Gå til innhold
Arkivverket

[#8667] Marie Aarstad - Underhaugsvn. 11, Oslo til 1901


Gjest Tore Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Berg

Er det noe som vet noe om Marie Augustsdatter Aarstad f. i Modum, oppvokst på en av Aarstad gårdene i Trøgstad. Bodde i 1900 og 1901 i Underhaugsveien 11 i Oslo. Der bodde samtidig en god del andre personer fra Trøgstad med etternavnet Aanenstad. Ifølge byarkivet flyttet hun mellom tellingene i 1901 og 1902 og siden virker det som om hun er sporløst forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Tore! En grunn til at hun forsvinner fra den adressen kan jo være at hun gifter seg. Hvis du er heldig, giftet hun seg i den menigheten som Underhaugsveien tilhørte. Du kan jo også se på utflyttede, i tilfelle hun har fått en attest eller noe.Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du vet at hun vokste opp i Trøgstad. Hos hvem?Disse (Olsen) Aannerud som hun bor sammen med er familien til Johan Olsen som var gift med min oldefars søster Jenny Mathilde Johansen. Olea Aannerud var Johan's mor. Mathilde og Johan reiste til Amerika.Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berg

Hei igjen Ingjerd,Marie Aarstads fulle navn før hun tok Aarstad navnet var Constance Marie Augustsdatter. Hun var yngste datter av en svenske som het Svante August Petterson og Maren Sofie Andersdatter. Maren var datter av Anders Olsen på Anonrud (som var et underbruk av Dillevig). Anders` første kone var Berte Pedersdatter som var søster av Johan og Kristian Pedersen på begge Dillevig gårdene. Min bror har snakket med Kari Hærland i Trøgstad som sier at en av døtrene til Johan Pedersen ble gift med en bonde på en av Aarstad gårdene. Det kan være grunnen til at hun havnet der. Svante August og Maren var bosatt i Modum, men brøt opp derfra rundt 1882 og forsvant muligens til Amerika. De etterlot seg to sønner som ble satt bort på hver sin gård der hvorav den ene var min bestefar. Constance Marie finner vi igjen blant konfirmantene i Trøgstad i 1895, men hvor det ble av foreldrene og det eldste barnet Petra er et stort mysterium.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei alle sammen!Denne gangen tok det lovlig lang tid før jeg klarte å legge sammen to og to for å få fire, men muligens kan noe av nedenforstående være av interesse. Det er nok bare familien til Anders Olsens andre kone jeg har oversikt over bakover, men noen av barna er jo halvsøsken til Maren Sofie Andersdatter!Her kommer et utdrag av et dokument jeg har skrevet om Ringstadfamilien fra Trøgstad hovedsokn:'8. Maria Knudsdatter Ringstad dpt. 10.aug.1806, d. 20.apr.1893 på Fossum i Trøgstad. Født på Ringstad i Trøgstad sokn, Trøgstad,Gift den 24.jun.1823 i Eidsberg med Christian Olsen Barhytten f. 21.mar.1802 på Aslaksby i Båstad sokn, Trøgstad, d. 27.mar.1875. Begge var ved vielsen bosatt på Belgen.Maria og Christian bodde ved folketellingen 1865 på Barhytten i Trøgstad, hvor Christian kalles selveier og møller. Datteren ”Kari” (det er Karen ) på 20 år er også bosatt hjemme. Christian Barhytten var en kjent lekpredikant og haugianer i Trøgstad. Han kalles ”brukseier Kristian Barhytten fra østre Trøgstad” i sønnesønnen Sigvart Grefslis dødsomtale.Vet om følgende barn:8a. Ragnhild Christiansdatter f. 12.aug.1823 på Belgen (Lunder) i Eidsberg. Konfirmert den 30.sep.1838 fra Mansaas i Trøgstad.Ragnhild giftet seg første gang i Trøgstad den 24.aug.1844 med Ole Johnsen f. c.1819, d. 19.jul.1850 på Tøffelbakke under Ekeberg i Trøgstad. Ragnhild var ved vielsen bosatt på Hestehagen mens Ole var på Rudsmosen. Trolig er det snakk om Rudsmosen i Askim. Tidligere samme år var en tjenestegutt Ole Johnsen kommet flyttende fra Askim til Trøgstad. Parets forlovere var Nils Lia og Gulbrand Borgaas.Ragnhild og Ole flyttet i 1845 til Askim, men kom tilbake igjen tre år senere. De bosatte seg da på Tøffelbakke under Ekeberg