Gå til innhold
Arkivverket

[#8759] Lensmann 1802-1818 på Flakstad Torsten Iversen


Gjest Carsten A Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten A Berg

En av mine aner dukker opp uten spor av hvor han kom fra i Joh G Reppes lille hefte 'Rambergslekten Berg' som finnes i min familie. Fra min nettside 'http://siec.winnem.com':'Torsten Iversen - Lensmann i Flakstad fra 1802* til 1818, født utenfor Flakstad, antagelig forlist og druknet i 1818 på en av sine tjenestereiser. Hans dødsfall kan ikke sees innført i kirkeboken. Skifte etter Torsten Iversen sluttet 14. juli 1819, men da boet var fallit, nevnes ikke arvinger. Han finnes ikke på Flakstad under Folketellingen 1801.Han var gift med Ingeborg Severine Sandberg, født 1777, død 22. februar 1848 på Ramberg...'* at han var lensmann fra 1802 er basert på Digitalvarkivet, oversikt over lensmenn i Flakstad, Einar B. BenjaminsenDet finnes noen få Torsten Iversen'er i FT 1801, men ingen jeg kan plassere som 'min'. Nord for Trondheim finner jeg to:A: Torsten (Tosten) Iversen, 26 år og bosatt i Hassel prestegjeld i Nordland. Han står oppført som 'mandens broder'. 'Manden' på gården Lechang Nedre heter Lars Tostensen (46 år), gift med Berthe Jonsdatter (30 år), begge gift 1. gang. De har med andre ord ikke like patronymika, de to brødrene. Tosten Iversen er ugift i 1801, og står ikke oppført med noen stilling på gården.B: Torsten Iversen-Fjersløv på gården Haug i Steigen prestegjeld, 37 år, gift med Ingeborg Isachsdatter og med to små barn fire og to år, samt to litt eldre fosterbarn. Her er Fjersløv-navnet knyttet til Iversen, mannen er godt gift og med både barn og fosterbarn, og han er en lite sannsynlig kandidat til å være lensmann Torsten Iversen på Flakstad fra 1802 til 1818.Hassel er et mulig startsted, men noen kan kanskje fortelle mer om 26-åringen derfra? Er det noen med gode kunnskaper om lensmenn eller annet som kan hjelpe meg videre?Mvh Carsten Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.