Gå til innhold
Arkivverket

[#8701] Kan Mons Andreas ha bytta etternamn?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Endå eit spørsmål om Mons Andreas. Kan Mons Andreas ha bytt etternamn til f.eks. Marøen slik farsnamnet var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Klart han kan!!! Husk at navneloven ikke kom før i 1923 - og spesielt i siste halvpart av 1800-tallet ble det 'populært' ('in') med slektsnavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Han kan også ha byttet Larsen med sin fars patronymikon. Hvis hans far f.eks. het Lars Olsen så kan han altså ha byttet til Mons Andreas Olsen. Så hva het hans far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan jeg få spørre om hvordan du fant fram til Mons. Om du er etterslekt må du jo ha noen mellomledd, og hvor fant du eventuelt de. Det bør jo ha en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Mons Andreas Larsen var bror til min oldemor. Han var sønn av Lars A. Andersen Marøy og Marthe Malene Thorbjørnsdtr. Mons Andreas var smed av yrke og vokste opp på Manger i Hordaland. Siden flyttet han til Bergen og fikk familie der. Siste spor stopper ved at han får en datter som ble døpt i Korskirken i Bergen den 2. juni 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Han kan altså også ha kalt seg Mons Andreas Andersen. Forøvrig er jeg enig med Per Håkon Christiansen i den andre debatten din i at dette 'lukter' emigrasjon...Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan nok vere mulig at dei har emigrert, men eg kan ikkje finna nokon av namna deira i utvandringsprotokollane. Eg har også sjekka folketeljinga for nordmenn i Amerika i 1880 teljinga utan resultat. Det kan nok hende at familien har reist under eit anna etternamn eller at dei av ein eller annan grunn ikkje har vorte reg. ved utreise. Det kan nok også vere at dei har flytta ut or Bergen. Eg har funne ei Mathilde på Sørlandet som vart fødd i Bergen i 1873. Det kan vere ho som var dottera til Mons og Ingeborg, men eg har førebels ikkje funne ut om denne Mathilde har noko med den aktuelle familien å gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Bergensprotokollane tek til i 1874, så dei har eit år å 'lure seg ut' på. Eg ville ha brukt litt tid på å sjekke Mathilde Ugland i Barbu ut av saka. Veit du forresten kven fru Mons, Ingeborg Hansen, var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har følgende opplysningar om Ingeborg sin bakgrunn:Foreldrene var:Hans Torsen født 1803 på Kverk under Vestbø i Sandeid og Ingeborg Endresdatter født 1806 på Nordre Håland i Sandeid Begge dør på Eikedalen, han i 1871 og hun i 1888. De gifter seg i Sandeid 1826. Bor på hennes foreldregård da eldste barnet er født. Siden flytter de til Vikedal, til Prestegården, der de først bor på husmannsplasset Sætervollen, siden på Eikedalen. De har ni barn sammen og i tillegg får Hans et barn med en enke som er ett år yngre enn det yngste av fellesbarna. A. Endre født 1825 på Håland i Sandeid, konfirmert 1840 i Vikedal B. Marta født 1828 på Sætervoll under Prestegarden, konf. 1843 C.Gurå født 1830 på Sætervoll u. Prestegarden, dør 1834 av kikhoste, 5 år gammel D. Ingeborg født 1832 på Sætervoll u.Prestegarden, dør 4 uker gammel E. Tor født 1834 på Sætervoll u.Prestegarden, konf. 1848 F. Hans født 1836 på Eikedalen u. Prestegarden, konf. 1850 G. Gurå født 1839 på Eikedalen u.Prestegarden, dør ¼ år gammel. H. Gurå født 1841 på Eikedalen u. Prestegarden, konf. 1856 I. Ingeborg født 1844 på Eikedalen u. Prestegarden, konf 1859 J. Margrete født 18446 på Eikedalen u.Prestegarden, konf. 1861 K. Siri født 1850 på Eikedalen u. Prestegarden, konf. 1865 Dessuten får Hans Torsen ei jente, Marta født i 1851 med enken Marta Svensdatter Øvreland i VikedalNoen opplysninger om Ingeborg Hansdtr sine søsken: Endre født 1825 gifter seg 1855 i Vikedal med Marta Mikkelsdatter Skogen under Søndenå i Vikedal. Han og Marta bor på Ruskebøen under Opsal i Vikedal. I 1900 bor han der som enkemann sammen med datteren og mannen hennes. Marta født 1828 blir gift i Bergen og bor på Lille Solheim i Årstad sogn. Kleng Mikkelson som i 1865 også bor på gården, er bror til kona til eldste bror til Marta, Endre Hansen på Ruskebøen u. Opsal. Marta blir gift to ganger, andre gangen i 1877, om hun da blir boende i Bergen etter det, har jeg ikke undersøkt. Ingeborg født i 1844 blir også gift i Bergen. De fire søskenene fra Eikedalen reiser til Bergen omtrent på den tiden sogneprest Løberg blir nødt til å forlate embetet i Vikedal og flytter til Solheim i Bergen. I 1854 tar Tor utflytting og i 1856 følger Hans og Marta, lillesøster Ingeborg reiser i 1860, 16 år gammel. Gurå født 1841 gifter seg i 1864 i Vikedal med Erik Danielsen Stølsmark fra Vikedal. Han er tømmermann på skipsverft. Han arbeider ved skipsverftet i Hogganvik, dette går konkurs og i 1900 finner jeg han og Gurå på Stord der det var flere skipsverft. I Vikedal bodde de først på hans hjemgård, Stølsmark, siden på Søndenå nede i Vikedalsosen. Gurå og Erik hadde mange barn. Margrete født 1846 gifter seg i 1873 på Sand i Ryfylke med styrmann Osmund Torjusen Tengesdal f.1846 på Sand. Han er skipsfører, de bor i Stavanger. Han kommer vekk på sjøen. Yngste søster til Hans, Siri født 1850 gifter seg i Vikedal i 1873 med Knut Pedersen Eggja Skjold. I 1875 bor de i Eikedalen sammen med Hans Torsen. Knut og Siri har 5 barn. Knut dør 40 år gammel i 1884. I 1898 flytter Siri til Bokn der hun gifter seg med bror til Knut, Lars Pedersen Eggja.Dersom noen har opplysninger om noen av disse personene eller deres etterkommere vill jeg kanskje kommet nærmere en løsning hvor det ble av Ingeborg som ble gift med Mons Andreas Larsen og hvor datteren Mathilde Heleen f. 20.04.1873 ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.