hvor Ole var husmann. Ved Oles død nevnes i opplysningene til sorenskriveren at arvinger er enken samt et umyndig barn. Noe nærmere om dette barnet vites ikke.Fra Tøffelbakke flyttet Ragnhild i juni 1853 til Vestre Ultvedt i Eidsberg. Her blir hun gift den 07.nov.1853 med Andreas Hansen f. 1822 i Askim. Hans far ”Afdøde Afgiftsbruger Hans Gundersen vestre Ultvet”, som det står i kirkeboken ved sønnens vielse. Trolig var Hans død kort tid i forveien. Andreas kom nemlig flyttende fra Ås sokn høsten 1852 for ”At tage Bopæl hos sin Moder” på Vestre Ultvedt. Han kalles her avgiftsbrukersønn, men benevnes ved vielsen selv som avgiftsbruker på Vestre Ultvedt. Til Ås hadde Andreas flyttet uten attest fra Askim for en ”7 à 8 Aar tilbage”, som det heter i 1853.I sitt ekteskap med Andreas fikk Ragnhild tre barn som vokste opp. Nøyaktig når Andreas døde vites ikke, men i 1863 melder enken Ragnhild Christiansdatter og hennes tre sønner innflytting fra Eidsberg til ”Aannerud” i Trøgstad. Navnet er skrevet som i Tirsdagsklubbens avskrifter, men det korrekte tør være Anonrud, eller Annonrud som navnet også skrives.I Trøgstad gifter Ragnhild seg for tredje gang den 02.jan.1864 med Anders Olsen Anonrud f. c.1819 i Jevnaker. Sønn av Ole Eriksen. Både brud og brudgom var på Anonrud ved vielsen. Anders var enkemann. Tidligere hadde han vært gift med Berte PedersdatterVed folketellingen 1865 finnes Ragnhild og Anders med familie bosatt på Anonrud ved Dillevig som gårdbrukerfamilie og leilendinger. Anders´s fødested oppgis her som Hadeland. I tillegg til Ragnhild tre sønner fra andre ekteskap var en datter av Anders i ekteskapet med Berte bosatt her. Hun het Maren Sophie Andersdatter (f. 14.feb.1846 på Orderud i Trøgstad). Maren ble konfirmert fra Anerud i 1860. I 1871 melder hun utflytting herfra til Modum. Videre hadde Ragnhild og Anders fått sønnen Johan i mellomtiden.Den 19.mai.1869 reiste ”Andreas Olsen Amundsrud” i Trøgstad med kone Ragnhild og barna Hans Christian, Ole Anton, Johan Arnt, Marius og Bernhard med skipet ”Argo” til Madison. Utflyttingen er ikke innført i Trøgstad kirkebok, men nevnes i ”Utvandrere fra Østfold 1867-1901”. Ragnhild tredje sønn fra andre ekteskap, Johan Martin Andreasen, ble værende igjen i Norge.Ragnhild Christiansdatter fikk følgende barn:8a1. Barn Olsen Nevnes sammen med Ragnhild som arving etter Ole Johnsen i 1850. Trolig død i ung alder.8a2. Hans Christian Andreasen f. 26.nov.1854 i Eidsberg. Utflyttet til Madison 1869. Hans drev gårdsbruk i Polk County, Wisconsin til han døde på 1940-tallet.8a3. Ole Anton Andreasen f. 05.jan.1858. Utflyttet til Madison 1869.8a4. Johan Martin Andreasen f. 15.jan.1860. Han emigrerte ikke med resten av familien i 1869. Konfirmert fra Fossum i Trøgstad i 1874. Han bodde vel da trolig hos sin onkel og tante. Senere samme år flyttet han til Aker og deretter til Ski. Attest fra Trøgstad ble sendt dit i 1887. Kan hende skulle han da gifte seg? Martin skal visstnok ha emigrert til Amerika på et senere tidspunkt.8a5. Johan (John) Arnt Andersen Hauge f. c.1864. Jamfør avskrift av folketellingen fra 1865 var han født i Eidsberg, men det riktige er nok Trøgstad. Utflyttet til Madison 1869. En etterkommer av John Hauge er Peter J. Arnesen.8a6. Ove Marius Andersen f. 1868. Tvilling. Utflyttet til Madison 1869. Marius skal visstnok ha dødd på sjøen, men vet ikke om dettevar da familien emigrerte eller ved et senere tilfelle.8a7. August Bernhard (Barney) Andersen f. 1868. Tvilling. Utflyttet til Madison 1869.'Ovennevnte Peter J. Arnesen har jeg hatt mailkontakt med for en tid tilbake, og du kan gjerne få adressen av meg, det er jo ikke helt usannsynlig at Maren Sofie Andersdatter kommer til å havne i nærheten av far, stemor og ste- eller halvsøsken om hun reiser til U.S.A., skriv i så fall direkte til meg på mariushellerud@yahoo.comHilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berg

