Gå til innhold
Arkivverket

[#8713] Michel Wahl (Vahl/ Fahl)/Margarethe Lange- Bergen


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Michel Vahl tror jeg er født i Bergen, kan ikke finne han under døpte. Han tok Borgerskap i Bergen 24 februar 1690. Han var Guldsmed.Han giftet seg 14 september 1687 i Korskirken med Margarethe Lange. De fikk 7 barn.Vet noen hvem foreldrene til Michel Vahl og Margarethe Lange er, der står jeg helt blank.Jeg tar sjansen på at noen vet noe, jeg fikk så mye hjelp angående hans sønn Michael og Maren Møller, så nå håper jeg på samme flaksen.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke hvem foreldrene deres er, men Michel er vel sannsynlig født før 1668. Jeg ser at han blir kalt Vahl, Vale og Faal og kona for Grete og Margrete. Det finnes også en Pitter/Peder/Peter Faal gift med Ann Busch. Det kan se ut som og Michel og Peder er i slekt, også pga barnas navn. Det er kanskje skrevet noe om slekten Busch, og kanskje det står noe der om hvor Peder's slekt kom fra. Ellers skulle jeg tro at Lange også var en slekt det var skrevet slektsbøker om. Men, dette er bare tankelek for å komme på noen mulige løsninger. Ellers så finnes det veldig mange Michael og Peter Fahl i Østprøysen på 1600 iflg IGI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen. Ser at Margrete Lange blir kalt Mortensdatter ved en av dåpene. Det fins en Morten Lange i Koppskatt Bergen 1683 som kan være faren eller en eldre bror med samme fornavn som faren. En Morten Lange er også nevnt i borgerbok for Bergen. Han kommer etter som jeg husker fra Tyskland ca 16noen og sekti. Så sjekk litt der. Håper dette er til litt hjelp videre. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Det ser ut som om dette blir en litt vanskeligere nøtt å knekke. Jeg ser at Morten Lange fikk et pikebarn i 1675, men Margarethe kan det ikke være, da hun igjen fikk sitt første barn i 1688, så tidlig ute var man trots alt ikke.I merknad under døpte står det i dreggen, vet noen hva det betyr. Dregg hører vel båt til ?? Kan det bety at barnet ble født i en båt.Hvis Michel Vahl kom fra Tyskland, førte Bergen noen form for innflytterliste tro ???Jeg finner ikke Michel eller Margrethe under døde i Bergen.Jeg tror disse 2 kan bli vanskelige, men jeg håper at noen kan komme med opplysninger.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Borgere i Bergen: 1656 1/2 Effuert Faal (Lübeck).--1690 24/2 Michel Vale gullsmed (Bergen).--1690 27/11 Peter Vale (Bergen).--1695 29/8 Evert Vale, kannestøper (Bergen).--1696 14/9 Berent Vale, kjøpmann (Bergen).K:Johan Bøgh, Meddelelser og bergenske gullsmeder: Michel Vale (Vahl Fahl) f. Bergen, utsto sin lære hos Peder Johannes Reimers 1674 - 79, oppviste sitt mesterstykke 13/6 1687, innskrev sin første læredreng 20/2 1688 og tok borgerskap 24/2 1690. - Oldermann 1696 -98. Død før 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk Berit og GretaKanskje Effuert er far til Michel og at Peter, Evert og Berent er brødre. Det kan tyde på det. For se om jeg klarer å få det bekreftet på en eller annen måte.At Dreggen var et sted i Bergen ante jeg ikke, takk for den opplysningen.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Jeg har tidligere laget et lite puslespill med alle biter jeg har funnet om familien Faal/Vahl/Wahl/Vale og kommet frem til følgende.1695 døde WIBECHE GOTZOW (født 22.6 1636 i Bergen, dato fra begravelsesboken), Evert Faals enke, i Korskirkens sogn. Siden Michel Faals eldste datter heter Wibeche og eldste sønn Evert, er vel dette meget sannsynlig foreldrene til Michel.MICHEL FAAL døde antaglig 1743 i Bergen.MARGRETE LANGE døde 1720 eller 1745, har ikke klart å finne ut vem som er den riktige Margrete Lange. En MORTEN LANGE døde 1699 i Bergen.EVERT FAAL fra Lübeck døde 1680 i Korskirkens sogn.AGNETE FAAL giftet seg 1682 med Reinert Wormhuusen. Hade bl.a. barna Vibeche og Edvard.BERENT FAAL var gift med Wibeche Sørensdatter og hade bl.a. dattern Vibeche Maria.ANNE FAAL (født 16.10 1661, død 1703)giftet seg 1686 med Jost Meyer (gullsmed) og hade bl.a. barna Wibeche og Evert.PETER FAAL, (født 3.6 1660 i Bergen, død 1695 i Korskirken), giftet seg 1688 med Anne Pedersdatter Busch. De hade bl.a barna Wibeche og Evert.ELISABETH