Gå til innhold
Arkivverket

[#8750] Feil i Ft 1801 Gårdsnavn


Gjest Per Ølstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Ølstad

Jeg søkte på gården Blessevolden i Strinda i 1801 men får frem gården Elsæter i Strinda. Det pussige er at navn på personer på denne gården synes å stemme med de navnene jeg ventet å finne på Blessevolden. Kan noen forklare dette ? Har også funnet tilsvarende feil ved søking på andre gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har rett. Det er noe feil, særlig i landsdekkende søk. Har prøvd 1801 og 1865, søk på gardar. Det kommer opp kommunenavn hvor gårdene finnes. Hvis man da klikker på en bestemt kommune / prestegjeld, kommer man til førstesiden uansett hva man søker på, f. eks. Røros Bergplads /på Hougen. Jeg har gått direkte inn på Røros og Strinda 1801 og 1865. Resultatet av gårdssøk varierer fra gang til gang. Om du velger børjar på i Strinda 1865, kommer du til Hlade uansett, men det skjer altså ikke hver gang. Når du hele tiden får Elsæter i Strinda 1801, så er sikkert det samme problem. Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg skal sjå på det. Inntil vidare kan du søka på gardsnamn under personsøk, og vil då koma til same garden, om enn med eit trinn meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.