Tusen takk til Marius Hellerud for intressante opplysninger. Det var bl.a. interessant å se at Maren Sofie var født på Orderud i Trøgstad. Jeg har tidligere trodd at hun var født i Eidsberg som det står i folketellingen 1865 (forutsatt at Maren er den som der står oppført som Maien). Anders Olsen hadde etter hva jeg har funnet ut 5 barn med Berte Pedersdatter. Olai f. 1834 i Trøgstad, Anne Amalie f. 1839 i Eidsberg (det står da at Anders bodde på Elgetun), Maren Sofie 1846, Ellen Karoline 1849 og Karen Nicoline 1851. Anne Amalie og Karen Nicoline kan jeg ikke finne noe annet enn dåpen etter. Olai bodde hos tanten på Asselerud med Krotoa i 1865 og Ellen Karoline var muligens tjenestejente på Dillevik (126) hos Johannes Viik. Olai skulle etter mine opplysninger senere bosatt seg i Østre Aker og fått en sønn som het Johan, men døde på Rud, Østre i Trøgstad 1905. Jeg er veldig intressert i å få opplysninger om disse familiemedlemene også. Det kunne også vært intressant å vite hvor Anders Olsen bodde i Eidsberg i de årene han ikke bodde i Trøgstad. Bodde han hele tiden på Elgetun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Kjetil Berg

De to sønnene Peder(1836) og Johan(1842) Andersen er også intresange å vite noe mere om. Kan de ha reist til Amerika, evnt. før 1867?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tore Berg

Jeg har nå gått igjennom 1891 tellinga for Trøgstad og funnet ut at et pleiebarn med navn Konstanse Marie Olsen bodde hos Kristian Svendsen på Brandsets i 1891. Hun var født i Modum så det er nok samme person. Det står også at hun delvis forsørges av en onkel. Dette må være Olai Andersen som på dette tidspunkt var gårdskar hos sin onkel Kristian Pedersen på Dillevig. Siden hun er konfirmant fra Aarstad 4 år senere må hun da ha flyttet dit i løpet av disse årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Odd Kjetil Berg

Carl Fredrik f. 15/8-1902, hvem er han? Innlegg 45983 her på brukerforumet er en direkte fortsettelse på dette temaet, da de omhandler samme person Det store spørsmålet nå er, Hvor er Karl Fredrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.