FAAL ( født 2.5 1659 i Bergen) giftet seg 1685 med Sander Jonsen Berdt og hade bl.a dattern Vibeche, hade ingen sønn.ANNE FAAL giftet seg 1694 med Peter Brun (gullsmed). Jeg har ikke funnet noen barn,EVERT FAAL (kandestøper) giftet seg 1695 med Vibeke von Merrel. Hade bl.a barna Vibeke og Evert.AGNETE FAAL, giftet seg 1697 med Niels Juul. Har kun funnet sønnen Niels.MVH Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Til Ulla HeiProblemet mitt er at jeg ikke finner at Michel Faals og Margerete Lange har en sønn som heter Evert. For det er den linken jeg har letet etter.Da de på den tiden oppkalte første eller andre sønn etter faren til respektive foreldre.De barnen jeg har funnet er følgende: Wibeche- Christina - Margrethe Elisabeth - Henriche - Martinus som er første sønn (oppkalt etter Morten far til Margrete) Christine - Peter og til slutt Michael.Når skulle Evert være født, vet du det. Ellers takk for de andre opplysningene.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Wenche. Hallo igjen. Holder på å øve meg på å lese gotisk håndskrift. Har prøvd meg på fadderne til Michel og Margrethes barn. Her har du noen av dem: Denne var vanskelig å lese p.g.a. utydelig skrift: 17.06.1688: Wibeche, faddere:Wibeche Faal, Else(?) Lange, Peter (?) Faal. Det var flere, men meget utydelig.16.02 1690: Christina: Faddere: Morten Everts kone Stine Lange, Sander Jonssens kone Lisbeth Faal, Stine Lange, Reinert Wormhuusen og Berent Faal.08.04 1691: Magrete: Faddere: Petter Faals kone Anne Pedersdatter Busch, Jost Mejers kone Anne Faal, Thommes Pettersens kone Sofie Knesbeck, Jacob Nymejer, Sander Jonssen.30.04 1692 Eevert: Faddere: Wibeche Faal enke (?) Anne Lange (uleselig ord), Giert (?) Mejer, Ewert Faal. Siste navnet klarer jeg ikke å lese.Spennende? Det kommer mer. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Wenche. Siden Greta var så godt igang, skulle jeg vel ha holdt meg unna her. Men nu er jeg her, og faddere til de forskjellige barnene er. 17/6-1688 Wibeche: fadd: Wibeche Faal, Else Lange, Agnethe Faal, Piter Faal, Morten Lange. 16/2-1690 Christina: Fadd:Morten Langis kone Stine Lange, Zander Jonsens kone Lisbet Faal, Stine Lange pige, Reinert Wormhuusen, Berrent Faael. 14/4-1691 Magrete Elisabeth: Fadd: Petter Faals kone Anne Petersdat Busch, Just Meyers kone Anne Faal, Tommis Pettersens kone Sofie Knesbech, Jacob Nymejer, Sander Jonsen. 8/4-1692 Eevert: Fadd: Vibeche Faal enche, Anne Lange pige, Jost Meyer, Evert Faal, Lytke Vollers af Contoret. 30/4-1693 Henriche: Fadd: Mag. Ole Storms kone Anne Samuelsdat Schrøder, Jacob Nymejers kone Elisabeth Nymejers, Hermand Hardies kone Chatrine Godsov, Christopher Becher af Contoret, Johan Techler af Contoret. 6/7-1694 Martinus: Fadd: Morten Langes kone Stine Lange,Eschel Olsens kone Marie Gotsov, Schoutbynight Greue, Petter Brun, Dirich Hønnichen af Contoret. 25/8-1695 Christine: Fadd: Abraham Wessels kone All Echof, Jan Dyrlofs kone Trine Knesbech, Wibeche von Merrel pige, Peder Søfrensen, Lyder von der Lippe. 1/1-1697 Petter: Fadd: Berendt Faals kone Vibeke Fuyk, Lisbet Jacobsdat pige, Herman Hardj, Niels Sørensen, Christjan Marchmand af Contoret. 6/8- 1700 Christine: Fadd: Schoutbn:Grevis kieriste Magtel Thormølen, Casten Castens kone Anne Nymejer, Lucas Olsens kone Ingebor Busch, Act. Jan Ipping, Petter Scharfenberg, begge af Contoret. Vel det var de barnene jeg fandt og deres faddere ved dåp. Det ser ut til at vi har felles aner.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei Terje. Takk skal du ha, med dine opplysninger kommer det helt klart frem hvem som var gift med Morten Lange, nemlig Stine. Da Christine ble født var hun fadder, og helt klart opkalt etter henne.Har funnet at Morten Lange døde i 1699 i KK og var født i Rostock. Men Stine er det ikke råd å finne. Jeg finner en Stinche Lange men hun døde 29 år gammel, og henne kan det ikke være, da den som var gift med Morten var fadder til sitt eget barnebarn Christine. Men denne Stinche Lange, kan jo være datter av Morten og Stine (Christine).Vet du noe mere om denne familie, du som har samme aner, og kanskje har forsket lengre enn meg på akkurat disse personer.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Wenche Østen

