Gå til innhold
Arkivverket

[#8748] Cornelius Olsen , Vigene, Yttre Holmedal.Sogn og F


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Cornelius (Kornelius) Olsen, født 1822 i Holmedal. Han var gift med Silla Hansdatter f.sept 1825. i Fjaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Hei Irene.Er du sikker på at fødselsåret hans stemmer?Du kan sjekke dette:I Fødde S og Fj.; Cornelius Olsen f. 16.05.1829, far Ole Johannesen Helle ( i Holmedal) og Abigail Olsdtr.I 1838 er Ole JOhannesson oppsitjar på Helle, Ytre Holmedal.I Fødde S og Fj. ; nr. 142699, Nille Hansdtr. f. 25.08.1825, far Hans Anfindson Nord Folkestad ( i Fjaler) og mor Lovise Gunnerdtr.Det er mogeleg at dette er dei du leitar etter. Kanskje namn på born til Cornelius og Sille / Nille kan vise nokon samanheng... Mvh Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei Ingrid! Barn av Cornelius Og Silla (Sille?) er Hans Korneliussen (Corneliusen), F 1860, gift med Serenne eller Serine Jakobsdatter, Tror også at Gjertrud og Mine er deres barn, men de opplysninger jeg har er noe usikre. Hans Corneliusen (Ølkjører i Bergen) er jeg noe mer sikker på, men det er faren hans, søsken og farens familie/ opphav jeg ikke kan finne. Stemmer noe av dette i forhold til dine opplysninger ? Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Eg går ut i frå at du har funne Cornelius og Silla i FT 1865, Vigene (ein 'plass'), Ytre Holmedals pr.gj. Her står dei med borna Hans 6 år og Giertrud 3 år.Eg har desse borna på dei; Oline f. 16 4 1853 uekte, far bustad RefsnesAnna f. 21 11 1854, LaukelandHans f. 1 1 1860, EikenesGjertrud f. 26 4 1863, EikenesMine f. 3 10 1868, Eikenes(Mora med namn Selle / Sille/ Solle Hansdtr. Ut i frå dette skulle då plassen 'Vigene' ligge under Eikenes.Cornelius og Sille vart vigde 25.5.1853. Då er begge oppf. med bustad Refsnes, der dei var i teneste. Men her står i tillegg at Cornelius vart fødd på Laukeland, og Sille på Tømmerbakke. ???? -dette var eg ikkje klar over-I 1838 er Hans Pedersen oppsitjar på Tømmerbakke, gift med Ane Simondtr. Born av dei er Gjertrud f.1818, og Mads f. 1815 Ingen Sille er nemnd her. Dei har vel kanskje flytta? Men det er vel mogeleg å finne ut av kyrkjebøkene om ikkje dette paret også hadde ei dotter med namn Sille, eller liknande... ? Her kjem i alle fall namnet Gjertrud att.Eg har ikkje funne nokon Cornelius f. på Laukeland. Dette kan være den tidlegare nemnde på Helle - men det er umogeleg å seie utan fleire opplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Hei -Eg fann det er leitte etter;Ein Ole Johannessen vart fødd på Laukeland i 1793. (døpt 17.10.) Her er vel kanskje samanhengen? Cornelius f. på Helle hadde også ei syster med namn Olina (f.29.4.1841)- God natt! ;-)Mvh Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk! Nå er vi inne på rette personene tror jeg. Jeg vet at Hans kom fra gården Eikenæs, så det er nok rette søsken som er funnet. Silla (Moren til Hans )kom fra Fjaler i SoF, hennes far het Hans Jonassen, moren het Petronille eller Peternille og er født ca 1800, Sillas søsken:Ole,Gjertrud,David,Gabriel og GurineDersom noen finner noe mer ar jeg glad for all hjelp. MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Se ut til å være ei nøtt, dette. Ved vigsla får vi altså oppgjeve at Cornelius er fødd på Laukeland og Sille på Tømmerbakke. Men dei er altså ikkje å finne fødde på dei gardane.Du seier at foreldra til Silla er Hans Jonassen og Petronilla. Dei vart vigde 24.6.1812, Hans bustad Y.Holmedal og Petronelle bustad Bakke, Y.Holmedal. Dei er oppført med bustad Holmedal med to born; Ole døpt 11.7.1816 og Gjertrud 1.8.1819. Ingen Silla her heller.Når det gjeld Cornelius, er det umogeleg å seie om dette er son av Ole Johannesen Helle. Det viser seg at denne mannen, Ole,var gift 2 gongar. Begge gongar oppf.med fødestad Helle, årstal 1801 og 1803. (vigd 2.g. med Abigael Olsdtr. f.1804 Yndestad 12.1.1827.)Dersom noko skulle dukke opp skal du få oppdatering.... ;-) Håpar nokon andre har ein ide` om saka. Lukke til, så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Fant nettopp ut at Fjaler og Ytre Holmedal er samme sted. Finner Cornelius Olsen, døpt 26 januar 1823 i Fjaler, Sogn og F. Foreldrene heter Ole Nilsen og Marte Simonsdatter. Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Dette er nok rett Cornelius! Ole Nielssen og Marte Simondtr. budde på Laukeland, og er også oppført med 5 born her. Men ingen Cornelius.... Eg skulle gjerne visst kva 'Id-nummer' du har funne han på !?Du lurer vel kanskje litt på kvifor eg blandar meg inn i denne leitinga...? ;-) Eg hadde nemleg denne familien (Cornelius og Silla) i basen min, utan at eg kan hugse kva som er grunnen til det. Men eg har altså ikkje brydd meg om å finne noko meir ut om han /dei - før du no la inn 'etterlysning'. Mvh Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei-Gårdsnr. 247, Laukeland (Gaular, tidl. Indre Holmedal) - Bruk 1, 1818 til 1825; Ola Nilson f. 1791, d. 1825 ved drukning. Gift 1813 med Marte Simonsdatter f. 1785 på Kleppe, d. 1866 på Laukeland. (Marte blir seinare gift med Anders Bruseson Sætenes).Deres sønn Kornelius f. 1823 blir i 1853 gift med Selle Hansdatter Tømmerbakke, bosted Eikenes, Vikane.Kilde: Bygdebok for Gaular, Bygstad sogn, band VI b.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk til Ingrid og Arne!! Jeg fant Cornelius Olsen vha Family Search. Kilde informasjon som er oppgitt er: Batch number: c421952, dates 1799- 1835, Source Call No.0126387, Type: film. Men kunne ikke finne noe der om søsknene som er eldre. (f. 1813- 1820)Arne! Kan du finne i bygdeboka om de to gardene Laukeland og Eikenes er nabogårder?ER Laukeland /Løkeland (ft1865)/Løgheland (ft1801) samme gården. og likeså med Eikenes/Eikenæs/Eichenes. Jeg er veldig interessert i begge gårdenes historie om du har noe. MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Eikenes ligger ca 10 km lenger ute (mot vest) i Dalsfjorden enn Laukeland.Eikenes ligger i Askvoll kommune.Jeg vil, samtidig benytte anledningen til igjen å, anbefale slektsgranskere på Vestlandet Bergens Tidende sin 'Kartbok for Vestlandet'.Den er til stor hjelp når en skal finne garder i regionen.:)Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk Geir. I ft 1801, finner jeg gårdene Løgheland og Eichenes rett etter hverandre. Er det tilfeldig hvilke gårder som kommer etter hverandre i tellingene eller var avstandene mellom hver enkelt gård så stor at de da var 'nabo gårder ' med 10 kilometer mellom? (De er nok delt opp mange ganger siden den tid.)INGRID! Du sier du har Cornelius og Silla i din database. Jeg er interessert hvis du har noe om deres etterkommere også, de er mine barns tt.oldeforeldre, men jeg har desverre ikke så mye info. MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det ser ut til å vere tilfeldig rekkjefølgje på gardane i ft1801 for Ytre Holmedal. Men hugs ein ting: I 1801 høyrde både Eikenes og Laukeland til Dale sokn i YH. Båe låg på nordsida av fjorden, men nytta kyrkja (Dale) på sørsida. Men den gongen var fjorden 'vegen'. I dag, med bilvegar, er det heilt ny inndeling av sokn og kommunar. Men som Geir sa: Skaff deg kartboka. Den kostar berre hundrelappen, men vert nok til god nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk Bjørn For gode tips. Det hjelper godt for en nybegynner og ikke minst en innflytter til vestlandet. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Irene -Navnene du nevner er nok eldre navn for Eikenes og Laukeland, og går du enda lenger tilbake i tid, så vil jeg anta at du vil finne flere varianter.Begge disse gårdene ligger fint til ved Dalsfjorden, og Laukeland vil jeg nesten benevne som en perle, der den ligger vakkert til like ved den imponerende Laukelandsfossen, som er godt synlig fra veien til Dale, som går på andre siden av fjorden.Om du tar ferge fra Dale, så heter fergeleiet på nordsiden Eikenes, hvor du også finner gården. Om Laukeland og Eikenes tidligere har blitt benevnt som nabo-gårder tør jeg ikke svare på, men det er godt mulig at de har felles grense i fjellet.Bygdeboken hvor Eikenes er beskrevet, har jeg ikke, og å gi deg en komplett beskrivelse av Laukeland vil også føre for langt. Den går over 15 sider i bygdeboken. Jeg vil anbefale deg å låne samtlige bygdebøker for Gaular på biblioteket. Eikenes tror jeg må være beskrevet i bygdeb. for Fjaler. Og om du virkelig ønsker å gå i 'dybden' for å finne opplysninger om disse to gårdene, så kan det være lurt å starte med panteregisteret på Statsarkivet, og selvsagt skifteregisteret. Om du har problemer med å lese gotisk, så bruker personalet å være svært så behjelpelige.Om du logger deg inn på Fylkesarkivet i S. og Fj., så vil du der finne en foto-database hvor der for tiden ligger 27 bilder tilknyttet Laukeland og 4 fra Eikenes, som du kan se på.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Hei Irene!Fint å sjå at du no er kommen godt i gong! Eg har ikkje opplysningar om etterkommarar frå denne familien, men bygdeboka kan vel gje nokre svar på det. Mvh Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.