Gå til innhold
Arkivverket

[#8752] Johannes Peders. Øvrebø, g. 1698 i Jølster


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Håper noen som er lokalkjent kan bistå med denne gåten fra tema nr. 8412: Det gjelder Johannes Pedersen, hvis sønn Nils blir gift i Fana i 1729, begge på Svidal i 1701.Jeg har funnet Johannes Pedersen Svidalsnæs gift med Berete Torsdtr. Løsæster 28.05.1703 i Jølster, men det er vel hans andre kone, siden han allerede hadde sønnen Nils i 1701.Mitt spørsmål er: Er Johannes Pedersen Svidalsnæs den samme som Johannes Pedersen Øfvrebøe, som gifter seg med Randi Andersdtr. Aalhuus 27.12.1698?Eller har noen andre forslag til hvem foreldrene til Nils Johannesen Svidal kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Litt av en gåte dette her, det er nemlig ikke mindre enn tre Johanneser på Svidal rundt århundreskiftet 1700. I tillegg til de to ekteparene over, får også en Johannes Svidal og Berete Larsdatter barn på Svidal etter 1697.Jeg har funnet disse barna av Johannes Svidal/Svidalsnes og Berte Larsdtr.: Johanna døpt 3.2.1697, Anders døpt 3.7.1698, Nils døpt 22.1.1704 (født 1703) og Anders døpt 16.8.1704.Barn av Johannes Pedersen Øvrebø og Randi Andersdtr. Aalhus på Svidal: Guri døpt 7.1.1703.Barn av Johannes Pedersen Svidalsnes og Berete Torsdatter: Gjertrud døpt 23.10.1704 og Anders døpt 31.12.1712.Trodde en stund at Familyearch som har registrert døpte i Jølster hadde blandet sammen konene, men barna kommer så tett, at det nesten må ha vært tre damer inne i bildet. Og ikke minst - hvor er Nils som er ett år i 1701-tellingen, han må vel også ha vært døpt engang...Jeg er klar over at LDS og Familysearch inneholder mye feil, og kanskje gjør dette enda vanskeligere...Håper virkelig på hjelp her! Har noen for eksempel bygdebøker for Jølster eller lokalkunnskap her?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johannes Pedersen Svidalsnes (30 år ved manntallet i 1701), ble enkemann 20. februar 1703 (lensmannsboka: '1703 den 20 Febe: døde S Ranngje Johanis Pedersøn I suidalsnes sin quinde'). Han giftet seg igjen samme år med Brite Toresdatter Løset. Ved skiftet etter Kari Olsdatter Løset 17. juni 1730 nevnes datteren Brite Toersdatter, gift med Johannes Pedersen Svidalsnes. Johannes Pedersen Svidalsnes fikk kongeskjøte i 1727, og enken Brite Toresdatter skjøtte bruket til sønnen Anders i 1747.Johannes Pedersen, gift med Randi Andersdatter, og Johannes Pedersen Svidalsnes, gift med Brite Toresdatter Løset, synes å være en og samme mann. Sønnen Nils ble døpt 22. januar 1704, sønnen Anders, som overtok bruket, ble døpt 31. mars 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk for hjelpen! Du er utrettelig!Jeg er spesielt interessert i sønnen Nils som er talt sammen med Johannes Pedersen i 1701, da ett år gammel. 'Min' Nils Johans. Svidal blir gift i Fana 1729, og ifølge bygdeboka skal han være født ca. 1698. Vi lurer på om ikke det er ham som dør på Natland i 1751 - 50 år gammel...Har du forresten noen teori om hvem Johannes Svidal og Berete Larsdtr. kan være? Har J.P. hatt en venninne 'på si'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.