Gå til innhold
Arkivverket

[#8681] Labradorbrud?


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

I 1900 tell. finner jeg Karl petersen f. 1861 i Kville, Sverige. Han gift med Hanna Hansdtr. f.1864 i Stokke. Jeg søker etter Hanna's forfedre. Henes mor f.1832 er oppført boende som enke hos sin sv.sønn og datter. Men, hvem var moren gift med? Er også intressert i øvrige aner. Så lurer jeg på : Hva er Labradorbrud? Karl arbeidet i LABRADORBRUD ved siden av å være gårdbruker, eller har dette sammenheng med gårdbruksarbeidet? Hilsen Inger C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Labrador eller labradoritt er eit feltspatmineral som høyrer til plagioklasrekken. Har ofte eit vakkert fargespill (labradorisering), som regel i blått. Vert nytta som smykkestein. Namnet labrador vert nytta kommersielt om lavrikitt som inneheld ein feltspat med tilsvarande fargespill. (Kjelde: Store Norske Leksikon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner Hanna på Gjennestad østre i Stokke i FT-1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f60720&variabel=0&postnr=3432&fulle=true&spraak=n>LenkeHannas foreldre er muligens identisk med Halvor Hansen og Anne Olene Børresdatter som gifter seg i Stokke 25. desember 1862 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Karl var med andre ord steinhoggar i eit dagbrudd (eller et 'brud') der dei tok fram/hakka ut Labradorstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.