Gå til innhold
Arkivverket

[#8726] Husar


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hva er en Husar?. Det må være noe innenfor militæret men hva?. Er det noen som kan forklare for meg?.MVH. Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Fant følgende under Billingstad Vel's forklaring til veinavnet Husarveien (!): 'Husar stammer fra et oppr ungarsk ord: husz = tyve eller den tyvende. Fordi tyve hus sammen skulle stille én rytter til hæren. Siden slutten av 15. årh. bet. på ungarske ryttersoldater, sabelbevæpnet, men uten lanse. Kjent for sine praktful­le fredsuniformer (dolman). Garderegimenter i Sverige og Danmark bruker fortsatt betegnelsen. Betegnelsen er imidlertid ukjent i norsk militærhistorie ...'. Om det siste er riktig, er jo ikke sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange Takk Ketil.Denne mannen jeg sikter til skulle ha vært husar i Norge på 1780 tallet men han kom opprinnelig fra Tyskland. Det er mulig jeg har misforståt og at det var i Tyskland han var husar.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Ble litt nysgjerrig - søkte på børjar på 'husar' i FT 1801, og fikk 41 treff, hvorav 33 i Christiania. Der omtales i én forbindelse noe som kalles Husarcorpset, og i Dronningens gt. er en hel del husarer 'indqvarteret'. Så de er nok ikke ukjente i norsk miltærhistorie heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ifølge Hist. Leksik.: Husar oppr. om lett utrustede ung. adelsmenn som tjenestegjorde til hest. Disse eliteroppene var særdeles praktfullt utstyrt, og på 1700-tallet ble det populært med h. regimenter i en rekke eur. land. I 1774 ble det opprettet to h. regimenter i Danmark-Norge, og i tiden 1796-1806 var et detachement h. forlagt i Kristiania. Denne h. styrken ble i 1806 omgjort til et dragonkompani under Det akerhusikske dragonregiment. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange Takk Ketil og Birger. Lurer på om det finnes noe nedskrevet om husarcorpset? Jeg får etterlyse husarcorpset både her og i arkivforumet. Mange takk igjen til alle som har hjelpet megMVH. Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jorunn Olsen

