Gå til innhold
Arkivverket

[#8668] Hvor bodde Maren Haraldsdatter Wiibe?


Gjest Dag Album
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Album

Jeg leter etter opplysninger om Maren Haraldsdatter Wiibe. Jeg har bare en direkte opplysning om henne. Det er at hun 10. januar 1803 fikk sønnen Andreas Holder Album i Kragerø. Han ble døpt samme sted 6. februar. Jeg vet ikke noe om Marens foreldre og eventuelle søsken, heller ikke når og hvor hun levde. Jeg har ikke kunnet identifisere noen i 1801-tellingen som henne. Jeg har ikke funnet sønnens konfirmasjon, men jeg vet at han begynte i skredderlære i Bergen sommeren 1819 og kan følge ham etter det.Maren var trolig var i slekt med toller Herman Eriksen Wiibe (1760-før 1841), toller i Kragerø. Han var sønn av skreddermester i Kristiania, Erik Nilsen Wiibe (ca.1723-1783), og dennes første hustru Kirstine Wissing (1727-1764). (Jeg vet ikke om det betyr noe at disse fikk slektsnavnet, Wiibe, skrevet med dobbel i.)Faren til Andreas var Samuel Album (1759-1809). Jeg antar at de to var gift, siden ikke kirkeboka sier at barnet var uekte. Jeg vet ikke hvor vielsen fant sted. Jeg vet noe om når, siden Samuel var ugift ved folketellingen i 1801 og barnet kom i januar 1803.Mest sannsynlig har de giftet seg på Østlandet. Samuel ble født og konfirmert i Oslo hospitals kirke i datidas Oslo. Faren, Anders Johnsen Album (c1721-1802), arbeidet ved Alunverket der. Samuel bodde i Norderhov i 1780-åra (der han fikk to barn utenfor ekteskap), på Biri i februar 1801 (han var 'skriverkarl' hos fogden ved tellingen), på Krohnborg i Land i juli 1802 (opplyst ved skiftet etter faren) og i Tune da han døde juli 1809 (som kontorbetjent hos fogden). Han ser ikke ut til å ha bodd sammen med hustru og barn.Alle opplysninger og råd blir tatt imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.