Gå til innhold
Arkivverket

[#8688] Min oldefar Ole Howden i Ørsta.


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei jeg er etterkommer etter nr:4014:Knut Petter Howden i 1900 tellinga,han er der oppnevnt med bare to av barna fra andre ekteskap: 4014 1 Knut Petter Howden Barbermester gm:Petrine Olsdtr Steinnes. 4016 Conrad Howden. 4017 Ingward Howden. men jeg vet at han hadde en sønn nemlig Ole Howden(Født i Ørsta som Hovden i 1/6-1889) han vokste opp i Minneapolis sammen med sine to brødre Conrad og Ingvard,jeg har senere fått vite at han skulle bodd hos en i Ørsta. Han er forresten min oldefar. Den eneste jeg ¨kan finne som passer sånn ca. er: -------- 2321 Ole Pettersen m b Pleiesøn ug Pleiesøn? fors. af Kaarm. 1889. -------- KAN NOEN HJELPE MEG?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei.Født 1/6, dpt. 14/7 1889 Ørsta, Ole, uekte. Foreldre: ungk.tj. Knud Petter Knudsen Hovde, bosted Hovde, f. 1868 og pike Petrine Olsdt. Stennæs, bosted Hovde, f. 1860.Emigranter Ålesund:Allanlinien til Minnesota. 16/6 1892 Petrine Stenæs, 25 år, ugift, fra Volden, tj.pike og hennes sønn Ole Hovde 3 år fra Volden. Kilde DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Høydalsvik Ulvestad

hei! I Bjørn Jonson Dale si bok 'Ørstingar I' side 582, meiner eg mannen du leitar etter er oppført med koner og barn. Der er han kalla Peter Knutson Howden, men dei andre oppl. du har stemmer med boka. Eg kan skrive inn oppl.ifrå boka, seinare idag, dersom det er interesse for det. Ha ein god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei tusen takk for svarene deres, Jeg har Ørstingar,det er ikke det som er problemet men jeg lurer på hvor han var i år 1900?(Ole min oldefar). Jeg har ikke klart å finne denne Knut Petter Knutson Howden i emigrantregisteret så tusen takk!. Datoen hadde jeg forresten ikke. Er det mulig å finne ut når Knut Petter og Ole reiste tilbake til Norge?. (Ole reiste senere tilbake til USA) og bosatte seg et sted i Chicago derhan giftet seg med en norsk emigrant nemlig Malene Grastveit).og når Ole reiste tilbake til USA igjen?. FORRESTEN HAR JEG IKKE KLART Å FINNE KNUT PETTER I TELLINGENE FØR 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skrev ikke at Knud emigrerte, bare moren og deres felles barn som var født utenfor ekteskap. At du ikke finner Knud Petter i noen folketelling før 1900 er pga. at han ble født i 1868. Om FT 1875 er helt ferdig for hele landet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei David -I bind I av 'NORGES HÅNDVERKERE' (1938) finnes følgende biografi om Knut Peter Howden og hans sønn Ragnvard:Howden, Knut Peter, barber, Ålesund, f. 9. juli 1869 i Ørsta. Foreldre: Knut Indrehovden og Pernille Ytrehovden.Utlært i U.S.A., egen forr. i Minneapolis 1892-97, - i Ålesund fra 15. juni 1898.Form. i prøvenevnden 1914-33.Gift 1. ekt. 1892 med Petrine Steinnes, død 1897.Gift 2. ekt. 1899 med Anna R. Rotevatn, død 1928.Gift 3. ekt. 1930 med Andrea Gardshol.5 sønner, 3 døtre. (3 sønner døde).Howden, Ragnvald Perry, barber og frisør, Ålesund, f. 19. okt. 1899 i Ålesund. Foreldre: Barbermester Knut Peter Howden og Anna Rotevatn.Utlært hos sin far, sv. prøve 1927, egen forr. fra 1934. Gift 19. okt. 1924 med Gudrund Ekornås. Foreldre: Snekker Jacob Ekornås og Oline.En sønn, en datter.Mye av dette visste du jo allerede, men noe var gjerne nytt og nyttig for deg, håper jeg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei tusen takk for innleggene, jeg ble spesielt glad for å bekrefta min mistanke om at Ole og hans mor reiste alene til Amerika mens Knut Petter var i USA. Og etter hav min bestefar har fortalt meg hadde han nettop en egen barbersalong i Minneapolis. og da fikk jeg også bekrefta det. Jeg hadde heller ingen anelse om når de gifta seg og at det skulle vært rett etter at de kom til USA. FORRESTEN BETEGNELSEN D.A.BETYR VEL DIGITALARKIVET. HVORDAN FINNER JEG DET DU(BERIT) SKREV I INNLEGGET DITT I DIGITALARKIVET?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

DA = Digitalarkivet. Se nederst på skjermen hvor det står med blå skrift KJELDETYPE, klikk på den og du vil finne mye der. Både kirkebøker, emigrasjon og mye mere. Man burde vel kanskje ikke bruke forkortelser da de er ganske uforståelige, men det er veldig lettvint. Håper du får nytte av det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

KAN NOEN HJELPE MEG Å FINNE MIN OLDEFARS FAR I EMIGRANTPROTOKOLLENE,Jeg har prøvd men det ser ut som det blir vanskelig.han kan jo ha skrevt seg for Peder Knudsen,Knud Petter Hovde eller Knut Petter Hovden. HÅPER NOEN KAN HJELPE MEG. Han må ha reist over i perioden 1889-1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Martin Aarskog

Fra boka Mot nye heimland av Ragnar Standal:'Hovden, (Knut) Petter Knutson, f 1869, utvandra i 1889, truleg som sjømann. Han held til i Minneapolis og utdanna seg til frisør der. Med Petrine Steinnes hadde han sonen Ole. Ho kom over med guten, og dei gifte seg, og fekk to born til: Konrad og Ingvar. Kring 1897 vende dei heim. Petrine var då sjuk av tuberkulose og døde. I 1899 gifte Petter seg att med Anna R. Rødevand fra Volda. Han slo seg då ned som frisør i Ålesund. Dei hadde m.a sonen Perry. Petter vart tredje gong gift med Andrea Garshol frå Ulstein. Petter døde 1944'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei Martin nå fikk jeg endelig lånt boka,der var det mye opplysninger jeg ikke hadde,tusen takk for tipset!!.Hans brødre Amund Johannes(Visste at han hadde barn men ikke hva de het),Laurits Britannus og Enok Olai(Har hørt nyss om ett eller annet med nordpolen men visste ikke om det var sant!).Min fars tremenning fikk forresten rett etter krigen(eller før??)pakke fra en Linnea Howden i Minneapolis. (Hun ville jeg tro var datter eller etterkommer av Amund).Det ville jo ha vært spennende å finne noe ut av mine slektninger i Usa,og hvor mine forfedre bodde.(Eneste er jo at Howden også er et vanlig Skotsk slektsnavn,noe som gjør det ganske vanskelig å sile de ut!)ENDA EN GANG TUSEN TAKK MARTIN!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.