Gå til innhold
Arkivverket

[#8666] Gunhild Matiasd.,f.1791, Velund? Degernes?


Gjest Torbjørn Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Ellingsen

Jeg leter etter Gunhild Matiasdtr., (døpt 2.10.1791) i FT 1801 for om mulig å finne hennes foreldre.I FT1865 bor hun i Bardu, og hennes fødested er oppgitt til Smaalenene. I slekstbok og andre papirer jeg har, står det at hun kommer fra 'Velund', Degernes. Når jeg med dette som utgangspunkt forsøker å finne hennes foreldre, blir jeg stående fast.Hun er ikke å finne på Welund eller Degernes, (eller nabogårdene/plassene, såvidt jeg kan se). Og der jeg finner Gunhild Matiasdtr (i ulike rettskrivningsvarianter) i riktig alder, er det ingen gårds- eller stedsnavn 'Velund' eller Degernes der (eller i nærheten).Har noen informasjon fra Østfold eller andre tips som kan sette meg på rett spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du tatt en titt på kirkebøkene da? For fødte og for utflyttede? Vil kanskje tro at hun flyttet sammen med sin familie ettersom hun ikke finnes der i 1801. Det finnes en familie med en Gunhild på andre siden av fjorden som passer til beskrivelsen dersom hun viser seg å være født i 1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I Østfold kan en finne 2 Gunild Mathisd. av passende alder. Den ene er 9 år, bor på Ulset i Rokke i Berg, og har foreldra Mathis Jonsen og Anne Hansd.Den andre er 10 år og bor på Vister i Skiptvedt. Foreldra er husmann Mathias Findsen og kona Kirsti Gundersd.Den første er den mest sannsynlige. Det er ikke mer enn ca 1 mil fra Velund til Ulset i Rokke.Med hilsen Halvor Aaby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Det var et godt tips, Halvor, og det må vel være bortimot 100% sikkert at dette er rette personer. Takk for det.Men jeg skulle gjerne hatt en mulig årsak til hvorfor disse steds- og gårdsnavnene opptrer slik de gjør.I FT 1801 er stedsangivelsen slik: Amt: Smaalenene. Prestegjeld: Berg. Sokn: Rokke. Gard: Ulset Nordre Bd. (Bd??)Mon tro hvorfor ingen av disse navnene forekommer i slektspapirene - bortsett fra Smaalenene.Har du (eller noen andre...) lokalkjennskap eller erfaring som kan gi en mulig forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.