Gå til innhold
Arkivverket

[#8665] Ola Bjørnsen fra Kroken i Sigdal. F ca.1610.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen som har kjennskap til hans familie. Når var han født og hvor?.Hvem var hans kone?. Hvem var Deres forfedere? Jeg tror Ola var selveier fra ca.1656. Han hadde en sønn Anders Olsen, f. ca.1651? som kom til Nes gård i Sigdal. Han var git med Kari Nilsdatter. Solum i Eggedal.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg vil gjette på at Ola Bjørnsen kunne komme fra Eiker. Det bygger jeg på de opplysningene om eierforholda som er gjengitt i Sigdalsboka. I 1616 var det Steffen Hære på Eiker som rådde bygsla - sønn til Ola het Steffen. Bjørn Daler på Eiker eide over halvparten av gården 1624 - far til Ola Kroken het Bjørn. Siri Leversby på Eiker eide også en mindre del.Ola Bjørnsen kom til Kroken ca 1637. Han eide halvparten av gården som odelsgods, Bjørn Hære hadde den andre halvparten. Det kan være fristende å gjette på at Ola Bjørnsen Kroken var sønn til Bjørn Daler, men jeg har ikke kilder som kan bevise det.Kari Nilsdatter Nes var ikke fra Solum (Sole) i Eggedal, men fra Solum i Nedre Sigdal, nabogården til Nes.Kona til Ola Bjørnsen Kroken kan ha hett Marte (Margrete). Det er iallfall et navn som flere av barnebarna har.Hilsen Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk for opplysningene Halvor.Vet du om det finnes noe skifte etter Bjørn Daler?.Har du navna og fødseldatoer for barna til Ole Kroken. Igjen mange takk.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vil legge til at Bjørn Dalers del i Kroken var 13 1/2 lisp. odelsgods. Siden Steffen Hære rådde bygsla ville jeg tro at han også hadde odel i gården (kanskje de var brødre?). Ola Bjørnsen eide 1 1/2 fjerding odelsgods i Kroken. Jeg vet ikke hvor mye 1 1/2 fjerding er i forhold til lisp. I 1856 eide Ola hele Kroken alene,3 fjerdinger. Ola hadde også 4 lisp. i Bergan og en liten del i Kittilsrud, begge i Bingen.Barn: Gudbrand fca. 1637 gm. Berte Larsdt. Øverby.---Steffen fca. 1639 gift 2 ganger.---Anders fca. 1651 enke Kari Nilsdt. Nes, til Nes.---Arne fca. 1653.-Jeg tror det sto nevnt noen barn til, men at de ikke var sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

1 fjerding er fjerdeparten av et skippund = 5 lispund. (1 skippund er altså delt i 20 lispund.) 1 1/2 fjerding blir da det samme som 7 1/2 lispund. Bjørn Daler hadde altså mye mer enn halvparten av gården. Det kan hende at det finnes kilder på Eiker som kan fortelle mer om Steffen Hære, Bjørn Daler osv.Når det gjelder barna til Ola, var Gudbrand og Steffen i Kroken, Anders var på Nes og Arne på By. De 2 siste brødrene, som A. Mørch var litt usikker på, er Hans på Hovland og Petter på Vad. Alle disse brødrene, bortsett fra Petter, hadde flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk igjen Halvor og Berit. Det blir så mye mer interessant når man har litt mere informasjon om familiene.Gårdene Bergan og Kittilsrud , begge i Bingen?. Er Bingen i Modum?.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bare en kommentar på bygsel:Bygselrett henger ikke nødvendigvis sammen med odel. Normalt var det den som eide størst part som rådde bygselen. Dersom det var flere med like stor part gikk konge foran prest og prest foran bonde. Kanskje andre kan bidra med presis informasjon om bygselrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. leksikon er Bingen en bygd på grensen mellom Øvre Eiker og Modum kommuner, ved Bingselva. Bingen kapell hører til Haug sogn i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Rett skal være rett! Bingen er delt mellom tre kommuner.En del av Bingen ligger i Sigdal. Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mamge takk til Kristian,Berit og Laila. Nå har jeg sett i NAF`s veibok, der ser det ut som om Bingen kapell eller kirke ligger mellom Ø.Eiker og Modun men Sigdal?. Hvor langt strekker Bingen område seg?.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Bergan og Kittilsrud ligger i Modums del av Bingen. I følge Modums Historie VI har det ikke bodd folk på Kittilsrud i den tida det finnes skriftlige kilder. Kittilsrud ble sannsynligvis liggende øde etter Svartedauen, og gikk etter hvert fullstendig opp i Bergan.Brukere på Bergan i perioden 1616-1720 var Anders, hans sønn Amund, og Amunds sønner Steffen og Gulbrand. Det er uklart hvordan Ola Kroken fikk tak i den delen han eide i Bergan med Kittilsrud, men en kan ikke utelukke at det var slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jorunn m. fl.:Når dere diskuterer her, er det Bergan som er gnr. 1 i Sigdal det er snakk om eller er den en mulig annen Bergangård?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Are. Det er Bergan gård i Sigdal vi diskuterer, tror jeg! men her den kalt Bergan gård i Bingen. Så ligger Bingen i Sigdal eller Modum/ø.Eiker? Er Bjørn Daler den samme mann som Bjørn Steffensønn på Daler i Øvre Eiker. Steffen Hære er sikkert sønn til Bjørn Steffensønn?. Er det noen som har et svar?MVH. Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jorunn:Her er det stor fare for en rekke sammenblandinger. Du kan ikke halveis spørre og samtidig halvveis slå fast at Bjørn Daler skal være en konstruert 'Bjørn Steffensønn', og samtidig at denne skal være noen sønn av Steffen Hære. Les de artiklene jeg oppfordret deg å lese, og prøv å holde på med denne problemstillingen i én diskusjon av gangen.Dette siden du allerede har startet en ny diskusjon rundt Bjørn Daler og Steffen Hære, og da passer det seg ikke å fortsette diskusjonen i denne tråden rundt de nevnte personer. Her gjelder å bestemme seg for hva man vil. :)Avslutter herved mine bidrag rundt Bjørn og Steffen i denne diskusjonen, da den i følge tittelen angår Ola Bjørnsen (..).mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk for all hjelp Are.Jeg TROR fremdeles at Bjørn Daler og Bjørn Steffensønn på Daler er en og samme mann. Nå må jeg bare finne bevis.Ellers har du rett i at det skulle handle om Ola Bjørnsen.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Bergan gård i Bingen er ikke den samme gården som Bergan i Sigdal!!! Bergan i Bingen ligger i Modum-delen av Bingen.I denne debatten, og i den andre som angår Hære/Bergan, har det vært en rekke sammenblandinger av gårder med samme navn. Jeg anbefaler alle slektsgranskere å skaffe seg gode kart, 1:50 000 serien er av uvurderlig betydning, og ved kjøp av en CD fra Kartverket kan en få tilgang til den nettbaserte utgaven. Bruk den sammen med Ryghs 'Norske gaardsnavn', som også er på nettet, så unngås slike misforståelser.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ole,Støtter din anbefaling om å anskaffe kart. Det var vel nå avdøde professor i Historie Andreas Holmsen som sa 'Historie uten geografi er nonsens'. For vårt formål kan dette kan muligens bygges om til å hete 'Slektshistorie uten lokalgeografi er nonsens'. For ordens skyld heter Oluf Ryghs standardverk Norske Gaardnavne.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen og takk nokk en gang. Dere har helt rett.Det hjelper nokk med et kart.Jeg skall kjøpe et så fort som mulig.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.