Gå til innhold
Arkivverket

[#8753] Edvard Johan Jakobsen f. 1870 emigrert til USA


Gjest Tone Tjensvold Barstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Edvard Johan Jacobsen f. 1870 i Hetland av foreldre Jakob Jakobsen f. 12.07.1826 på Høle og hustru Elen Marie Christensdtr. Dirdal født 18.11.1831. (mine tippoldeforeldre). Familien flyttet i 1865 fra Høle til Tjensvold i Hetland Kommune. Pr. 1885 bor familien i Stavanger. 4. mai 1903 finner jeg Edvard J. Jakobsen som emigrert til Washington. Hvordan kan jeg finne ut om han bosatte seg i USA? Og om han fikk familie der?? Kan noen hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Har du funnet Edvard? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Stav1903&variabel=0&postnr=1639&fulle=true&spraak=n>Lenke I følge denne konstruerte protokollen var han gift. Hva het hans kone og hadde han barn? Hvor ble de av? Kan han ha brukt et annet etternavn? Ser at han var Matros av yrke, han var ikke bare ute på en seiltur? Har du sjekket sjømannsrullene?I 1900 var han ugift og på sjøen, se skipslista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I sjømannsrullene for Stavanger finner jeg ham avmønstret i 1902 Lenke (linje 43 og 44).I margen finner du referanser til protokollen og følgende:'...20.04.1893 Tilladt At Reise til Amerika For At Søge Hyre...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hallo Nina, veldig positivt at du 'drar fram igjen' gamle innlegg:-)Edvard Johan Jacobsen har jeg funnet mer opplysninger om i Byarkivet i Stavanger. Han er fra 1903/1904 bosatt i Stavanger og bruker fra dette tidspunktet kun Johan Jakobsen. Han har utelatt Edvard. Han ble gift 9. august 1902 i St. Johannes Kirke, Stavanger med Olava Josefine Egeland f. 1873 i Stavanger.Jeg har fulgt dem årlig fram til 1935/36 hvor Johan og Josefine bor i Stavanger. Josefine døde 30.01.1957 men jeg har ikke funnet når Johan døde, men han døde før Josefine.Takk igjen Nina for ditt engagement:-))mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.