Gå til innhold
Arkivverket

[#8709] Foto på brukerforum


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Har det vært vurdert å kunne legge inn bilder i brukerforumet på samme måte som 'bildgåtan' i svenske Røtter? Denne har en begrensning på 100 Kb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei. Eller rettare, det vart her og no vurdert og svært raskt forkasta. Nytteverdien står ikkje i forhold til belastinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er ikkje det det er spørsmål om. Sjølsagt går det an å laga lenke til bilete; spørsmålet er om brukarane kan få lova å lasta opp bilete dei sjølve har og leggja dei på vår tenar. Og svaret er framleis nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Jan Oldervoll

Den som hadde vore stilig ville vera om me fekk inn bilete til ein del av personane i t.d. folketeljing 1900? Trur du at me ville få inn mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Godt å høre at du er 'åpen' for varianter ...... Så vidt jeg vet ligger ikke 'hele' Sverige inne på Anbytarforum. Men som sagt det var bare et 'nyttårsønske' da. Godt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Dersom Jan Oldervoll meiner alvor med det han skriv i innlegg 8 i dette tema, så synes eg at det er ein kjempegod idé.Det finnes ein stor biletskatt ute blant folk som held på å gå tapt av di det snart ikkje lengre er nokon som kan identifisera dei som er på bileta. Dette har eg opplevd mange gonger.Dersom det vert aktuelt, så kan eg bidra med ein del bilete av folk som ein finn att i 1900-teljinga. Både portrett, familiebilete og gruppebilete frå tida kring 1900. Tore Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg meiner alvor. Men eg må sjå litt på korleis det kan gjerast på ein slik måte at det ikkje går ut over kapsiteten hos oss. Og så må eg snakka litt emd dei andre i DA. Og så meg tenkja ut ei lur teknisk løysing. Eg kunne då tenkja meg at ein kunne leggja ut både bilete av personar og av gardar. Det beste for oss ville vera om me kunne få dei elektronisk. Men så har me også eit sikkerthetsproblem. Kven skulle kontrollera at det var rett person? Er det andre enn Tore og eg som synest det er ein god ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg synes selvsagt at det er en kjempeidé, men må innrømme at jeg ikke trodde du mente alvor!Det finnes nærmest sagt en uoppdaget skatt av bilder som burde komme alle tilgode. Og kunne man samtidig knytte en historie og familie til bildet ville det være toppers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Støtter idèen fullt og helt, - og kunne man fått til noe lignende fotodatabasen til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, så hadde jo det vært ikke mindre enn fantastisk. Det vil jo kreve sine ressurser selvsagt, men håper likevel at det etterhånden kan realiseres, - på ett eller annet sett.Mvh Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Bilder til 1900-tellinga lyder svært interessant. Muligens meget tidkrevende, men spennende. Jeg har 1000+ portrettbilder liggende i basen, kanskje noe under halvparten av disse var i live ved 1900-tellinga. Min base er nok ikke den eneste...Skal bilder legges ut bør nok også disse ha en form for 'kilde'; hvor kommer bildet fra, hvem er informant, hvor sikkert er det at bildet viser den angitte person.Noen steder er det i lensmannsarkiv bevart duplikat av legitimasjonskort fra 2. verdenskrig. De fleste av disse har bilder - i høyeste grad noe man kunne gjort seg nytte av. Enkelte passregistre har kanskje også bilder?Oldervolls forslag støttes i høyeste grad!Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det hadde jo vært skikkelig stilig å kunne klikke på navn eller gårdsnavn i folketellingen og plutselig se 'oldefar som dro til Amerika' eller plassen han en gang bodde på .......... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Spennende tanker i denne tråden! - Men med respekt for bl.a. dem som ikke har bredbånd/raske løsninger må dette være et aktivt valg for brukeren. La oss ikke legge inn obligatorisk grafikk på sidene. Dette regner jeg egentlig med ligger som forutsetninger for nøkkelpersonene her når de bl.a. er opptatt av å ikke overbelaste serveren. (Og prinsippielt er jeg bekymret for at unødvendig grafikk/multimedia sprenger/hemmer kapasiteten på hele internett....?) - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ingen grafikk på sidene, nei. Det blir i tilfelle ei lenke der det finst bilete. Og eg vil også tru at me legg det på ein annan servar, om me får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

