Gå til innhold
Arkivverket

[#8745] Folketelling Bergen 1865


Gjest Linn Brungodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Linn Brungodt

Jeg leter etter en familie i folketellingen 1865. Jeg vet ikke om jeg har funnet den som er riktig, for da er det noe rart med mange av opplysningene. Link (håper den kommer opp, ellers er det gårdsnr. Strandhougen): LenkeHer ser jeg at det er mor, far og to barn. Niels Monsen 43 år fra Fana er helt feil. Personen 'skal' hete Thorbjørn Marthinussen 33 år fra Askøy (eller Fjeld?), konen hans Malene Monsdatter 30 år fra Fana er helt riktig. Moren til Malene kan være Agathe Monsdatter 65 år fra Fana, hun hadde i allefall en mor med samme navn. Og for å gjøre det enda mer forvirrende var hun gift for 2. gang med en Nils Monsen Henne fra Fana. Men denne Agathe er ugift tjenestepike. Barn Nils Thorbjørn Nielsen 6 år fra Fjeld er riktig bortsett fra Thorbjørn-navnet?. barn Agathe Nielsdatter 3 år fra Fjeld er nesten riktig, hun ble født/døpt i Årstad og ikke Fjeld.Er det feil familie? det var iallefall utrolig mange sammentreff, men også mange feil. Men jeg finner i såfall ikke den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er litt vanskelig å skjønne hvem er hva her. Leter du etter en Thorbjørn Marthinusen 33 år fra Askøy som er gift med Malene Monsdatter. Malene har en mor som heter Agathe.Det du har funnet i Bergen KK er en Malene Monsdt. gift med Niels Monsen, og de har 2 barn som heter Nils Thorbjørn Nielsen og Agathe Nielsdatter. Hos dem bor en tjenestepike Agathe Monsdt. som kan være Malenes mor.Thorbjørn kan være død like etter de ble gift(om de var gift). Malene giftet seg på nytt med Niels og og de fikk 2 barn sammen.(Men det står ikke at det er hennes 2.giftemål) Gutten er oppkalt både etter 2. og 1. ektemann. Jenta etter mormoren.Jeg kan ikke se noen annen måte å løse dette på enn å se i kirkebøkene, og det skulle ikke være så stort problem da det står hvilke kirkesogn de er født i. Det behøver ikke å være de rette menneskene du har funnet. Det er en ting som jeg synes var litt pussig, og det er alle som heter Monsen/dt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Ja, jeg vet at det ble litt rotete....og det er mange med navn Monsen som tydeligvis var pop. i Fana.Jeg leter jo egentlig ikke etter mormoren da, men det var så pussig at det var to med samme navn som mormoren og hennes 2. ektemann.Det er jo ikke noe stort problem om jeg ikke finner dem i tellingen, for jeg vet jo det meste om dem...men hadde vært litt artig om jeg fant dem.Familien jeg leter etter er:Thorbjørn Martinussen Hilleren gift med Magdalene Monsdatter Brattland 13. november 1859, Askøy.De fikk sønnen Nils Martin 12. februar 1960 på Askøy og datteren Agathe Marie f. 1863 , Årstad. Senere fikk de også Mons Olai f. 1868 og Mathilde Othilia f. 4. aug 1875 i Bergen. De to yngste døde som små. Jeg vet at dette paret levde sammen hele livet og jeg finner dem i alle tellingene bortsett fra 1865. Thorbjørn døde 1910 i Bergen. Magdalene/Malene 1899 også i Bergen. Her ser du dem i 1875 tellingen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.