Gå til innhold
Arkivverket

[#8719] Eldre aviser


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg har en del problemer med mine forfedre fra begynnelsen av 1800-tallet på Skatval (Nedre-Stjørdal) i Nord-Trøndelag. Kirkebøkene er veldig dårlig skrevet på den tiden. Tenkte å gå igjennom aviser fra den tiden for å se om jeg fant igjen noen spor ved dødsannonser. Nå viser det seg at det ikke kom ut noen egen avis for Stjørdal før 1880. Jeg har sett litt i Adresseavisen, men den omhandler mest Trondheim. Ble det ikke utgitt kunngjøringer etc. i begynnelsen og midten av forrige århundre ved dødsfall etc?. Har noen noe tips på hvordan jeg skal greie å finne opplysninger utenom kirkebøkene. Med vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Regner med at du har vært igjennom bygdebøkene? Min erfaring er at du må stamme fra storfolk for å finne dem i dødsannonser på et så tidlig tidspunkt. Har du sjekket skifteprotokoller, hvis dette kan gi deg de opplysningene du er ute etter?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Sissel Endresen,Vi mottar feilmelding på e-postadressen din. Vær så vennlig og bekreft adressen din ved å sende en e-post til digitalarkivet@uib.noTemaet vil bli slettet om vi ikke mottar en bekreftelse innen en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg har sett det skrevet i skifter i Troms at dødsfallet er kunngjort i en avis i Trondheim. Jeg har kikket litt i Nasjonalbiblioteket sine nettutlagte utgaver av Adresseavisen, men har ikke klart å finne noen av disse kunngjøringene. Uansett er vel skifter et lovende alternativ til kirkebøkene, om de sistnevnte ikke er lesbare. Men om Sissel legger ut navn og data på de ettesøkte forfedrene sine, er det vel heller ikke umulig at Digitalarkivets brukere kan hjelpe henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.