Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Inger Carlson

[#8681] Labradorbrud?

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

I 1900 tell. finner jeg Karl petersen f. 1861 i Kville, Sverige. Han gift med Hanna Hansdtr. f.1864 i Stokke. Jeg søker etter Hanna's forfedre. Henes mor f.1832 er oppført boende som enke hos sin sv.sønn og datter. Men, hvem var moren gift med? Er også intressert i øvrige aner. Så lurer jeg på : Hva er Labradorbrud? Karl arbeidet i LABRADORBRUD ved siden av å være gårdbruker, eller har dette sammenheng med gårdbruksarbeidet? Hilsen Inger C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Labrador eller labradoritt er eit feltspatmineral som høyrer til plagioklasrekken. Har ofte eit vakkert fargespill (labradorisering), som regel i blått. Vert nytta som smykkestein. Namnet labrador vert nytta kommersielt om lavrikitt som inneheld ein feltspat med tilsvarande fargespill. (Kjelde: Store Norske Leksikon)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Hatvik

Karl var med andre ord steinhoggar i eit dagbrudd (eller et 'brud') der dei tok fram/hakka ut Labradorstein.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Carlson

Takker for oplysningene fra alle 3 sålangt. Hilsen Inger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.