Gå til innhold
Arkivverket

[#8706] Tapperhedsmedalje?


Gjest Jannie Daverne
 Del

Recommended Posts

Gjest Jannie Daverne

Hej Norge,Min norske forfader reddede i Danmark flere norske sømænd fra at drukne ud for Skagen - DK. Han fik en tapperhedsmedalje fra Norge. Kan I hjælpe med navne på tapperhedsmedaljer, og måske fra hvem, man ville modtage en sådan medalje?På forhånd tak !Venlig hilsen Jannie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror jeg har sett et annet innlegg fra deg ang. den samme mann. Men, man må vite hva personen het, og ca. når det skal ha skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jannie Daverne

Jeg vil bare gerne vide, hvad en sådan en medalje kan hedde på norsk, det er ikke oplysninger om min norske forfader jeg søger. De oplysninger er jeg nemlig selv ved at indhente i Skagen. Da jeg kan forstå, at det er eneste mulighed for at komme videre i min forskning i Norge.Jannie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

En aktuell medalje er Medaljen for edel dåd. Denne ble opprettet 19. aug. 1885. Men hvis jeg fortår innlegget om Bjørneboe rett, så skjedde redningsdåden før denne dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jannie Daverne

Tusínd Tusind tak, det var lige det jeg søgte :-) Nu skal jeg bare finde frem til en medalje, som er blevet oprettet tidligere end 1885. Men det skulle nu være muligt, efter dit indlæg.Jannie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Finnes det noe sted en fortegnelse over mottakere av medaljen 'For edel dåd' med Oscar II preget i metallet. Det befinner seg en slik i familien (arv etter oldefar?) og vi har alltid lurt på hvordan den kom i familiens besittelse. Må man til kanselliet i Stokckholm for å finne svaret ? mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jannie Daverne

Jeg søger også oplysniner om en fortegnelse over modtagere af medaljer for edel dåd, som blev givet i 1700-1800 tallet.Jannie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rolf Erik. Oscar 2 ble kronet i 1873, så medaljen er fra tiden etter det. Det finnes 'Norsk Statskalender' mener jeg det heter. Der står det hvem som var ansatt hvor i forskjellige off. stillinger i hele landet og utdeling av ordner. Det kom ut en bok hvert år. Jeg har sett den på Riksark. i Oslo, men det er ikke mange av dem og de er fra slutten av 1800. For å hjelpe deg må jeg ha et navn på mannen. Ang. Jannie og hennes medalje så vet jeg ikke hvor man kan finne de opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Berit. Har du tid og anledning til å se i disse bøkene ville det være fint. Min oldefar het Joachim Beyer, var født i 1858 og var som 17-åring ingeniørstudent i Dresden. Han kom tilbake til hjembyen Bergen og var i 1891 ingeniør på veganlegg. Han skal ha deltatt under byggingen av Bergensbanen. Han hadde to brødre, Anton Elvin og Emil som begge døde ugifte og uten etterslekt. Joachim var gift med Bergithe Elisabeth Ibsen som igjen hadde tre brødre som levde en stund, men som jeg har mistet sporet av. Disse var Henrik Mathias, Anton Michael og Peter Thomas. I ytterste konsekvens kan medaljen ha tilfalt en av disse brødrene og så kommet i Joachim's eie gjennom arv, dette vet jeg ikke. Men se etter etternavnene BEYER og IBSEN, det er forhåpentligvis et medlem av en av disse bergenske familiene som gjorde seg fortjent til medaljen. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Borgerdaad medaljen: 1.kl.gull 1875 Ibsen H. dr. philos, dikter (også R.ST.O.O.).Redningsmedalje 1.kl. 1894 Ibsen Jørgen Brunchorst, dampskipsfører fra Bergen (dampskipseksp. Molde)Redningsmedalje 1896 2. kl. Ibsen Peter Thomas, styrmann fra Bergen.Det var det jeg fant, og som du ser så står det ikke hvorfor de fikk medaljen. Men så sent som 1896 burde det vel kanskje finnes noen opplysninger i aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Tusen takk Berit. Det var informasjon som løste en ubesvart gåte. Han vi trodde var helt var det ikke. Ihvertfall ikke slik at det gjorde seg fortjent til medalje. Peter Thomas Ibsen var født i 1866 og altså 21-22 år de han mottok medaljen. Han emigrerte 16.11 1898 år til Amerika og var da blitt skipper. Han er etter sigende blitt i Amerika der hans skjebne er ukjent. Og medaljen lot han ligge igjen hjemme. Takk igjen. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.