God ide med bilder, men hva med å starte med folketellingen 1865? Det ville avgrense mengden tenker jeg? Har forresten et flott bilde fra 1902 av hele arbeidsstokken på Trengereid fabrikker. Mange er mine egne slektninger og jeg kjenner identiteten på omtrent 1/3 av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tipper at de fleste her har bilder som vedrører personer som fantes i folketellingen for 1900. Kanskje det dreier seg om foreldre eller besteforeldre til oss som er brukere av Digitalarkivet. Personer mange av oss har møtt og kan knytte en historie til. Det er nok få av oss som kan knytte en historie til personer født i 1865 eller før. Ikke for det .....min oldefar ble 103 ........... og han har jeg bilde av!Men la oss først se om det kan bli noe av denne idéen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har med stor interesse lest denne debatten. Jan Oldervoll snakker om å legge eventuelle bilder med lenke til en egen server. Det ville også være aktuelt - skulle jeg anta - å legge lenker til private hjemmesider som har interessante bilder. Jeg har vært innom en del slike.Bilder av personer er naturligvis interessante, men svært mange bilder som ble tatt før 1900 og etterpå, er arrangerte atelierbilder hvor man stilte opp i sin beste stas. Bilder av folk i arbeid og fest er kulturhistorisk sett mer interessante etter min mening.For meg ville det bety vel så mye å se bilder av gårder, husmannsplasser som for lengst er borte, og landskaper slik de en gang var. Enkelte bygdebøker har en del flotte bilder av det slaget.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Astrid! Jeg er enig med deg i at bilder av folk i arbeid har større kulturhistorisk interesse enn disse litt unaturlige atelierbildene. Men skjønner jeg Jan Oldervoll rett, så gir den kontaktflaten Digitalarkivet har oppnådd og den tekniske utviklingen med scannere etc., en unik mulighet til å lage et fotoarkiv med portretter koblet til folketellingene. Gamle bilder av de husene folk bodde i, hører naturlig hjemme her. Det har jo Jan allerede vært inne på tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det finnes massevis av gamle landskapsbilder rundtomkring i dag, bla hos Galleri Nor (Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana) http://www.nb.no/gallerinor/ , på sider der det er auksjoner av gamle postkort etc. Portretter er noe 'helt annet' etter min mening, og det ville vel ha vært stas for hvem som helst å kunne finne et gammelt bilde av et familiemedlem man aldri har sett?Galler Nor har vel 68.000 bilder i sin database fra perioden 1880 - 1950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!!Jeg mente på ingen måte å være negativ. Hadde vel ikke lest alle innlegg godt nok, og ser nå at Jan O. nevner bilder av gårder. For meg personlig ville det bety mye å se bilder av de gårder / plasser som min slekt kom fra f. eks. i Hedmark og Oppland hvor jeg jeg absolutt ikke er lokalkjent.Når det gjelder tiden før 1900, er nok de fleste portretter tatt hos en fotograf, og slike bilder er interessante nok. Men utover på 1900 - tallet finnes det nok stadig fler 'amatørbilder' som det er mer 'liv' i selv om de ikke er fullkomne fotografisk sett.Galleri Nor har jeg studert nøye idag - mange flotte bilder når man lærer seg å søke.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kjempegod idé. Vi har mange gamle bilder som vi gjerne deler med andre. Det er jo også en fordel at ens egen bilder blir lagret på en annen plass. Tenk hva som kan gå tapt i en brann! Selv skal vi scanne inn alt det gamle og lagre dataene et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.