Til Terje E Skrolsvik og Ulla Kristoffersen.Etter å ha gått igjennom Bergens historiske skrifter, vilket jeg ikke har klart å pløye helt igjennom, har jeg kommet frem til at Elisabeth Peter og Anne definitivt er barn av Evert Fahl og Wibeche Gotzow. Vet dere noe mere om slekten Fahl da det er så mange igjen som jeg ikke har klart plassere. Jeg regner med at Agnete - Berent og Evert også er barn av de to, men der har jeg ikke noe bevis. Evert Faal. Født i Lübeck, Tyskland. Begravet 2 mars 1680 i Korskirken, Bergen.Giftet seg med:Wibeche Gotzow. Født 22 juni 1636 i Bergen. Begravet 22 februar 1695 i Korskirken, Bergen. Barn: · Michel død: 1743.· Agnete Gift 1682 med Kjøpmann Reinert Wormhuusen. Barn: (1) Elsebe født: 29.08.1692. (2) Elisabeth født: 11.05.1694.· Berent· Evert Gift 09.10.1695 i Korskirken, Bergen med Wibeche von Merl.· Elisabeth født: 02.05.1659 i Bergen. Hun døde 01.09.1692 og ble begravet 08.09.1692 i Korskirken, Bergen. Gift (1) gang ca. 1680 med Dinis (Dirich) Møller. Han ble begravet i Korskirken, Bergen 15.12.1683. Elisabeth og Dinis fikk en sønn sammen Hans Møller som ble døpt i Korskirken, Bergen 06.11.1683. Elisabeth gift (2) gang 29.09.1685 i Korskirken, Bergen med Sander Jonsen Berdt. Han døde i 1695. De fikk følgende barn: (1) Eel døpt: 25.07.1686. (2) Vibeche døpt: 09.12.1687. (3) Dirichie døpt: 15.09.1689. (4) Elisabeth døpt:12.07.1691. (5) Sara døpt: 03.09.1692. Sander Jonsen Berdt giftet seg som enkemann (2) gang 30.01.1695 i Korskirken, Bergen med Engel Pedersdatter Reimers. Hun ble døpt i 20.11.1674 i Korskirken, Bergen og begravet i samme kirke den 07.12.1718. Engel Pedersdatter Reimers og Sander Jonssen Berdt fikk en datter sammen Sandersche som ble døpt i Korskirken, Bergen 07.02.1696 etter at faren var død.· Peter født: 03.06.1660 i Bergen. Død 16.12.1695, og begravet 23.12.1695 i Korskirken, Bergen. Peter tok borgerskap i Bergen 27.11.1690. Gift i Korskirken, Bergen 03.05.1688 med Anne Pedersdatter Busch. Anne Pedersdatter Busch ble født på Lindås prestegård 08.06.1659, hun døde 03.01.1731 i Bergen, begravet i Korskirken 11.01.1731. Anne og Peter fikk 2 barn: (1) Jeremias som ble begravet i Korskirken, Bergen 25.04.1747. (2) Peter. Anne Pedersdatter Busch giftet seg 2 gang den 30.09.1697 i Korskirken, Bergen med Johan Pegelau som er født i Rostock, Tyskland i 1663. Han fikk borgerskap som kjøpmann i Bergen 14.04.1698. Han ble begravet i Korskirken, Bergen 06.08.1722. Anne P Busch og Johan Pegelau fikk 2 barn sammen. (1) Hendrich og (2) Claus. Skifte etter Anne Pedersdatter Busch ble holdt 07.03.1731.· Anne født: 16.10.1661. Død 1703. Gift 1686 med Jost Meyer.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Wenche. Jeg skal sjekke disse navnene når jeg kommer tilbake fra ferie. Da vil jeg og legge ut faddere i KK 1686-1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Asbjørn Lind

