden. Men så har vi et problem. Hagbart Nikolai og søsken het jo Frog. Karoline er jo 'pike', kanskje giftet hun seg senere med Frog. Eller kanskje de bodde på Frok/Frog og tok dette navnet. Finner jeg de andre søskene vil jeg jo se om de har samme far. Det første du fant om foreldrene, Amerika???, hvor kom det i fra. Kunne han ha reist til Amerika? Hilsen Mona D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes det står ved dåpen at faren har em. Amerika. --Gift 21/3 1872 ungk. smed Kristian Mathias Johansen f./oppholdssted Engnos f. 25/3 47 far Johan Fredrik Nilsen og pike Karoline Annette Nilsdatter Snadden f. 20/3 51 far Nils Haagensen Snadden..-----Noen barn: Johan Albert f. 9/8 1872, far hmn. på Frogseie.----Carl Hjalmar f. 5/6 1875, far inderst på Snadden.----Thorvald Martinius f. 5/1 1878, far hmn. Snadden . Her slutter jeg med letingen. Det finnes nok flere barn før de du ser i FT 1900. Alt foregår i Norderhov. Du finner dem på Snadden i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Dalheim

Hei Berit! Takk for hjelpen, men nå bærer det galt avsted. Dette er ikke foreldrene til Hagbart Nikolai. Hun gifter seg tydeligvis med Kristian Johansen og det passer dårlig. Barna stemmer heller ikke. Men deres ene barn, Nils 'Snadden', kjenner min mor til. Det er nok familie. Kanskje er Hagbart Nikolai Frog født i Hole som det står i 1900 telling. Fødselsdato og år som jeg har gitt opp tidligere er riktig. Den Hagbart som du fant, var han virkelig født på samme dato og i samme år? Hilsen Mona D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er merkelig om det finnes 2 så like familier. Hagbarts fødsel fant jeg i Norderhov kirkbok, og iflg folketellingene så ligger Frog/Frok i Norderhov. Christian er jo ikke faren til Hagbart, men stefaren. Moren giftet seg med Christian og de fikk de andre barna sammen, altså 1/2 søsken til Hagbart. Ekteparet bodde jo også på Frog eie en tid. Du sa søsknene het Anna, Karl og Johan, men ikke fødselsår. Så vidt jeg kan forstå så har jeg funnet Johan, Carl og en Thorvald. I 1900 står Anna f. 1885, og Nils kjente du til. Det er jo en mulighet at noen av de andre barna døde, eller mistet forbindelsen med familien. Jeg skal prøve å sjekke Hole til uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Dalheim

Hei Berit! Det er nok jeg som har surret litt, det gikk nok litt fort unna. Det hele stemmer nok ganske bra. Min mor sa at det var ikke mange år imellom de tre sønnene, så det stemmer jo det også, og navnet Frog har vel de valgt som voksne. Nils kallte seg visstnok for Snadden. Senere har de i familien vår skrevet navnet med g/gg/gh. Takk for all hjelp du har gitt meg, og jeg skulle tro at Hole faller helt bort nå. Hilsen Mona D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.