Gå til innhold
Arkivverket

[#8695] Bjørn Daler og Steffen Hære på Eiker.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei, er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Bjørn Daler og Steffen Hære. De må ha levd på 1600 tallet en gang. Hadde Bjørn en sønn med navnet Ole Bjørnsen som kom til Kroken Gård i Sigdal? Jeg trenger 'bevis' på den saken.Hvar Steffen Hære bror av Bjørn Daler?. Er takknemlig for alle svarMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jorunn,For opplysninger om Bjørn Daler vil jeg anbefale at du først leser to artikler i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (NST) hvor han er omtalt. Gå inn på nettsidene til Norsk Slektshistorisk Forening. Under innholdsfortegnelse til NST vil du finne disse artiklene:Engedahl, Jan Fredrik Lysaker, (1955–) og Jens Petter Nielsen, (1963–). 'Kopperud på Eiker 1606.' NST 31 (1988): 404-445.Christiansen, Per Reidar Bjørnerud, (1968–). 'Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene.' NST 35 (1996): 387-435.Du kan gjerne gå inn på navneregisteret på samme nettsted for å se om han er nevnt i flere artikler.Når det gjelder den i tilstøtende debatt (8665 Ole Bjørnsen fra Kroken....) nevnte Steffen Hære, så forstår jeg ikke helt at han skal være henført til Eiker. Så langt jeg har fått med meg skal Hære være en gård på Modum.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Are.Takk for hjelpen men jeg finner ingenting annet en innholdsforteinelsen på Slektshistoriske sider. Hvor kan jeg lese det som er skrevet?. Må jeg til Riksarkivet i Oslo og lese bøkene?. Jeg har ikke så mye greie på data og internett.HJELP.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hære er idag Gnr. 185 i Øvre Eiker, men det er vel også Hære i Modum. I en transkribert utgave av bygningskatten av 1593 av Jan. Fr. Engedal er det en Staffen som er på Hære i Eger prestegieldt Det er forøvrig en ved navn; Thorgier på Daller.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når det gjelder NST er det flere biblioteker som abonnerer på heftene. Det ville vel vært rart om du ikke fant NST på et bibliotek i Drammen. Så inntil videre kan du spare turen til Riksarkivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Drammen Folkebibliotek har NST og mye annen litteratur som kan være nyttig, foruten at du der kan bedrive egen slektsforskning. De har også mikrofilm av ulike kilder, hvor du kan finne mye av det du trenger, bl.a. kirkebøker, folketellinger, skifteprotokoller, pantebøker og tingbøker.Har du forresten lest noen innføringsbøker i slektsforskning? Stoa og Sandbergs 'Våre Røtter' som nå har kommet i ny utgave (2001) er vel den beste start uansett om du er nybegynner eller viderekommende.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk til Dere alle. Joda jeg er forsåvit en nybegynner. Jeg vet ikke om så mange kilder utenom Kirkebøkene og folketellingene.Jeg har også et stort problem med å lese skriften fra 1800 tallet og bakover.Gotisk skrift.Jeg hadde trengt et kurs i Gotisk skrift. Forresten vet noen av Dere hvor mange Daler gårder det var i Eiker på 1600 tallet.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jorunn,Oversikt over hvilke gårder som finnes rundt i Norges land kan du finne i Oluf Ryghs store nasjonale standardverk Norske Gaardnavne.Forøvrig er det vel bare snakk om to Dalergårder (Nedre Eiker). Du kan finne litt informasjon på nettsiden Eikerslekt. Nettsiden ble startet av Jon Torp sommeren 2000, og kunne ha blitt Norges første interaktive bygdebok. Dessverre dalte interesse og aktivitet sterkt etter kort tid. Mye av årsaken er at nettsiden som ble startet er meget tungvinn å adminstrere.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

De to gårdene som det dreier seg om her, er nok nabogårdene Daler og Hære som begge ligger like i nærheten av Skotselv i Øvre Eiker. Hære i Modum, som ble nevnt tidligere, må være et blindspor.Daler finnes også i Nedre Eiker. Fallgruben her er nok at det på omtrent samme tid var en Bjørn Daler på begge disse gårdene, så det kan være fort gjort å blande sammen. Den Bjørn som i hovedsak omtales i de to artiklene i NST, var Bjørn Erlandsson på Daler i Nedre Eiker. Jeg siter følgende setning fra artikkelen 'Kopperud på Eiker 1606' (side 425): Sitat: 'Bjørn er nevnt på nordre Daler fra 1606-1617, og må ikke forveksles med Bjørn Steffensen Daler (Ø.Eiker).' Sistnevnte er altså vår mann, og hans farsnavn gjør han jo ikke mindre interessant akkurat!Med vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk for nettsidene Are og takk Ole for informasjonen om gårdene Daler og Hære i Ø. Eiker og om vår Bjørn Steffensen.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Jan Engedahl

Bjørn Steffensen Daler/Hære på Øvre Eiker var gift med ei enke, trolig fra Modum, Askim?? Han hadde mange barn bl.a. Ole Bjørnsen på Kroken i Sigdal. Bjørn Steffensen har stor etterslekt både på Eiker og Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei JanTakk for svaret. Har du noe mere informasjon du vill dele med meg on Bjørn Steffensen? Hvem var hans far Steffen? Hans barns navn og fødselsdata? Da sparer du meg for mye jobb men bare om du har dette fra før av. Er du i slekt med Bjørn? Han er min 8 gange tipoldefar, hans sønn Ole på Kroken i Sigdal min 7. Jeg har ingen kjenskap til Bjørn eller Oles koner, vet du noe om Oles kone? Hvordan kom Ole til gården Kroken i Sigdal? Gjennom kjøp eller arv? Har du noen svar på det blir jeg glad for og høre fra deg.mvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

JorunnEtter all sansynelighet var Bjørn Steffensens far Steffen på Hære, (Øvre) Eiker. Når det gjelder Bjørns barn så finner en dem ved å kikke på bl.a. lensregnskaper og tingbøker. Skal det legges frem en 'bevisrekke' for dette må det nok en arkivtur eller flere til. Når det gjelder Ole på Krokens ekteskap så kan jeg ikke erindre å ha vert borti dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.