Gå til innhold
Arkivverket

[#8715] Mads Olsen,Engelstrup.Prest i Sande i Vestfold.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen derute som har informasjon om Presten Mads Olsen/Olufsen. Virket i Sande fra 1654 til 1702.Han hadde iallefall en sønn Ole/Oluf Engelstrup som ble prest i Ål i Hallingsal.Virket der mellom 1681-1716. Hvor mange barn hadde Mads Olsen/Olufsen? Hvor kom han ifra og hvordan fikk han navnet Engelstrup?. Takknemelig for alle svarMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jorunn:Mats Olsson Engelstrup skal ha hatt fire barn, to sønner og to døtre. Han kom etter alt å dømme fra Halland i det nåværende Sverige (den gang Danmark inntil 1658).mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Ifølge Sandeboka var han i 18 år kappelan hos Bertel Normann og ble gift med datteren Maren.Det står videre at hans kappelan og svigersønn, gift med Johanne, het Gerhard Bensen Winge, og at hans sønner het magister Ole Madsen Engelstrup ( i Ål) og Frederik, regimentskvartermester og mønsterskriver ved sjøetaten i København. I Sandeboka står det også om Johanne og G B Winges etterslekt (s 82). Hilsen Tore, egentlig fra Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tore,Det skal også være en datter (Kari?) gift med Ola Larsson Bjørløw. At Bjørløw var svigersønn av presten Engelstrup er vel en kjent sak, men jeg savner kildebelegg for navnet til datteren, selv om det er påstått å skulle være 'Karen' [normalisert Kari].mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Hei begge to! Jeg siterer fortsatt Sandeboka fra 1939. På s 265 står det: ...Bjørløw-slekten... kom til Revå. Oluf Larsen Bjørløw bodde på 'Gundesøe'...i Skoger fra 1683 til ca. 1700 og var gift med Karen Madsdtr Engelstrup, datter av sognepresten Engelstrup. (Hun var gift annen gang med Aug G Berent). Det står mer om slekten på samme side. På side 89f står det at Mats Olufsen Engelstrup nedstammer fra den 3. sognepresten i Sande etter reformasjonen, magister Påvel Nilsen. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tore:Det er mulig jeg har vært litt unøyaktig. Når det gjelder kildebelegg sikter jeg til hvilken primærkilde som ligger til grunn for opplysningen om Bjørløw i Sandeboka. Jeg antar at det kan dreie seg om en sak fra en tingbok.Dette med at Mats Olsson Engelstrup skal være en etterkommer av mag. Pål Nilsson, slik dette er påstått i Sandeboka på s. 90, er feil. Det er selvfølgelig Engelstrups kone, Mari Bertelsdotter, som er etterkommer etter Pål Nilsson.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

I Bergen finnes det en slekt med efternavn Egelsdorph/-dorf/-trop/-topf/-torf. Bl.a. gullsmeden Jørgen Egelsdorph.En Jørgen Pedersen Egelsdorph 1708-1754 var sogneprest til Lindaas i Bergen stift. Denne Jørgen E. var gift med Inger Caludan fra Sandherred i Vestfold. Jeg lurer derfor om det er noen sammenheng mellom Egelsdorph i Bergen og Engelstrup i Sande. Kan det være samme navn, skrevet på forskjellig måte?Jørgen Pedersen Egelsdorph mener jeg er sønn av Peder Jørgensen (bror av gullsmeden Jørgen Egelsdorph)/Sophia Simonsdatter Hveding. Peders foreldre var antaglig Jørgen Pedersen/Berete Gellisdatter Meel. Navnet Egelsdorf dukker opp blant barnebarna til Jørgen Pedersen, men er brukt av flere, dog ikke alle i slekten. Jeg har ikke klart å finne ut hvor navnet Egelsdorph kommer fra, høres ut som danskt/tyskt.MVH Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ulla:Engelstrup tilsvarer det svenske Engelstorp eller Ingelstorp, og slik sett er jo siste ledd i begge navn -torp og -dorp svært like.Jeg tviler allikevel sterkt på at det kan være noen forbindelse mellom slektsnavnene Engelstrup og Egelsdorp(h), selv om det er en viss likhet. dette da Egelsdorp tyder på et opphav fra et tysk språkområde.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Til Ulla. Sandeherred er det gamle navnet på Sandar kommune, nå slått sammen med Sandefjord. Sande kommune ligger mellom Holmestrand og Drammen. Det er altså snakk om to forskjellige kommuner. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk til Dere alle. Jeg syntes det er meget interessant med Engelstrup og Engelsdorph. De at Jørgen Pedersønn Engelsdorph var prest gjør det hele mer spennende for det skall være flere prester blant etterkommerne av Mads Olsen Engelstrup. MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jorunn:Dette blir feil: Engelstrup og Egelsdorp må oppfattes som to vidt forskjellige slektsnavn som ikke har noe med hverandre å gjøre.De av Mats Olsson Engelstrups etterkommere som er kjent som prester; var etterkommerne til svigersønnen, sogneprest i Sande 1703-1725, Gjert (Gerhard) Bentsson Winge og sønnen , sogneprets i Ål, Ola Matsson Engelstrup.Dette har altså ikke noe med det tyskspråklige Egelsdorp å gjøre.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.