Gå til innhold
Arkivverket

[#8718] Ole Nilsen og Ingeborg Olsdtr. Grisledal i V-Agder


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ole Nilsen og Ingeborg Olsdatter får i alle fall 4 barn mellom 1817 og 1824.De bor da på gården Lille vestre Grisledal i Walle/Sør-Audnedal , Vest-Agder.Det er Jacob i 1817 , Niels i 1819 , Ole i 1821 og Tobias i 1824.Jeg vet ikke når Ole og Ingeborg giftet seg , eller hvem deres foreldre var . Er der noen som har god kjennskap til området og eller folkene på vestre Grisledal ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har oversikt over hva som finnes av skifteregistre for dette området , og som har anledning å sjekke om der er noe skifte etter følgende personer ? Niels Torstensen Grisledal , Ole Nielsen Grisledal eller Ingeborg Olsdatter Grisledal , alt i Walle V-Agder. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har ikkje oversikt over skifteregister, og kan neppe hjelpe deg. Men eg held på med slekt i same området, og har kikka litt i kirkebøkene. Men det meste har eg først kunna sjekke opp i Sør-Audnedal bygdebok og LDS IGI/VRI. Dette er sekundær kilder som er mangelfulle. Eg ser ikkje kor eg kan plasserer navna dine i forhold til navn der eller i Digitalarkivet. Det er ein Nils Tostensen på Grisledal ved Vannet i 1764, og i FT1801. Er det han?Kva er dine kilder til dei opplysningane du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Harald.Opplysningen kommer fra kirkeboka for Lund i Rogaland i forbindelse med ekteskapet til min tipp-oldefar Jacob Olsen.Da han giftet seg i 1849 står det at han var født på Grisledal i Valle og at farens navn var Ole Nielsen.Alder ved giftemålet antyder at Jacob var født 1817.I kirkeboka for Sør-Audnedal har jeg i dag funnet enkemann Ole Nielsen 53 år gift 06.01.1816 med Ingeborg Olsdatter ,Tryland i Vigemostad 35 år.Jeg har også funnet at Ole og Ingeborg fikk tre sønner Niels i 1819 , Ole i 1821 og Tobias i 1824.Giftemålet i 1816 tyder på at alderen til Jacob er korrekt , men jeg har ikke funnet fødselen ennå.Ingeborg finner jeg i folketellingen for 1801 på Tryland med søsken og foreldre Ole Torgiersen og hustru Randi Knudsdatter.Ole skal altså være født ca.1764 .I bygdeboka for Sør-Audnedal finner jeg en Ole Nielsen på Grisledal som gifter seg med enken Susanne Børusdatter ca.1784.Susanne dør trolig 1788/89 da det er skifte etter henne.Spørsmålet er da om dette er 'min' Ole Nielsen , og i så fall hvor er han i 1801.Dersom du skulle snuble over opplysninger av interesse for meg , hører jeg gjerne fra deg igjen.Finnes det foresten noen bygdebok som dekker Tryland/Vigemostad ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tryland nedre u.Tryland, Tryland øvre u.Tryland, Trylandsmoen u.Tryland og Tryland er beskrevet i Vigmostad boken I s.373-390. Muligens har noen den for oppslag?Mvh Knut Fjogstad knufjo@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til deg Knut.Jeg har nettopp sjekket at de har ett eksemplar av boken på hovedbiblioteket her i Bergen , så jeg tar meg en tur ned der i morgen .Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Her er noen mulig treff på LDS IGI:Susanne BØRRUSDR Spouse: Torbiørn SIVERSEN Marriage: 24 Oct 1768 Place: Sør Audnedal, Vest-Agder, NorwaySusanne BØRRUSDR Spouse: Ole NILSEN Marriage: 28 Jun 1784 Place: Sør Audnedal, Vest-Agder, Norway Wife previously married Additional data in original recordOle NILSEN Birth: 24 Jul 1763 Mandal, Vest-Agder, Norway Father: Nils OLSEN Mother: Ingeborg SALVESENDet kan sjå ut som ein Ole Nilsen med god aldersforskjell på første og andre kone. Men her er mye usikkert, Ole Nilsen er det mange av - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk igjen Harald.Dette begynner å bli interessant.Dersom det er snakk om samme Ole Nilsen , kan han godt ha giftet seg på nytt etter Susanne og før ekteskapet med Ingeborg.Alderen ved ekteskapet i 1816 tilsier at han var ca.21 år i 1784 . Der står det bare at han var enkemann , og ikke hvor mange ganger.Det skulle vært interessant å se orginalen av ekteskapet med Susanne Børudsdatter.Kanskje det der står hvor denne Ole kommer fra.Han må ha dødd en gang etter 1824 .Mon tro om der finnes noe skifte etter ham?Usikkerhetsmomentet her er hvor Ole befant seg i 1801.Visste vi det ville vi kanskje få svar på om han var gift i årene mellom Susannes død i 1789 og til ekteskapet med Ingeborg i 1816. