Gå til innhold
Arkivverket

[#8684] Brite Knudsd Farrestv g 1737 m Ole Siursen Strømme


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Jeg søker foreldre til Brite Knudsdtr. Farrestvedt gift 20.10.1737 i Hamre med Ole Siursen Strømme. Ekteskapsløyve 31.05.1737 (Evt. er Brite fra Nummedal) Takknemlig for hjelp. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Eg kan eigentleg ikkje hjelpe deg, men nemnar berre noko av det eg har oppført på Straume i Mo sokn.Som det står i basen for Vigde Hammer, er Ole Siursen Strømme (Straume) vigd m. Brite Knudsdtr. Farestveit . I samme base finn ein også Sjur Askielsen Mo gift 19.6.1687 med Siri Knudsdtr. Strømme. Dette må være samme mann som deretter, 3.7.1701 gifte seg med Mari Olsdtr. Otterstad.Her finn ein også ei Siri Siursdtr. Strømme g.m. Mons Johannesen Strømme 7.7.1739. Ho døyr 40 år gamal i 1742. Ho er difor f. ca. 1702, året etter at Sjur A. gifte seg opp att. Dei har truleg kalla 1. dotter opp etter 1. kona hans, slik det var vanleg.Dersom du veit kva år Ole Siursen vart fødd, (før eller etter 1701) har du vel også namnet på mor hans.Som sakt, sikkert ikkje meir enn du har funne sjølv, men likevel... ;-)Mvh Ingrid G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det døyr ein Knud Gulliksen på Farrestveit på 1730-talet med alder som høver at han kan ha vore har til Brita. Sjå gravlagde i Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hjertelig takk til deg også, Bjørn Davidsen. Til begge svar ovenfor:Jeg har funnet en Knut Gulleikson Farestveit f. 1663 d. 1723 i bygdebok for Modalen Herad b. I, men der er ingen datter med navn Brite/Brita oppført.Jeg har i samme bok, på Straume, funnet Olav Sjurson Straume f. 1709 d. 1789 g. 1737 m. Brita Knutsdtr. f. 1717 d. 1804. (Oles/Olavs foreldre: Sjur Askjellson Straume og Maria Olavsdtr. er også oppført der)Det er Britas foreldre jeg håper å finne.. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje kvifor dei fekk ekteskapsløyve, men truleg var det avdi dei var i så nær slekt at dei måtte ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Takk for innlegg igjen. Ekteskapsløyve 31.05.1737: Ole Siursen Strømme Hammer. Årsak: EF. Brithe Knudsdtr. Kvinnas gardsnamn: Nummedal Hammer. (evt. Nåmdal) Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Jeg prøver igjen. I kopier fra nevnte bygdebok for Modalen har jeg funnet: Nåmdal side 306 under 2 f: Knut f. 1696 (sønn av Sjur Andersson Nåmdal og Anna Olavsdtr. Romarheim), g. 1716 m. Ragnhild Knutsdtr. Ø. Helland br. 1 (s. 272 3c, Ragnhild f. 1693, g. 1716 m. Knut Sjurson Nåmdal br. 2).Kan det tenkes at Brithe/Brita Knutsdtr. f. 1717 er datter til nevnte Knut Sjurson og Ragnhild Knutsdtr. ?Kjempefint om noen har svar på dette. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!Søkte litt på Mormoner basen etter henne og det kom opp en passende kandidat:Brita Knutsdtr. døpt 17 okt. 1717 med far: Knut Nomedal (Nummedal i Modalen).Hvist hun er 'uekte født' så har jeg også tidligere i Modalen hatt problemer med uekte da antakelig Bygdebokforfatter ?' ikke har tatt med dette av ukjent årsak.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen til Jan Tertnes (nesten en nabo)og tusen takk for innlegget ditt.Kanskje er det mulig å håpe på at noen som er godt 'lokalkjent' i Modalens slektshistorie, kan komme på banen. