Gå til innhold
Arkivverket

[#8685] Skara i Sverige


Gjest Inger  Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger  Andersen

Er det noen som vet hvor i Sverige Skara ligger? Har sett på kartet, men kan ikke finne noe som passer. Et sted i Nord-Sverige heter Skarda, men jeg tror ikke det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Skara i Skaraborgs len er,etter hva jeg vet, bispesete i Skara stift. Skara stift er Sveriges eldste stift. I dag bare en småby, men i middelalderen en av Sveriges største og viktigste byer og sentrum i Vestergötland.Har du eller andre 'dumpet' borti disse to personene: Sv(w)ennung Hansson født 28 des. 1821 og hans far Hans Sv(w)ennungsson, født ca. 1800.Jeg vet om en familie hvor to personer med samme navn er med. Familien kom ca. 1842 flyttende til gården Skogby Mellangård i Svenneby sogn og Hans Svennungsen og hustru Kristi(a)na Persdotter kjøpte den i 1844 av Anders Persson og hustru Sara Britt Jonsdotter. Gården ble i 1849 solgt videre til Andreas Jønsson og hustru Maria Kristina Johannesdotter.Men jeg vet ikke hvor min Sv(w)ennung eller hans far Hans og familien kom fra eller hvor Hans og familien dro. Min Svennung kom ca. 1848 til Fredrikshald(Halden) og het etterhvert Svend Hansen, ble gift med Maren Sophie Jensdtr. og ble min tippoldefar. Har du eller noen andre opplysninger om noen av disse mottas de med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei.På midten av 1990-tallet (tror jeg det var) byttet Skaraborgslæn navn til å hete Væstra Gøtalandslæn.-Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Andersen

Takk til Anne Elisabeth og Gitte for opplysninger om Skara.Jeg har nettopp funnet ut at min oldefar er født der, så nå er neste steg å lete etter vielsen i Oslo, så jeg kan få navnet på hans far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.