Gå til innhold
Arkivverket

[#8755] Emigranter til USA


Gjest Tone Tjensvold Barstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Edvard Johan Jakobsen født 1870 i Hetland Kommune, emigrerte til USA 4. mai 1903 fra Stavanger. Hvordan finner jeg ut om han bosatte seg i USA og om han fikk familie der. Kan noen hjelpe meg?? Er takknemlig for alle tips!!! mvh Tone T. Barstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dersom han hadde foreldre i live i Norge da han reiste, vil man kunne ha håp om å finne adressen hans i innberetning til skifteretten ved dødsfallene til foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Tone, har du prøvet deg her f.eks. Lenke Jeg søkte kun på navne hans (fult navn) og fikk ca 170 'svar' , på hele norden pluss USA. Prøvde etterpå kun på gifte, men fant ikke noe der nå i kveld, fant 1 med navne, men født 1872! så langt ha en god kveld. Hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Takk for tipset om familysearch. Jeg har vært 'inne' og fant Edvard Johan Jacobsen født 24. februar 1870 i Hetland, Rogaland og Edvard Johan Jacobsen født 30. juli 1865 i Hetland, Rogaland, BEGGE med foreldre Jacob Jacobsen Høle og Ellen Marie Kristensen Dirdal. Dette forstår jeg ikke helt!!! Og hvordan finner jeg ut om Edvard Johan Jacobsen født 24.02.1870 i Hetland, ble værende i USA. Han står oppført over Emigrerte fra Stavanger 1903 - 1928 med gift. Hvem var hans hustru??? Noen som kan hjelpe???? Er takknemlig for ALL hjelp!!! MVH Tone Tjensvold Barstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

For det første, det var ikke uvanlig at to barn fikk samme navn, særlig dersom den første døde liten, ble neste barnet gjerne oppkalt etter det døde barnet. Jeg fant familien i 1865, og der var ingen Edv.Johan, så det er nok ikke så utrolig.Har du funnet Edv. Johan i ft. 1900? Siden han var matros, kan han selvsagt ha vært til sjøs da. Og, ja, det var han. Ugift og Baadsmand. Se her: Skipslister 1900Dette vil da si at han giftet seg evt. mellom 1900 og 1903. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Takk for opplysningen - det er tydelig at 'noen' kan mer enn meg når det gjelder å finne kilder i slektsgransking. Men så er jeg ganske fersk her og mitt motto er 'en lærer så lenge en lever'!!! Det er nok riktig at første barn Edvard Johan Jacobsen født 1865 døde som liten og når neste ble født ble han oppkaldt etter den som døde. Så jeg holder NÅ på at personen er Edvard Johan Jacobsen (Jakobsen) født 24.02.1870 i Hetland, Rogaland. Vet noen hvordan jeg finner ut om han ble boende i USA etter å ha emigrert 4. mai 1903 og event. hustruens navn??? Igjen er jeg meget takknemlig for all hjelp!!!! Med vennlig hilsen Tone Tjensvold Barstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Tone. Først tror jeg du må starte her i Norge, og finne den evt. vielsen for Johan Edvard. Det kan også være feilskrift i emigrant-databasen, men det må du evt. finne ut av.Etter det jeg kunne se når han emigrerte så bodde han i Stavanger. Det er jo da naturlig å begynne der. Først kanskje sjekke utflytting fra Hetland i kirkebøkene. Kirkebøker for Hetland disse får du sikkert låne inn til biblioteket ditt.En annen mulighet er å sjekke om søsknene hans fikk barn, og om han da sto som fadder for noen av dem. Kanskje til og med med sin evt. kone?I USA kan jeg tenke meg at han het Edward (evt. John) Jacobson. Det finnes en i New York stat i 1920, 50 år gml. men jeg kommer ikke inn på den akkurat nå. Skal se nærmere på den i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Takk for opplysningene. Jeg er blitt fortalt og har delvis funnet ut at mine tippoldeforeldre hadde 9 barn og slik det ser ut pr. idag var det bare min oldefar Jacob Jacobsen f. 11.02.1855-04.01.1897 som hadde ETTERKOMMERE. Derfor har VI liten slekt. OG NÅ LETER JEG ETTER MULIGE SLEKTNINGER SOM VI IKKE VET AV!!! En av disse 9 barna er altså Edvard Johan Jacobsen f. 24.02.1870 - så jeg lurer på om kanskje han kan ha etterkommere. Hans brødre Thomas Bernhard Jacobsen f. 1872 i Hetland og Thorstein Jacbosen døpt 28.01.1877 i Hetland har jeg heller ikke hittil noen opplysninger om!!!! Her på Bryne får vi låne microfilmer, men der finnes ikke brukbart leseutstyr, så jeg må til Statsarkivet i Stavanger, der har de endel papirutgaver og ellers microfilmkort. Håper derfor på velvillig hjelp!!! mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva willenburg