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei Sylvi!Knud Nomedal døper datteren Brite ved Mo kirke 17/10 1717. Faddere er Anders Nomedal, Ole ø. Hellands, Simen Alliens qvinder, Karj Nielsdtr. Lavigen. Dette barnet er ektefødt så vidt jeg kan se ut i fra kirkeboken i Hamre.Men hvem er Knud Nomedal? Mitt tips er at han kan være identisk med Knut Sjursen Nåmdal som ble gift i 1716 med Ragnhild Knutsdatter øvre Helland. Hvis så er tilfelle er Brite Knutsdatter født 1717 og Ole Sjursen Straume tremeninger, med felles oldeforeldre Anders Vemundsen Nåmdal grf. 18.04.1700-75 aar og kona Marta (ca. 1621-grf. 20.04.1684) Det er viktig for meg å presisere at dette er en teori foreløpig. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Kenneth og tusen takk for din hjelpsomhet, nå som før. Da viser det seg at din teori stemmer med det som jeg selv trodde kanskje kunne være mulig. Jeg er obs på at det er snakk om teori (foreløpig ?). Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det jeg liker dårligere er at ingen av døtrene til Brita Knudsdtr. og Ole Siursen blir kalt Ragnhild. Det var meget vanlig at bestemødrene ble kalt opp... Hvis jeg var deg Sylvi ville jeg prøvd å finne ut av hva som står i ekteskapsbevillingen. Her skal det være informasjon om hvor nær slektskapen er. Eksempelvis i 2 ledd beslegtede (Søskenbarn) eller i 3 ledd beslegtede (Tremeninger). Eller det kan være andre kombinasjoner. Her vil du i hvert fall fastslå noe med sikkerhet. Det er i hvert fall en vanskelig nøtt du har presentert her, men kanskje det går an å løse? Lykke til videre. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen og tusen takk for siste innlegget ditt. Du har et poeng der med Ragnhild-navnet. Jeg vil prøve å få sjekket videre etter dine råd. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kenneth Bratland

Hei! Ser på arkivforum at dette paret var tremeninger. I og med at bruden både er kalt Nåmdal og Farestveit tyder dette på tilknytning til begge steder.Knud Sjursen Nåmdal 1696-død før august 1718 (soldat i den store Nordiske krig) Gift 1716 med Ragnhild Knudsdatter Øvre Helland, født 1693. Ragnhild ble gift 2 gang 1722 med Gulleik Knudsen Farestveit (1699-1743). Dette paret bodde på Farestveit. Så mest trolig har Brite som var født i Nåmdal blitt med moren til Farestveit når hun ble opp igjen gift der i 1722.Jeg tror dette kan være løsningen. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen. Som du ser fra Arkivforumet, har det tatt litt tid før jeg søkte videre. Du må ha hjertelig takk for oppfølging. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Siden jeg også har mange av mine aner i denne slekten har jeg satt opp denne anelisten.Barn:Kari Olsdatter Straume 1738-1783Foreldre:Ole Sjursen Straume 1709-1789, gift 1737 med Brita Knudsdatter Farestveit/Nåmdal 1717-1804Besteforeldre:Sjur Askildsen Mo ca. 1660-1738, gift 1701 med Maria Olsdatter OtterstadKnud Sjursen Nåmdal 1696-1718, gift 1716 med Ragnhild Knudsdatter Øvre Helland 1693-død etter 1738Oldeforeldre:Askild Olsen Mo ca. 1611-1686, gift med Anna Eriksdatter OtterstadOle Andersen Otterstad ca. 1645-1711, gift ca. 1675 med Kari Andersdatter Nåmdal ca. 1656-1730Sjur Andersen Nåmdal (død 16 april 1696 i Salhus, se tingbok Nordhordland), gift 1684 med Anna Olsdatter Romarheim ca. 1661-1743Knud Johannessen Øvre Helland ca. 1661-1712, gift 1712 med Anna Knudsdatter Farestveit ca. 1666-1739Tipp-oldeforeldre:Erik Olsen Otterstad, nevnt 1645, gift før 1645 med Anna ca. 1607-1682Anders Eilevsen Otterstad død mellom 1657-1666, gift før 1645 med Brita ca. 1602-1682Anders Vemundsen Nåmdal ca. 1625-1700, gift med Marta ca. 1621-1684Anders Vemundsen Nåmdal ca. 1625-1700, gift med Marta ca. 1621-1684Ole Romarheim ca. 1616-1698, gift med Brita Rasmusdatter, død 1677Johannes Haldorsen Øvre Helland ca. 1621-1693, gift med Maria Larsdatter