Gå til innhold
Arkivverket

[#8694] Øvrejords-Svensken, Gulserud, Modum 1876 - 1881/82


Gjest Tore S. Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Berg

Er det noen bygdehistorikkere i Modum som kan sitte inne med noen opplysninger om min oldefar Svante August Petterson. Da gården Gulserud-Øvrejordet ble utskilt fra Gulserud i 1876 var det han som kjøpte den. Imidlertid forsvant han allerede etter få år i 1881 eller 1882. Hva skjedde? Solgte han gården for å få penger til å emigrere til Amerika? Gikk den på tvangsauksjon? Skilte han seg fra sin kone? Det er en masse uløste gåter hvorav den aller største er hvor det ble av ham, konen Maren Sofie Andersdatter og datteren Petra f. 1871. Det vi vet er at sønnene Adolf f. 1875 og Bernhard f. 1877 ble satt bort på hver sin gård i Modum – henholdsvis Fure og Berg. Den yngste datteren Constance Marie finner vi igjen på en gård i Trøgstad (Aarstad) som konfirmant i 1895. Se for øvrig også min etterlysning av Marie Aarstad et annet sted på dette forum. Min bestefar Bernhard Augustsen Berg var bosatt i Ådal og Åsbygda , fikk 9 barn og døde allerede i 1929. Hans bror Adolf Augustsen Fure giftet seg med datteren på gården Gomnes i Tyristrand. Fikk 3 sønner. Var en ivrig travkjører og skal vistnok ha hatt egen stall på Bjerke og døde i 1938. Det kunne også være av interesse å komme i kontakt med noen av sistnevntes etterkommere for å få vite om de vet noe mer enn oss. Etter hva jeg har forstått så vet ingen i vår familie hvor det har blitt av Adolf Fure’s etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Et par korrigeringer først: Gården Gomnes ligger ikke på Tyristrand, den ligger i Hole. Gården Gulsrud på Modum skrives slik, uten e.Forøvrig tror jeg at det fortsatt bor etterkommere etter Adolf Fuhre i Hole.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Petersson, Svante August Dräng (ogift man)f. 30/5 1832 i Sillerud, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 2/6 1871 från Galtviken, Sillerud, Värmlands län (Värmland) till Ringerike, Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 160Emibas emigrationsakt: Sillerud S 1871 026Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeKan dette være rett mann? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er en 46 år gammel Svante Peterson som ankommer New York fra Liverpool i oktober 1879. Han sies å være tysk. Noe som nok er feil. Han reiser sammen med 9 år gamle Stina Peterson, 44 år gamle Salomon Petterson, foran nevntes kone Kjersti 46 år og deres barn Olena 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sorry, Tore. Skjønner nå at det har rent en del vann i havet siden du la inn etterlysningen for snart 4 år siden. Ser nå at det er du som står bak opplysningene på rootsweb som jeg viser til i innlegg 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Hei JanMye vann har rent ut i sjøen siden dette innlegget ble skrevet, men vi mangler fortsatt opplysninger om Svante August. Datteren Petra er funnet, hun reiste til USA i 1887. Er det noen som har godt tips eller kandidater, mottas dette med takk.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Vi vet at det står så, men kan en stole på det? Jeg velger å tro at han reiste, slik som vi har fått beskjed om. Men vi har jo lov til å tvile.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Nei, men det er 3 muligheter. 1. Bodd på en plass kalt Haug. 2. Gift med en person noen år, som har brukt haugnavnet, og så blitt enke. 3. Hennes far som emigrerte i 1867 tok Hauge som etternavn da han kom til USA, kan være et avnavn av dette.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.