Gå til innhold
Arkivverket

[#8683] Maren Møller/Job Dischingthun/Michael Wahl Bergen


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Jeg søker en Maren Møller som ble gift 14 okt 1734 i Bergen Domkirke med Michael Wahl.Kan hun ha vært gift en gang tidligere med Job Dischingthun. Det står notert et ekteskap i Korskirken den 8 januar 1726. Er dette den samme Maren.Hun skulle da ha blitt enke i 1733.I ekteskapet med Michael blir hennes førstfødte sønn kalt Job Dischingthun, hvilket slett ikke var uvanlig at man oppkalte sin første sønn etter sin avdøde mann, selv i et nytt ekteskap.Så derfor lurer jeg på om min teori stemmer, om noen kjenner til denne familie. Kjenner noen til hvem Maren er, hvor hun kom fra og hva hennes foreldre het.Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Wenche.Tror du er inne på rett spor angående Dissingthun. Ser at det i 1701 blir født en Maren Aug 05 1701: Maren Gustavus Møller barbirer Rachel Arentsdtr KK. Ser du på døbte angående barna til Maren finner du:Jun 07 1726 Catharina Reudzer Job Dissingthun Maren Møller DK 22371 Apr 14 1729 Rachel Job Dischintungn Maren Møller DK Okt 01 1730 Karen Job Discingtun Maren Møller (Kramer) DK Apr 16 1741 Rachel Michael Vahl styrmand Maren Møller paa Raadhuusgaden DK 34924 Okt 17 1742 Michael Michael Vahl giæstgiver Maren Møller paa Raadhuusgaden DK22608 Des 15 1743 Gierche Friis Michael Væhl sal. fordum giæstgiv Maren Møller i Kirckegaden DK Her har du en Maren Møller som har to av sine barn med to forskjellige fedre for Rachel, det samme heter moren til Maren Møller født i 1701. Hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Gustavus Møller kom ifølge Bergens Hist. For. Skrifter No.29/30, 1923-24, Olaf og P.R.Sollied, fra Riga. Han tok borgerskap som barber i Bergen 17/4 1704, og døde 1707. Han giftet seg 20/10 1700 med Rachel Arentsdatter, død før 1743. Hun var datter av Arent Tønnesen og Maren Hansdatter.Maren Møller døde 1751 iflg Bergens Hist. For. Skrifter No.47, 1941, A.M.Wiesener. Jeg har også to brødre av henne: Hans Møller, bartsker og stadskirurg i Kragerø 1729, døpt 10/6 1703 i Korskirken i Bergen, død 1762. Arent Møller, født 1705, var gullsmedsvenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk Greta og Sølvi for disse opplysninger, dette vil hjelpe meg videre i min søken etter denne familie. Jeg synes det er flott at noen tar seg bryet å hjelpe andre når man sitter fast.Skal få tak i Bergens historie på biblioteket. Takk enda engang. Er det noen som vet mere om denne familie er jeg takknemlig for alle opplysninger.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Wenche. Dersom du sender meg emailadressen din, scanner jeg sidene over til deg hvis du er interessert. Hilsen Greta Storm Ofteland ofteland@yahoo. com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har en gammel slektsbok om slekten Dishington. En del av slekten var i Bergen og en del av slekten var i Sortland. I boken står Job og Maren omtalt. I boken står det:Job Jansen Dishington, begravet i Domkirken sogn i Bergen 1 april 1733. Han var sjøfarende mann, til han slo sig ned på landjorden som vertshusholder i Bergen. Borgerskap 18 juni 1730. Gift 8 januar 1726 i Korskirken med Maren Gustavsdatter Møller døpt 5 aug 1701, datter av barber Gustav Møller fra Riga og hustru Rachel Arntsdatter. maren giftet sig i gjen 14 oktober 1734 med Michel Michelsen Vahl, død 1743. BARN: 1. Catharina Jobsdatter Dishington døpt 7 juni 1726. 2. Rachel Jobsdatter Dishington døpt 14 april 1729. 3. Henrik Jobsen Dishington døpt 1728. 4. Karen Jobsdatter Dishington, døpt 1 okt 1730, død 1817. 3 ganger gift. 1) 6 april 1750 med enkemann Anders Michelsen de Reuter f. 1717, døpt 7 mai, død 1756. Skipper, beslektet i 3 ledd som sønn av Margrethe Jobsdatter og Michel de Reuter. 2) 31 juli 1759 med Andreas von Erpecom, døpt 5 sept 1729, død 1763, begr 9 apr. 3) 23 aug 1764 med enkemann Hans Eriksen døpt 10 des 1732, død 18 mar 1790. 5. Elisabeth Jobsdatter Dishington, døpt 10 des 1732, død 25 feb 1776 i Skien. Gift 1754 med Fredrik Adrian Bødker, f. 1729, død 1801 som sogneprest til Volda i Sunnmøre. Han regnes som stamfar for familien Bødker.De 5 barna er fra hennes første ekteskap med Job. Det nevnes ingen barn i annet ekteskap i boken. Ingen av de 5 barna følges videre i boken.Jobs bror,far og farfar m/etterkommere står i boken, men det virker som det er Jobs kone du er mest interessert i, så derfor har jeg ikke tatt de med her. Du får si i fra om du er interessert i det. Forøvrig er slekten Dishington i fra Scotland. Den første som kom til Norge var Jobs farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk Anne LeneDa har jeg fått bekreftet at Maren Møller var gift en gang før med Job Dishington. Din informasjon om Maren og Job var svært interessant, da vet jeg adskillig mer om Marens første ekteskap. Da det er Maren og Michael som er mine aner, så trenger jeg ikke opplysninger bak i tid om Jobs far og farfar. Takk enda engang, nå har jeg litt mer å gå på.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Til:Anne Lene Hagen, Moss, 10.04.2002 08:10 (7) som skrev som følger: 'Jeg har en gammel slektsbok om slekten Dishington. ' Kan jeg spørre om følgende person er omtalt i denne boken:Job Jørgenson Disinghton Sommerseth f 24 jul 1812 gift med Malene Jacobsdatter f 1798 fra Hadsel, får bl a barn Oline Jobsdatter f 4 apri 1834. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