HeiEr det noen som kan forklare meg hva eller hvem den Norske Generalitets og Com. Collegium er? Har det noen gang funnets et Husarcorps i Bergen ? En av mine tipp tipp tippoldefedre var stilt for krigsrett og fikk krigsrett dom den 16 Februar 1789. Er det noensted mulig og finne denne dommen i noen arkiver? Probleme er at jeg vet ikke hvor i Norge husarcorpset var, så jeg trenger all den hjelpen jeg kan få. MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Litt mange spørsmål på en gang kanskje? Generalitetskollegiet og Kommersekollegiet er ofte omtalt og beskrevet i alminnelige fremstillinger av Norgeshistorien. Og, ikke minst, omtalt i Riksarkivets kataloger. Der finner du svaret på hva det var, med en oversikt over de bevarte kildene fra disse autoritetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei og mange takk for svaret Tore H.Nå kommer enda et spørsmål: hva er et PRÆSIDENT PASS for noe. Det skal ha blit utskrevet i Christiania rundt 1788-9.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det må være et vanlig pass (for å kunne reise rundt i inn- og utland) utstedt av Christiania bys øverste myndighet, som var Magistraten, som ble ledet av presidenten (magistratspresidenten). Christiania (og en del andre norske byer) hadde i flere hundre år en president ved siden av borgemestre. Kanskje du kan oppgi kilden som forteller om passet ? Jeg vil gjerne få vite om det, eventuelt se det, i forbindelse med Innvandrerarkivet, Lenke der andre pass og passkontroll er omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen Tore H.Takk for all hjelp. Jeg har ingen kilder egentlig når det gjelder dette præsident passet bare noen utdrag fra en rettsak i Moss hvor Joseph G. Meyer er tiltalt for tyveri, forfalskning osv.Jeg og flere med meg prøver og nøste opp alle Josephs bevegelser her i Norge og i denne rettsaken dukke r noen linjer opp om dette passet. Det er mulig Joseph hadde forfalsket et slikt reisepass men hvorfor trengte han det man kunne vel reise fritt i Norge uten et slikt pass også?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Har du 1) kalenderåret for rettssaken i Moss ? 2) kunnskap om hvor Joseph kom fra (Tyskland, Bøhmen el lign.) ?Nei, man kunne nok ikke reise fritt i landet uten pass. Bokverket Norsk innvandringshistorie (i dette tilfellet, bind 1, 2003) redegjør grundig for pass-lovgivningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Tore H.Rettsaken var i 1804 i Moss. Der sto Joseph Gothard Meyer tiltalt for tyveri av en sølvklokke og penger fra en Momme Pedersen. Joseph sier i retten han er født i Eisenach i Kursachsen og er 48 år gammel. I innvandrerarkived er Mechlenburg og Mechlenborg nevnt som stedet han kom ifra, hvor har innvandrearkivet den opplysningen ifra? Trolig har Joseph vært en tur i både Bergen og Christiania før han kom til moss.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen Tore H.Glemte og skrive at Joseph G. Meyer var i en rettsak også i 1789.Her blir han tiltalt og dømt for begåt tyveri fra sin overordnede,bedrageri, og her er det at jeg lurer på om han har forfalsket er præsident pass eller noe annet pluss han blir dømt for desertion fra husarcorpset. Det går ikke frem av papirene jeg har om det var husarcorpset i Bergen eller Christiania som rettsaken fant sted men domen falt den 16 Feb. 1789, altså året før han kom til Moss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk for opplysningene så langt. I Innvandrerarkivet har jeg en Joseph Meyer som kom til Moss 1789, og bodde i byen 1790. Det var byens egne myndigheter som i en rapport til Akershus stiftamtmann dette året oppga at Joseph kom fra Mecklenburg, sikkert på grunnlag av Josephs egne opplysninger. Se http://www.vigerust.net/immigrant/moss1.htmlJeg bør nok lese gjennom de tekstene du har kjennskap til, for å kunne bidra til mere. Dette husarkorpset kan jo f eks ha vært et sted i Danmark, det er ikke uten videre sikkert det var et norsk korps. Men kildetekstene (1789 og 1804) burde opplyse om dette. Hvis du sender meg kopier av dine kildetekster (dine kopier etc) så kan jeg godt skrive av alle tekstene bokstavrett og legge dem ut på nettet, samt sende deg dem per e-post og meddele innholdet her i debatten, slik at problemene kanskje kan bli løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Tore H.Jeg tar med stor takk imot ditt tilbud. Jeg skal på biblioteket og ta kopi av papirene jeg har i dag og sender dem i posten imorgen. Så får vi se om du får mere ut av dem en det jeg gjør. Problemet her er at kildetekstene er bare korte utdrag fra rettsaken i 1804 i Moss.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg antar at jeg vil finne rettssaken i seg selv i rettsprotokollene siden (i Statsarkivet i Oslo), hvis jeg trenger dem for å belyse saken - som virker interessant i et innvandrerhistorisk perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jorunn Olsen

Hei Tore H. Vigerust.Jeg lurer på om du har funnet ut noe mere om Husarcorpset og Joseph G. Meyer siden sist? Håper papirene jeg sente kom frem.MVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jorunn Olsen

Hei.Er det noen som kjenner til det Danske Rigsarkivet i København? Er det noen som har e mailadressen ditt? Skule så gjerne ha kommet i kontakt med noen i Danmark som vill sjekke Husarregimentes stambok og sett etter Joseph G. Meyer fra Eisenach/Mechleborg der rundt 1760 til 1790. Joseph ble stilt for krigsrett for tyveri, svindel og desærtering, dommen kom den 16 Februar 1789 trolig i Bergen. Det ser ut som alle papirene om saken er borte men karnsje står det skrevet noe om Joseph i den Danske Husarregimentes stammbok som kan kaste lys over hvor han kom ifra osv.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Jorunn Olsen

Hei.Prøver på nytt og få informasjon om Husarkorpset i Norge.I 1788 angriper Sverige Russland. Pga. en Dansk- Russisk traktat tvinger Danmark med i krigen. Etter konglig ordre av 31/10 1788 reiser en avdeling fra Husarkorpset med 32 mann til Norge og skal angripe Sverige herfra. De reiste med fregaten MØEN. Trolig var min 3x tipp oldefar Joseph Meyer ra Tyskland med i denne Husargruppen. Så kommer det store spørsmålet, hvor gikk Husarkorpset i land i Norge, er det noen som sitter med svaret eller meninger hører jeg gjerne fra dere. Selv tror jeg Fredrikstad kan være en god begynnelse men jeg har ingen bevis. Joseph Meyer ble sparket fra Husarkorpset den 28/2 1789 og dukket opp i Moss i 1790. Trolig gikk Husarkorpset i land et sted langd kysten i Østfold men hvor?.MVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ved den aktuelle datoen sto de norske troppene ved Kvistrum bru (ved Munkedal) i Søndervigen (Båhuslen). Gikk styrken i land, vil jeg anta at det var nærmest mulig fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.