Med den gamle skikken med å kalle opp barna, både fra mors- og fars-siden, finnes det ofte 2 med samme navnet. I slektsbøkene er de ofte skrevet som den eldre (d.e) og den yngre (d.y.). eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Tone. Jeg fant en Edward Jacobson, som faktisk kan se ut som din mann. Men, dette er veldig usikkert. på Census 1920 kan du se ham, og han kom til USA i 1904 (et årstall en ofte må ta med små klyper salt), fruen Gusta/Gusha er også norsk, men kom ikke over før i 1917. Edward var Rigger hos General Electric, jeg vet ikke hva en Rigger var....Som sagt, det er jo ikke sikkert dette er din mann, men.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei Laila! Takk for ditt engagement!!! Supert!! Jeg har vært inne på folketellingen 1900 og sett om jeg kunne finne Gusta e.l. men uten resultat foreløpig. Skal forsøke å ta en tur til Statsarkivet i Stavanger i morgen for å finne ut hvem han giftet seg med og når. Men hvordan finner jeg Census 1920 - hvordan går jeg fram??? Din henvisning og den utskriften jeg fikk var så liten skrift at jeg ikke kan lese den. Takk for all hjelp - dette var veldig bra! Med beste hilsen fra Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tone, hvis du lagrer den på din egen maskin, og så tar den inn i et bildebeh.program, så kan du få den forstørret. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Oversikten fra Censius 1920 blir ikke tydelig. Må en abonnere på dette for å kunne få tilgang på slike opplysninger i USA?? Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Pussig, den er helt grei å lese for meg... ja ja.Du må nok abonnere på disse tellingene. www.ancestry.com husk å lese ALT! med liten skrift, det er utrolig trøblete å 'avabonnere' visstnok, har aldri prøvd selv. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Nå har jeg idag vært på Statsarkivet i Stavanger, men fant ikke at Edvard Johan Jakobsen var gift i tidsrommet 1900 - 1904 da han emigrerte til USA. Hva gjør jeg nå??? Noen som kan hjelpe???? Er takknemlig for alle råd!! Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tone, for å være ærlig, og det skal man jo, så tror jeg dette er en nål i en høystakk.Har du sjekket utflyttere fra Hetland?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Nei, jeg har ikke sjekket utflyttere fra Hetland. Jeg fant nemlig familien i Stavanger i 1895, da døde far til Edvard. Jeg lette også etter skifte, men det fant jeg heller ikke, selv om det stod at skiftet var anmeldt skifteretten i Stavanger. Kan det være at skiftet ikke ble foretatt før moren til Edvard døde? Tenker jeg må en tur til Byarkivet i Stavanger en av de nærmeste dagene. Der har de årlige folketellinger fra 1894-1916. Men det kan godt være at det er som å lete etter en nål i en høystakk!!! Så emigrerte til USA er vanskelige å spore opp i USA??? Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Når du ikke har noen anelse om mer en det vi har funnet her er det nok vanskelig. Men du kan ha flaks også! Sjekk videre i de mulighetene du har her hjemme først, så kan det hende du finner noe lurt! Særlig når de har folketellinger der, sånn som vi har her i Oslo! Hadde du enda funnet en kone til ham, så du kunne ha fått be/avkreftet om den vi fant i 1920 er den rette!Lykke til!! Og, Ikke gi opp, Tone! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Det går ikke klart frem av dine tidligere innlegg hvilken dokumentasjon du har på hans utreisedato fra Stavanger. Jeg var innom Ellis Island databasen og søkte der på Edvard Jakobsen. Fikk da opp 2 treff, en i 1901 og en på 1920-tallet. Han fra 1901 kom fra Stavanger: Ankom New York 26.10.1901 pr ss Campania fra Liverpool 19.10.01. I det håndskrevne passasjermanifestet er alderen nesten uleselig, men tydeligvis i 30-årsalderen, og det passer jo. Med litt forbehold på tydning av håndskriften var hans hoveddestinasjon muligens S.Dakota.Kan dette være din Edvard Johan Jakobsen tross alt?Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Det går ikke klart frem av dine tidligere innlegg hvilken dokumentasjon du har på hans utreisedato fra Stavanger. Jeg var innom Ellis Island databasen og søkte der på Edvard Jakobsen. Fikk da opp 2 treff, en i 1901 og en på 1920-tallet. Han fra 1901 kom fra Stavanger: Ankom New York 26.10.1901 pr ss Campania fra Liverpool 19.10.01. I det håndskrevne passasjermanifestet er alderen nesten uleselig, men tydeligvis i 30-årsalderen, og det passer jo. Med litt forbehold på tydning av håndskriften var hans hoveddestinasjon muligens S.Dakota.Kan dette være din Edvard Johan Jakobsen tross alt?Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei Magne! Min dokumentasjon er Digitalarkivets Emigrants from Stavanger 1903-1928. Der står nr. 1639 1638 4.mai 1903 Edvard J. Jakobsen - stand G - Matros - født 1870, Bustad Stavanger, Reisemål Washington. Har ikke funnet ham gjennom Ellis Island basen. Hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.