Gå til innhold
Arkivverket

[#8764] Mangelfull 1900 telling for Askøy.


Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Gatland

I mange år har jeg forsøkt å oppspore pleieforeldre til Marie Josefine Berentine Mikkelsen,min kones mor-mor f.2/6-1892 døpt 26/6 92 død 9/2-1957.Døpt -gift (2ganger)og død på Askøy. Hennes foreldre var Johanne Bergitte Larsdtr. Strusshavn-Skiftesvik og Skomakermester Mikkel Mikkelsen f.Lindås bosatt Bergen gift 21/7-1891. For å gjøre en lang og sikker smertefull historie kort,så døde faren Mikkel før Marie var født,og hennes mor døde i 1896. Hun skal vitterlig ha vokst opp i Strusshavn,som pleiebarn,men kan ikke finne henne i 1900 tellingen, for Askøy. Fikk ett tips om å søke i Askøys Kom.arkiver da Fattigvesenet i komunen ga tilskudd til pleiebarn som var 'utplasert',brevet ble videresent til Bergen Byarkiv,der fikk jeg aldri noe svar. Mitt spørsmål er om det er mulig og oppspore pleieforeldrene?Mvh.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Marie Josefine Berentine Mikkelsdatter, født 2. juni 1892, ble konfirmert i Askøy 29. september 1907. Der står det at hun var født i Skiftesvik, og ved konfirmasjonen bosatt i Strusshavn. Dessverre står det ikke noe om pleieforeldrene der. Vi kan ikke utelukke at hun ved konfirmasjonen - 15 år gammel - var kommet i tjeneste, og kan derfor ikke si sikkert om det var i Strusshavn hun hadde vært pleiebarn.Ved folketellingen i 1900 var det registrert 68 pleiebarn, av disse en med navnet Marie Mikkelsdatter, oppgitt født 1889, og hos Abraham Paulsen Follesø. Fødselsåret er ikke alltid helt presist, men jeg synes nok tre års avvik er i meste laget til at jeg vil regne det som sannsynlig at denne Marie Mikkelsdatter er identisk med Marie Josefine Berentine, men mulig er det.Kommunearkivet for Askøy skal ha skoleprotokoller. Kanskje vil de kunne gi svaret på hvor Marie Josefine Berentine oppholdt seg i barneårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.