Gå til innhold
Arkivverket

[#8754] Erik Henrikson - Skatval i Nord-Trøndelag


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg greier ikke å finne spor etter opplysninger på mine forfedre, Erik Henrikson F. 1776 (hvor? og død 1814 og hans hustru Anne Olsdtr. Hvor bodde de på Skatval, kom de selv fra Skatval eller var de innflyttere? Hva var navnene på deres foreldre. De hadde 4 barn: Henrik Skatvalsaunet, Ole Eriksen Rykke, f. 01.01.1805, død 15.12.1885(min ane), Jon Nordtrøa f.1812 og Per Fløtrø f. 1814.Hvis noen kan hjelpe meg med noen opplysninger om ovennevte ektepar mottas disse med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Moksnes

Det ser ikke ut til å være enkelt å finne ut hvor Erik Henriksen kom fra. Familien er oppført under husmannsplassen Einkonglan under gnr. 68 Mæhre i Skatval, men det står ikke noe om hvor Erik kom fra. Jeg har også sjekket i et hefte 'Husmannsplasser i Skatval' utgitt av Skatval historielag i 1997. Der står følgende om Einkonglan: Som det står i Skatvalsboka var det bare en oppsitter på denne plassen, nemlig Erik Henriksen. Når det gjelder hans barn, så var hans sønn John husmann på Litltrøa u. Skatval vestre (side 577), og ikke på Nordtrøa. Sønnen Per var husmann på Nedre Fløtrø. Han ble gift med enke Gjertrud Olsdtr. Fløan (57). Hun var tidligere gift med John Ottarsen Arnstadås (han som mistet livet ved salutering i anledning et bryllup i Bremset).Birger Moksnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.