Gå til innhold
Arkivverket

[#8693] Zinche


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Min tipp-tipp-tippoldemor het Anna Dorthea Zinche (muligens Zinke). Hun var født i 1768 og var urmakerdatter fra Fredrikstad. Hun ble gift med Ole Olsen, og ble ei fattig gårdbrukerkone på Fossen gård i Førde. Broren hennes het Johan Anthon Zinche (f 1766), han var ugift og kjøpmann i Moss. Jeg lette i 1801-tellingene for Fredrikstad og fant Marie Zinche,enke,68 år og hennes sønn Lorentz Zinche 13 år. Jeg er usikker på om dette kan være hennes mor. Faren til Anna Dorthea het enten Johan Christopher eller bare Christopher, jeg finner ingen opplysninger om han. Er det noen av dere som har tips hvor jeg kan finne ut dette? Jeg er veldig nyskjerrig på denne grenen, historien sier at Zinche-navnet stammer fra Schlesvig/Holstein området, der en ung jente av finere familie rømte landet etter at hun skulle tvinges til ekteskap. Historien er veldig romantisk da, men jeg tviler litt om den stemmer..(Det er vel heller noen ettersøkte kriminelle kan jeg tenke meg..Smiler.) Er det noen som vet noe om dette navnet,personene eller hvor jeg eventuellt kan lete videre blir jeg veldig glad og takknemlig for svar.Med vennlig hilsen Reidun Berge Haugs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Har du prøvt bygdeboka for Førde av Finn Borgen Førsund? Ellest har eg lest den romantiske historia om paret på Fossen fleire gonger. Trur det har vore omtala både i avisa FIRDA og JUL I SUNNFJORD. Etterkomarane lever den den dag idag, om eg ikkje hugsar feil. Du får ev kome igjen på saka -.HelsingH J Runde harald-jarl.runde@telenor.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anja Hovland Vingelven

Hei! Anna- Dorthea Zinke er også mi tipp-tipp-tipp-oldemor. Det du skriv er omtrent det samme som eg har funne ut. I følge mine opplysningar var ho fødd i 1769 og døde i 1839. Gift med Ole Olsen Fossen (1765-1816) Ho arva broren Johan Anton og vart så rik at ho kjøpte jord og gardsbruk rundt i Sunnfjord der fleire av dei 8 barna busette seg.Om foreldra veit eg ingen ting ,faren heitte antagelig Christopher(ein son f.1803 har samme namnet)Eg har høyrt at ho fekk eit barn utenfor ekteskap, og at det var grunnen til at ho vart gifta bort. Ellers har eg fått høyre at dei var jødar og kom via Sverige, men om dei budde der veit eg ikkje. Opplysningar blir mottatt med takk!! Helsing Anja H. Vingelven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket Familysearch og fant Johan Christopher Zincke gift 15/11 1757 Ø. Fredrikstad med Marie Fyren. Ellers fantes en Marie Elisabeth Zincke gift 23/3 1797 Lesja Peder Sivertsen og til sist en Inga Olen Zink f. 29/1 1869 Tromsø - 8/1 1956 Pocatello Bannock Idaho. Hun ble gift 5/7 1900 Logan Cache Utah med Jørgen Christian Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Johan Christopher Zincke og Maria Fyren som Berit hadde funnet er foreldrene til din Anna Dorthea. Jeg forsket litt på dem en gang, og fant en del i kirkebøker for Moss og Fredrikstad, men jeg har dessverre ikke de notatene her i Bergen.Men foreldrene har du i alle fall, og det finnes nok av informasjon om dem i kirkebøkene. Den Maria Zinche som du fant i 1801-tellingen er identisk med Maria Fyren.Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hei! Dette finner jeg i Folketellingen 1769 for Fredrikstad (hefte utarbeidet av Nils Hetmann og Ragnar Homstvedt).I Forstaden Søndre del hus no.3: En logerende Johan C. Zinche Uhrmager 46 år. Kalles Christopher ved barnedåper. g. 15.11.1757.Hustru Maria Fyren 37 år. Sønnen Johan Anton døpt 13.03.1765 4 år. Datteren Magrethe døpt (Margaretha) 16.09.1762 7 år. Ditto Anne Dorothea døpt 27.06.1769 7 uger.Foruten nevnte barn hadde de flere som døde før tellingen, samt Hans Hendrich døpt 28.04.1772.Det er skifte etter Johan C. Zinche 06.08.1790. Nevnt der er enken Maria Fyren. Barn: Johan Antoni Zinche, myndig, hos borger Stabel på Moss (1801 er han 35 år, ugift og kjøpmann på Moss). Hans Hendrich 19 år og hjemme. Marie Elisabeth 30 år og tjener i Gulbrandsdalen. Johanne?(skal vel være Anne)Dorthe gift med soldat Ole Olsen Forse.I en fortegnelse over Handels-håndverks-og skipperborgere i Fredrikstad i årene 1600-1900 av Haakon Anker Veel, er under urmakere (gjørtlere) Johan Zinche nevnt i 1753 og 1780, gift med Maria Füren. Ingen flere opplysninger der.Håper dette er til hjelp.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Heisann Harald Jarl, Anja og Berit.En stor ((klem)) til dere alle!Harald Jarl:Jeg ble så glad for informasjonen du kom med, har skrevet e-post til Firda i håp om å få lese artikkelen de hadde.Anja:Så utrolig koselig å møte 'slekt' her!!! E-postadressen min er: reidunberge@hotmail.com Hadde vært veldig kjekt om du ville tatt kontakt.Berit:Du klarte det!!! JIPPI! Har litt råmateriale å jobbe etter og der står det Johan Christopher gift med Tyrm. Har ikke helt skjønt det med Tyrm-navnet, men er ganske så overbevist om at det må være feilskrevet for Fyren. Er det en bedre måte å søke etter aner på Familysearch? Er denne siden på engelsk bare? Hvor finner jeg adressen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anders J. Moen

Hvem var så foreldrene til Marie Fyren? Kan det ha vært Morten Henrich Peterson von Fyren født 1711 død 1765 og Christina Sophia Lauritzdtr. Smith født 1712 død 1788?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hallvard A. Vie

Jeg er enda en med Anna Dorothea Zinche som tipp-tipp-tippoldemor. Det må være mange av oss, hun fikk mange barn.Når det gjelder hennes far, Johan Christopher Zincke, har jeg gravd litt i FamilySearch, og det ser ut til at hans foreldre var Johann Georg Zincke og Maria Margarethe Hartmann, begge fra Thaldorf, Sachsen, Preussen, Tyskland.Foreldrene til Johann Georg Zincke ser ut til å være Laurentius Zincke og Christina Bach.Faren til Maria Margarethe Hartmann ser ut til å være Johann Hermann Hartmann.Fint om flere kan sjekke FamilySearch http://www.familysearch.org (International og Germany).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hallvard A. Vie

Anders J. Moen, Florø, tok den 30.10.2004 et spørsmål som jeg også lurer sterkt på: 'Hvem var så foreldrene til Marie Fyren? Kan det ha vært Morten Henrich Peterson von Fyren født 1711 død 1765 og Christina Sophia Lauritzdtr. Smith født 1712 død 1788?'Jeg sjekket på Morten Fyren og Christina Smith på FamilySearch, og det kom opp fire barn, men ingen Marie. Dette paret ser ut til å være av tyske familier, men levde i Rogaland.Er det noen som vet mer om Marie Fyrens foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.