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner på Familysearch et ekteskap i Sør-Audnedal den 20.06.1791 mellom en Ole Nielsen og Dorthe Hansdatter.Det står at brudgommen var enkemand.I 1801 finner jeg paret igjen på gården Dyble i Walle.Ole er 42 år og Dorthe 52 år.De har ingen barn der.Ole har sin fader Niels Olsen enkemand 85år boende hos seg.Alderen på denne Ole stemmer ikke helt med 'min' Ole , men vi vet jo at alderangivelsene på den tiden ikke alltid stemte.Har noen mulighet til å sjekke giftemålet i kirkeboka for Sør-Audnedal i 1791 , for å sjekke om det står noe om denne Oles bosted/fødested ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har funnet Ingeborg Olsdatter døpt i Vigmostad 16.11.1782.Foreldrene er Ole Torgiersen og Ranni Knudsdatter Tryland.Har fått tilgang til døpte i Vigmostad 1726-1905 og funnet noen potensielle kandidater til Ole og Ranni , men kan ikke være sikker på at det er de rette.Har noen tilgang til gifte i Vigmostad? Jeg antar at Ole og Ranni giftet seg 1770/71. De døpte sitt første barn i 1771.Jeg vil tro at det ved giftemålet står fødested.Kan noen hjelpe meg med dette ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Historien fortsetter. Ole Nielsen og Ingeborg giftet seg i januar 1819 og ikke 1816.Dermed er Ingeborg neppe Jacobs mor.Den Ole Nielsen ,Døbla/Dyble som giftet seg med Dorthe Hansdatter i 1791 er samme mann som giftet seg i 1819 med Ingeborg Olsdatter.I tellingen 1801 er Ole og Dorthe på Døbla , men da Dorthe dør 06.02.1818 bor hun på Grisledal.Derfor må Ole og Dorthe ha flyttet til Grisledal mellom 1801 og 1818 .Dorthe var for gammel til å være Jacobs mor.Det er derfor mye som tyder på at Jacob var født utenfor ekteskap mens faren Ole Nielsen fortsatt var gift med Dorthe.En annen sak som kanskje bekrefter denne teorien er det faktum at jeg ikke har funnet Jacob døpt i Valle.Det gjenstår derfor to ting å få bekreftet .Hvor/når var Jacob født og hvem var moren.Og den Ole Nielsen som giftet seg i 1784 med Susanne Børusdatter på Grisledal , hvor kom han fra ? Håper noen kan bidra til å finne svarene for meg. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne saken frem igjen.Når det gjelder Ole Nielsens opphav , så er det avklart.Han ble født/døpt på Nepstad i Konsmo,Vest-Agder 17.10.1761 av foreldre Niels Olsen og Stenvor Gislesdtr.Hva Jacob Olsen angår, så er det ved hans død 25.04.1862 på Skailand i Rogaland oppført at han var 50 år.Om det stemmer var han født rundt 1812. Om noen har tilgang til kirkebøkene fra Walle i Sør-Audnedal, hadde jeg satt pris på om noen kunne ha sjekket døpte mellom 1812-1815.Det som ligger her i Digitalarkivet begynner på 1816.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Dette var innfløkt - og nå vil eg prøve med enda meir forvirring: Ein mulig far - Ole Nilsen Fasseland (1787-1843). Mormor hans, Maren Børusdatter (ca 1709-1784), var fra Grisledal og var trulig gift med Nils Torkelsen Blørstad, mens mora må vere Marte Nilsdatter Blørstad, f. 1742. FT1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11029&gardpostnr=21&personpostnr=329#nedre>Lenke og et skifte i 1787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget ditt Harald.Ja, du har helt rett i at dette gjør saken enda mere forvirrende.Du kan ha rett i dine antakelser, men Jacob ville vel neppe ha oppgitt faren til Ole Nielsen Grisledal, om han bare hadde vært innom gården.Det er hevet over en hver tvil at en Ole Nielsen bodde på Grisledal mellom 1818 og 1824.Men sikker kan man jo aldri være, så lenge jeg ikke har finnet Jacobs dåp.For hva det er verdt, Jacobs første datter ble døpt Ingeborg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Kan Ole Nilsen vere stefar til Jakob?Ingeborg Olsdatter Tryland får tvillinger i 1809, Abraham og Jakob. LenkeFaren oppgis til å vere Peder Torgjesen Vigmostad. Men det kan jo vere at det var usikkert -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takker for nytt interessant innspill Harald.Jeg var ikke oppmerksom på at Ingeborg hadde barn fra tidligere.Det mest usikre her er at årstallene nå spriker fra 1809-1812-1817 når det gjelder Jacobs event. fødselsår.Den som bare hadde funnet et skifte etter Ole eller Ingeborg.En litt interessant sak dukket opp.Ole og Ingeborgs sønn, Tobias giftet seg i 1855 med Stine Tobiasdtr. Paret fikk barn både på Grisledal og Dyble.Det er jo interessant all den tid at Ole Nielsen bodde på Dyble før han flyttet til Grisledal. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Dersom Jakob var sønn til ungkar Peder Torgiesen (og Ole Nilsen var stefar), så er Jakob halvbror til Elias Pedersen Vigmostad, f. 1820, som er ttt-oldefar til Jan Eliasson, Canada LenkeKanskje sannheten var Ingeborg Olsdatters hemmelighet -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Harald for nok et interessant innlegg i debatten.Jeg så innlegget fra Canada, og skjønte fort at det var snakk om samme familien.Når det gjelder Jacob, så begynner jeg å helle til den tanken at forslaget ditt fort kan vise seg å være løsningen på mysteriet.Det er allerede tvil om tidspunktet for hans fødsel.Ved giftermålet tydet det på at han var født rundt 1817, mens alderen ved hans død i 1862 var oppgitt til 50 år.Jeg så i sin tid etter konfirmasjonen hans i kirkeboka, men har nok bommet på årstallet fordi jeg trodde han var født i 1817.Dersom han var født 1809, burde han vel ha blitt konfirmert rundt 1824.Kanskje et nytt søk i kirkeboka kunne gitt svar. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.