Gå til innhold
Arkivverket

[#8729] Infanterister i Drammen? Ruller?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En forfar, Gunder Nilsen f. ca. 1764, giftet seg 13/10 1790 i Bragernes med enken Anne Johannesdtr.Gunder ble da oppgitt å være gevorben soldat. Hverken i Riksarkivet eller Statsarkivet i Kongsberg har jeg imidlertid funnet infanterister fra selve Drammen by, bare fra landdistriktene rundt (Eiker, Modum osv.)Er det noen som vet om dette betyr at Drammen bare hørte til Sjøinnrulleringen, eller betyr det at ruller for Drammen mangler? (Og gevorben soldat betyr vel LANDsoldat, eller?)Jeg har heller ikke funnet min Gunder Nilsen i de rullene som hører til Drammens nærområder. Det er en person i Eiker på samme alder, men jeg vet med sikkerhet at det ikke er han.Jeg har tenkt å lete videre i ruller i en videre sirkel rundt Drammen, men det kunne vært greit å vite om det faktisk har eksistert ruller for Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'gevorben' betyr vel 'vervet', så det ligger ingenting i selve det ordet som skulle tilsi at det var en landsoldat. Men om Gunder bar i marinen ville det kanskje stått 'matros' e.l. istedetfor 'soldat', men det er bare en gjetning fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det var vel litt klønete formulert fra min side: Jo, jeg vet at gevorben betyr vervet. Det var 'soldat' jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Se mitt innlegg nr 1666 under Arkivforumet og svaret fra Yngve Nedrebø. Det kan være nevnt i kirkeboken allerede under dåpen at han var 'søelægd' dvs underlagt 'sjøkrigskommisariatet' for å holde seg til mer moderne terminologi. Mye tyder på at Lier og Drammen skaffet mannskap til sjøforsvaret mens nabobygdene skaffet til landforsvaret på 1700 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Men en gevorben soldat var IKKE en utskrevet legdesoldat, men en frivillig vervet soldat. En stor del av disse kom fra byene. Sannsynligvis dreier det seg om Søndenfjeldske gevorbne infanteriregiment. Arkiv på 3,5 hyllemeter på RA i følge Håndbok for RA, katalog 1256.0/04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for nyttig informasjon. Jeg har også lagt merke til innførselen 'søelægd', og nevnte Gunder Nilsens barn har den anmerkningen når de døpes.Gunder Nilsen selv var slik det ser ut ikke fra Drammen by (dvs. født eller konfirmert der), så da er det vel mest trolig at han var landsoldat. Jeg får lete videre i rullene rundt Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til Per:Mitt inntrykk er at de gevorbne også kunne være fra bygdene (vet om flere). Jeg skal sjekke det 'Søndenfjeldske'. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Ja, gevorbne soldater kunne være fra bygdene, men de kunne like gjerne være fra byene, noe mange var. Nasjonale soldater (dvs. legdsoldater) kunne bare være fra landet. Fra 1718 og ut 1700-tallet besto i hvert fall en land-legd av en fullgård, to halvgårder eller fire ødegårder, og skulle til enhver tid stille en nasjonal soldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har fortsatt ikke funnet noen løsning på Gunder Nilsens opphav. Ruller fra både Nordenfjeldske og Sønnenfjeldske gevorbne infanteriregimenter er gjennomgått, uten resultat. Det er kanskje ikke sikkert at rullene er komplette.Det var mange 'gevorbne' som giftet seg i Bragernes fra ca. 1781-utover 1790-tallet, men dessverre er ikke regimentet oppgitt. Derimot er dette oppgitt i nabosognet Lier, ved vielsene der i samme tidsrom, og der sees det minst like mange fra Nordenfjeldske som Sønnenfjeldske regiment.Er det noen som har erfaring med disse gevorbne soldatene og vet hvor de i utgangspunktet var forlagt? Christiania, Fredrikstad og Vinger er kanskje de mest aktuelle områdene? Vites det videre om de stort sett reiste til sine hjemområder for å gifte seg? Det var ikke så rent få som giftet seg i Bragernes eller Lier: Er det rimelig å anta at de stort sett hørte til i Buskerud-traktene (evt. Vestfold?)eller kan de like gjerne ha kommet hvor som helst fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.