Litt på siden av hovedspørsmålet - noen som kjenner Gjertrud Kristine Sørensdatter Wahl f. ca. 1730. Hun giftet seg med kjøpmann i Hammerfest, senere Loppa, Nils Larsen Westgård. Kanskje hun hadde slektsmessig forbindelse med Isak Andreas Vahl f. 1749 som var fra Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

I melding 8 skriver Ulla Kristoffersen at Evert Faal giftet seg i 1695 med Vibeke von Merrel. Jeg er interessert i nærmere info om henne, for jeg har en forfader skomaker Henrich von Meril f. 1731 og død 1790 i Bergen og lurer på om de kan være i familie.I melding 14 skriver Terje E. Skrolsvik om faddere bl.a. om Schoutbynight Greue og lengre ned om Schoutbn:Grevis kieriste Magtel Thormølen.Disse fadderne er ekteparet Hendrich Rollefsen Greve (1640-1607) og Mægtele Margrethe Thormølen (1675-1743), datter av Jørgen Thormølen og Giertrud Henrichsdtr Magers, og jeg nedstammer fra søsteren Catharina Thormølen. Er det noen slektskapsforbindelse (eller annen forbindelse) mellom disse og Faal-ene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

HeiDet eneste jeg vet er at hennes far het Michel Gotzow født i Wismar, Tyskland.Han fikk borgerskap i Bergen i 1636.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

HeiHan er også den eneste jeg har 'funnet' i Bergen. Sollieds kartotek har imidlertid ikke nevnt Wibecke (se arkivforum 9934)blant barna, uten at vi helt kan utelukke slektskapet av den grunn. Mvh Alf Tynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WENCHE ØSTEN

Hei IgjenJeg vet ikke hvor riktig det er, men jeg har funnet disse opplysningene i Bergens historiske skrifter, der står han oppført som hennes far.Jeg tok kopi av den siden, men da jeg er mitt oppi en flytteprosess, har jeg ikke dette for hånden.Bøkene (mange av dem) er å finne på Deichmanske i Oslo, sikkert også i Bergen. Ikke til låns.Men når jeg har kommet litt iorden kan jeg finne hvilket bind og side (gi meg en uke eller to), kommer da tilbake.Vet du hvilke andre barn han har, takknemlig for opplysninger.mvh Wenche Østen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Elias Solsvik

A.M. Wiesener har skrive: Slekten Vahls eldre ledd 1935 katalogsignatur i UBB Ms 955.I.5 Men det er ikkje alle med namn Vahl som han har greidd å plassera. Det er vanskeleg å finna ut kven som har gifta , og er død sidan det er fleire som har same førenamn. Elles finn ein Vahl slekta i Sollied sittt kartotek på statsarkivet. Det er eit puslespel. Mvh Elias Solsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.