Gå til innhold
Arkivverket

[#8727] Karen Johanne Pedersdatter, f. ca. 1801-15 i Trønd


Gjest Ketil Tokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Tokstad

Jeg har endelig fått bekreftet at min oldefars (Jonas Odin Olsen) mor het Karen Johanne Pedersdatter. Han er født i 1832 og hun antagelig mellom 1801 og 1815. Barnefar er en matros Ole Jacobsen. Gutten ble døpt på Ørlandet, men det står i kirkeboka at begge foreldre kommer fra Trondheim. Jeg har ikke klart å finne opphavet til foreldrene, men barna til min oldefar brukte etternavnet TOKSTAD. Dette må ha sin årsak. Det er blitt sagt at navnet kommer fra Orkdalen (Togstad), men det kan like gjerne være annet sted fra. Jeg vil imidlertid tro at en av foreldrene hadde en tilknytning til gårdsnavnet Tokstad/Togstad på en eller annen måte. Derfor har jeg et ørlite håp om at noen har tilgang til kirkebøker rundt om i fylket og kan event. si hvem som er satt som foreldre ved dåp av disse to. Eller kanskje noen har kjennskap til disse gjennom slekt. Foreldrene var ikke gift. Opplysninger tas mot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Hei Nevnte for deg en gang om et skifte etter Sara Baardsdt. Ægtahaugen (Tokstad) i 1841. Nå har jeg fått avskrift av det:Avdød: Sara Baardsdt. Ægtahaugen Enkemann: Peder Thoresen, husmann Barn: Martinus Pedersen, 14 årFormynder: Bendt Svendsen Togstadlykken.Martinus Pedersen finner du igjen i 1865 her:LenkeDette ser jo ikke ut til å kunne settes i forbindelse med Karen Johanne Pedersdt..Fant imidlertid noe annet som kan taes med i betraktingen, selv om det kanskje ikke har noe med saken å gjøre. Peder Thoresen ble nemlig gift på nytt 1.6. 1841 med pige Gjertrud Pedersdt. Giesvold. Fedrene til ekteparet ble oppgitt å være: Kaarmand Tore Arntsen Meldalen og Peder Olsen Giesvold. Forloverne var: Ole Sivertsen Togstad og Erik Perdersen Giesvold.(Tore Arntsen og Peder Toresen var fra Syrstad i Meldal).Gjertru Pedersdt. var f. 14. mars 1805, døpt 24.3. Foreldre Peder Olsen Evjenslykken og Marit Eriksdt. I 1801 finner vi igjen disse på Evjen (Peder og Marit), samt en datter Anne. Anne er f. 1798, og foreldrene er gift 30.5. 1798: ungk. Peder Olsen Sundliebroe og Marit Erichsdt. Sundlie.Kan Karen Johanne Pedersdt. ha noe med Gjertrue Pedersdt. å gjøre ? Det er jo bare en luftig tanke, men som du sier et sted må jo forbindelsen til Tokstad være. Gjertrud døde før 1865, da er Peder Thoresen igjen enkemann og fremdelse bosatt på Ægtahaugen.Ellers kan det jo ganske enkelt være p.g.a. at noen ble fostrert opp på Tokstad, og at de derfor tok dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant et innlegg på Trønderslekt, der ei Randi E. spurte etter foreldre til Odin Olsen Turbækmo, f. 1832. Han tok vel navnet Tokstad etter Togstad i Orkdal, skriver hun. Kan dette ha noe med din Jonas Odin Olsen å gjøre ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Tokstad

Først og fremst takk for ditt engasjement i saken rundt Karen Johanne Pedersdatter. Ja, det er 100% sikkert at det er samme person Jonas Odin Olsen og Odin Olsen Turbækmo. Dette har jeg funnet utfra gamle jordkjøpskontrakter fra rundt 1860. Randi er etterkommer etter Jonas Odins yngste sønn Anton Odinsen Turbækmo. Han og noen få av de andre søsknene tok Navnet Tokstad. Det har gjennom all tid vært hevdet at navnet kom fra Orkdalen. Jonas Odin Olsen Turbækmo's (etter gården Turbækmo som de kjøpte rundt 1870-80 engang. Tidligere kalte han seg også Haugsdalsåsen og vev konfimasjon i 1848 kalte han seg STRANDEN) foreldre er etter kirkeboka for Ørland 1832 'Pige Karen Johanne Pedersdatter og matros Ole Jakobsen, begge Trondhjem.' Men det store spørsmålet blir da; kan disse 2 finnes noe sted, helst dåp eller konfirmasjon eller seinere giftemål. Jeg finner dem nemlig ikke i folketellinger. Mvh Ketil Tokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har du sjekket inn og utflyttingslister i kirkebøkene på Ørlandet etter Karen Johanne ? Eller evt. døde og viede samme sted ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Du har kanskje løst gåten, men holdt på med Togstad-navnet i en annen sak og kom til å tenke på denne gåten.Tittet derfor litt i kirkebøkene og fant noe som fanget min oppmerksomhet. Om det har med denne saken å gjøre er uvisst, men tipser om det likevel.I innflyttingslistene for Ørland i 1831 (post 30 og 31) står følgende par oppført som innflyttet fra Trondheim 'for at bruge plads': Elias Olsen, skomagersvend, 21 år, og hans kone, Ane Helene Pedersd., 20 år.Kunne Karen Johanne Pedersd. være søsteren til Ane Helene slik at hun kom til Ørlandet for å være hos dem til barnet var født ?Dette er jo bare et skudd i blinde, men forsøket verdt å tipse om.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.