Gå til innhold
Arkivverket

[#8697] Holby, Rose og Michelet


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg søker forfedre med 'fine' navn. De er prester, muligens offiserer eller noe annet. Jeg leter etter forfedre til disse her: Niels Holbye født 29.11.1712 i Stange, død 6.3.1766. Laurentze Christine Michelet født ca 1722 i Ullensaker og Maren Arntine Rose som var gift med sogneprest Paul Christopher Holbye. Har Niels Holbye og Laurentze Christine Michelet flere barn enn Paul Christopher? Hva er i såfall deres navn og hvor ble det av dem? Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Niels Holbye var sønn av sogneprest Henrik Nilsen Holby, født 1676, død 1713 som en avholdt prest i Stange. Han var student fra Trondheim 1695, fik theol attestas 1697 og ble hører ved Trondhjems katedralskole. Han ble sogneprest til Loppa 12/2 1706 og til Stange 1711, gift 19/4 1706 med Maria Andersdatter Gammelgård, død før 1730.Laurentze Christine Michelet var datter av kaptein Paul Christopher Michelet og Cecilie Jacobsdatter Lerche.Jeg har en bror til Paul Christopher Holbye (1740-1791): Niels Jacob Holbye, født 1754 i Skjold, sogneprest til Holsted på Jylland, gift 1784 med Wilhelmine Marie Meyer.Kilder: Norsk slektshistorisk tidsskrift nr II og nr IV, samt Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A. Berg

Sikker er jeg ikke, men jeg mener å huske at Michelet-familien kom til Norge med de offiserer som ble bragt til Norge fra Nederland foran 1. Carl Gustav-krig sommeren 1657. Det var i så fall kanskje kaptein Paul Christopher Michelets far som kom til landet på den måten? Tar jeg ikke fullstendig feil, skal det stå noe om dette i Dr. Yngvar Nielsens 'Norges Historie', utgitt 1911, rundt side 256-257 eller deromkring. Jeg har ikke boken her, men kanskje noen har en kopi og kan slå opp for Sonja Fjellhaug? Uansett finnes 'Norges Historie' på Deichmanske Bibliotek i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Takk for god respons på spørsmålene mine. Familien Holby har jeg nå løst, og jeg har kommet langt med Michelet, men er det noen som vet noe om Rose? mvh. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Å søke på Rose + Norway på FamilySearch gir en mengde treff. Finner du ikke noe å nøste videre på der, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.