Gå til innhold
Arkivverket

[#8721] Brødr. Lars, Helge og Christian Olsen fra Hafslund


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

I 1801 var Lars Olsen f.1748, (gift med Anne Hansdatter f.1756) Møller på Hafslund ved Sarpsborg, Helge Olsen f.1760 var Saugmester på Hafslund og Christian Olsen f. 1760 var Landværn og dag-arbeider på Hafslund.Hvem var deres foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Magne Grasto

Hei Petter,Ole er jo ikke det mest sjeldne navnet på den tiden, men VET du at de var brødre? Da burde det jo ikke være så vanskelig. Litt elimineringsmetoden...M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg har sett et år før og et år etter det du har oppgitt, med unntak av de to yngst brødrene, hvor jeg gikk to år lenger frem.Jeg tar for meg Lars Olsen først:Det ble født en som kan passe i 1747, med far Uldrik Olseng. I 1748 ble det født to, fedrene het Ole Hallesen og Ole Larsen.Det var kun en Helge Olsen som kunne passe, han ble døpt i 1761, med foreldre Ole Sæter og Mari Larsdatter.Det var også kun en Christian Olsen som ble født, med foreldre Ole Hallesen og Mari Larsdatter.Jeg vil umiddelbart si at Christian og Lars har Ole Hallesen og Mari Larsdatter til foreldre. Når det kommer til Helge så passer fars fornavn og mor navn, men Sæter forbinder jeg med et navn fra Skjebergdalen og ikke området rundt Hafslund. Selvfølgelig kan han ha byttet beite, men jeg synes ikke det virker så vanlig på den tiden. Men holdt seg som regel til det faren og faren før der hadde gjort.Jeg skal se om jeg kan finne Ole ?? og Mari Larsdatter gift. Finnes det kun ett par som kan passe, så er jo sannsynligheten for at det er riktig familie forøket.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Hei Magne,Etter at jeg skrev etterlysningen har jeg vært gjennom kirkebøkene for Skjeberg og funnet at Lars, Helge og Christian også hadde søskenene Anne-Marie, Niels og Berthe. Som du kan se på min hjemmeside er de barn av Ola Hallesen og Mary Larsdatter.hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Men da er jo alt bare fryd og gammen da. Jeg vil nok tro han het Ole og hun Mari, Ola var iallefall ikke i Skjeberg i bruk på den tiden. Mari ble skrevet Marj, og kan nok ikke sammenlignes med dagens Mary.Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det var litt snodig.Ole Hallesen og Mari Larsdatter døper et par tvillinger den 15.08.1762 i Skjeberg, men ungene heter Hans og Christian.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Du har rett i at tvillingene heter Hans og Christian. Helge fant jeg på Hafslund med samme alder som Christian. Det var nok en feil. Om de ble født i juni eller august kan jeg ikke regne ut i farten.petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg er enig med deg i at det kan være en feil, men har du noe som bekrefter at nettopp den Helge Olsen som en finner i FT er sønn av Ole Hallesen? For alt vi vet kan jo Christians tvillingbror Hans være død kort etter fødselen. Hvis du da ikke har sjekket det.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det er lenge siden jeg holdt på med min slekt fra Sæthre i Skjerbergdalen, men er nesten 100% sikker på at jeg på midten av 1700-tallet da dels fant barn av 'de mine' født på denne gården, dels noen på 'Sæter', 'Sæthre' eller liknende stavmåter, men som hadde faddere fra Hafslundsområdet/Sarp og som jeg da eliminerte vekk og antok bodde på et sted med (nesten) samme navn i dette området...Bare til informasjon. Dersom du sjekker nærmere vil det sikkert være mulig av bekrefte om et slikt sted eksisterte eller ei!Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Av det jeg kan komme på ligger som du sier Marius, Sætre i Skjebergdalen. Men det ligger også på den sydvestre siden av Isesjø, i nærheten av bl.a. Odden, Halvardsrød, Surfeldingen, Kala. Det kan være at det var den gården Ole og Mari Larsdatter kom fra i 1761. Men nå var det jo Ole Hallesen som var den aktuelle.Hils Marius.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

I dåpen til Johan Larsen 24.12.1786 (Johan er sønn til Lars Olsen, eldste bror til tvillingene) er Christian og HELGE Olsen faddere....... Er det mulig at Hans også kaller seg Helge?Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Ja, det kan jo tenkes. Men jeg tror heller, hvis vi skal gå ut ifra at han heter Helge, at presten har en liten skrivefeil. Jeg synes det var påfallende mange Ole`er som kalte sine sønner Hans ved dåpen rundt dette tidspunktet.Jeg tror konkulsjonen her blir at enten går en ut ifra at Hans skal være Helge, eller så må en droppe Helge fullstendig. Det går også ann å ta en kikk i kirkeboka og se om Ole Hallesen gravla en sønn som kunne passe med Helges(Hans) alder. Noe 100% sikkert svar tror jeg det vil være vanskelig å finne.Vet du forresten når Ole Hallesen døde? Kanskje det kan finnes et skifte etter ham?M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Tror kanskje ditt forslag om skrivefeil er mest trolig.Angående Ole Hallesens død har jeg sett gjennom KB for Skjeberg, men den var vanskelig å lese og jeg hadde liten tid så det må nok gjøres om igjen. Ole var husmann på Hafslund i 1762 og død før 1801. Skifteprotokollene for Skjeberg har jeg ikke sett på, men det vil bli gjort med tiden (om det finnes noen)Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Ole Hallesen døde etter 1774: Ole Hallesen var da Møller på Hafslund gods. Han var en av 17 husmenn på Sarp. I arkivene er han ført opp uten jord. Han hadde 7 dagers uke med arbeidsplikt på Hovedgården. Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Husker ikke sikkert, men jeg mener det var et stensilert hefte, muligens en hovedsfagoppgave eller lignende. Jeg kan event. ta en titt når Riksarkivet åpner igjen.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg vet Sven G. Eliassen har skrevet en oppgave om Hafslund Hovedgård og sagbruks historie fra ca. 1600 til 1786.Kan det kanskje være den?M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Der dukket han opp:Han døde i 1787, 66 år gammel. Da er han vel født omkring 1721. Han begraves den 11.02.Ettersom skiftene for Idd og Marker først begynner i 1802 er det ikke noe håp om å finne et skifte etter Ole der.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Halle Hallesen død 28.02.1766: 70 år gammel og Kari Olsdatter. Også Halle bodde / arbeidet på Hafslund.Aase Grastoe/Alvsdatter og Ole Alvsen var faddere til et par av barna til Halle og Kari.Halle var trolig sønn til Halle Hagensen Børgen (11 år i FT 1666)Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.