TIL HANS GANGSTØ,HAUGESUND:Kan ikke finne Job Jørgenson Dishington sommerseth i boken. Heller ikke Malene Jacobsdatter. Jeg finner 2 Job Jørgensen Dishington, men de passer ikke i tid til den du søker. Når det er nevnt så er det jo nettop i Hadsel slekten er i fra(i Nord norge) , og Dishington var en stor slekt der. Jeg vil så absolutt tro at det er en liten feil at han ikke er der. Det er nærliggende å tro at han tilhører den slekten. Vet du noe mer om han, kanskje hans foreldres navn, evt bosted ? Han het jo Jørgenson og Jørgen er et navn som går i gjen mye i boken. Jeg har også en 'oversikt' som jeg kan sette meg å se i gjennom, men det er ikke gjort på 1-2-3. Så jeg skal se litt mer om jeg finner han. MVH Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Til Anne Lene Hagen, Moss;Jeg er for det første interessert i mer data om forfedrene til Job Jansen Dishington (død 1733 i Bergen). Kan du være så snill å kontakte meg på e-mail-adresse nermo@online.no ?Jeg lurer ellers på anene til flg. Dishington: - Anders Jacobsen D. f.1635 død 1693 Bergen - Job D. f.ca.1635, g. Karen Andersdatter (foreldre til Jacob, Jørgen, Job f.1670,71,76) - Jon Jacobsen D. f.ca.1650 død 1715 Bergen - Jørgen Ernst D. f.ca.1700 død 1755 (Sortland ?), fullm. fra ca.1730 hos fogden i Bø, VesterålenDernest: Stemmer det at Anders Michelsen de Reuter som giftet seg med sin tremenning Karen Jacobsdatter Dishington (1730-1817) tidligere hadde vært gifte med en annen tremenning, Wibiane Dishington f. 1723, d. av Jørgen Jobsen D. f.1671 i Bergen ? (Wibiane hadde brødr. Job og Jacob f.1707 og -09) (Jeg har forresten 1711 som f.år på Andreas de Reuter, ikke 1717).Vennlig hilsen Per Nermo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Falchenberg

Til Anne Lene Hagen og andre: Jeg ble sterkt interessert i Dishington, og også at Karen D har vært gift med Andreas von Erpecum. Jeg har en Wenche Jacobsdatter DISHINGTON i slekten, som 16.2.1673 skal ha giftet seg med en Hans BIGUM i Bergen. Hennes far het Jacob Andersen Dishington. Hennes datter Helene var forørig gift med Danial van Erpecum, et slektsnavn du også nevner. Det som forvirrer er at jeg også har en annen gren hvor en Wenche Jacobsdatter Dishington er gift med en Jacob Hansen Thode. Alt rundt disse personer er av interesse. Min mail er: knut@falchenberg.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

- I Hofdasegl, årbok nr. 20 for Hadsel historielag 1975, er det en artikkel om gårdsnr. 5, Lonkan:''... da fogd Rosenvinge døde i 1735, er Lonkan en av gårdene som hans enke Riborg Hveding eier. Den neste eier er Jørgen Ernst Dishington, han ble gift med fogd Rosenvinges enke og eier til 1755 da han døde. I 1757 kjøper Niels Rafn Lonkan fra Røkenes i Trondenes alt jordegods etter J. E. Dishington på auksjon, Lonkan er også med på kjøpet....''.Kanskje har dette verdi for noen - kanskje ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til Knut Falchenberg og Torbjørn EllingsenTorbjørn: Lonkan var ukjent for meg, og veldig interessant. Takk for det.Knut: Du har rett i alt når det gjelder Wenche. Både Bigum og Thode er helt rett, for hun var nemlig gift med dem begge. Først var hun gift med Jacob Hansen Thode, men ble så enke. Deretter giftet hun seg i gjen i 1673 med Hans Bigum. Så det er nok svaret på det du lurte på. Ellers så tar jeg kontakt med deg direkte, men synes det allikevel var greit med et svar her. Sikkert flere som er interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.