Øvre Helland ca. 1622-1696Knud Andersen Otterstad ca. 1630-1707, gift med Ragnhild Olsdatter Farestveit ca. 1633-1721 Knud Andersen Otterstads foreldre:Anders Eilevsen Otterstad død mellom 1657-1666, gift før 1645 med Brita ca. 1602-1682Ragnild Olsdatter Farestveits foreldre:Ole Hansen Farestveit, nevnt 1645-1661, gift før 1645 med Ingeborg ca. 1603-1701. Ved dødsfallet hennes i 1701 er hun nevnt Knud Farestveits vermor (svigermor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei. Til tross for at jeg ligger med influensa, måtte jeg nå skrive noen ord. Har lånt bygdeboken på nytt og snekret sammen det samme som du setter opp, bortsett fra sistnevnte Ole Hansen som jeg nå fant på s. 263. Og tusen takk for det. Jeg hadde et problem underveis, nemlig om det var Kari som var datter til Anders Vemundsen Nåmdal (for å få dette med tremenninger til å passe inn), for hun er ikke oppført som hans barn i bygdeboken. Jeg regner med at du har gått grundigere til verks med ytterligere hjelpemidler og funnet frem i dette. I alle fall - hjertelig takk til deg for all hjelp ! mvh en noe 'omtåket' Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hallo igjen til Kenneth Bratland. Jeg har sjekket listen din nærmere mot min liste og stusser litt over ditt tredje siste avsnitt:'Knud Andersen Otterstads foreldre: Anders Eilevsen Otterstad ..... g. m. Brita.....'Jeg har Knud Andersen Farestveit ca. 1630-1707 g. m. Ragnhild Olsdr. Jeg har ikke notert foreldre på Knud.Jeg har også Ole Andersen Otterstad med far Anders EilevsonI bygdeboken s. 139 1 a. Anders Eilevson Otterstad g. m. Brita er det oppført 5 barn, men ikke noen Knud blant dem.Er det skjedd en feil ved at Anders Eilevsen er notert i din liste som far til Knud Andersen ?(Det er godt mulig at jeg ikke ser helt klart) mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Du vet det er ikke alt så står i gards- og ættesogene. Her er klippet fra tingboken i 1735:'Dend 27 April blev Rætten igien sadt med Sam/m/e Lau-Rætts Mænd.Rasmus Øvre Herland indfandt Sig for Rætten paa Aschild Siursøn Øvre Strømmens Vegne og frem Viiste et Kong/lig Aller naadigst udgiven Bevillings Brev af Dato Friderichsbergs Slot d/en 18de Febr/uarij A/nn/o 1735. Hvor Ved Aschild Siursøn Øvre Herland er tilladt at kom/m/e udi Egteskab med Ingeborg Knuds Daatter Øvre Helland uanseet at de skal være hin anden i tredie Leed beslegtede.Der nest begierede *begierede Rasmus Øvre Herland at de 2de uden stæfne maal mødende Vidner Ole Olsøn Nedre1735: 243Herland og Ole Larsøn Øvre Herland maatte udsige Ved Eed, hvad Dem om Aschild Siursøn Øvre Strømmens og Ingeborre Knuds Daatters Slegte Linie ere Vidende.Thi blev Eedens forchlaring for bem/el/te Vidner Lydeligen oplæst og til Dem giordt formaning om at vagte Sig for Meen-Eed, hvor nest fornæfnte 2de Vidner Ole Olsøn boende paa gaarden Nedre Herland og Ole Larsøn boende paa gaarden Øvre Herland Ved Eed med oprachte Fingre efter Loven giorde følgende Deposition: At Aschild Siursøn Øvre Strømmens {Faders} Moders Fader Ole Andersøn Otterstad og Ingeborre Knuds Daatter Øvre Hellands Moders Fader Knud Andersøn Faristvedt Vare Søskende, saa at Aschild Siursøn Øvre Strømmen og Ingeborre Knuds Daatter Øvre Helland ere nest Søskinde Børn, og hin anden iche {ere} nermere paa rørende.Reqvirenten begierede her efter Tings Vidne, som bevilget blev.' Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Ja, jeg vet at ikke alt står i 'boken'. Derfor er det så flott når du og andre er de gode hjelperne. Tusen takk for klippet fra tingboken.mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.