Gå til innhold
Arkivverket

[#8765] Christopher Wessel, foedt i Tyskland?


Gjest Sigmund Rannem
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigmund Rannem

Jeg soeker opplysninger om en av mine aner, Christopher Wessel, doed ca. 1683 i Feiring, Akershus (ved Mjoesa). I foelge Hurdal Historielag var Christopher foedt i Tyskland. Han giftet seg med Anniken Sophie Hansdatter Fagernes (fra gaarden Fagernes i Feiring). Christopher var stiger ved Feiring Jernverk og gaarbruker paa Fagernes fra 1664 til 1683. Jeg setter pris paa alle mulige opplysninger om Christopher, spesielt fra tidspunktet foer han kom til Feiring. Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg har dessverre ingen opplysninger om Christopher Wessel før han kom til Feiring. Men jeg har et spørsmål til deg angående glassblåseren Christian Christophersen Fagernes f.ca 1770 og Cathrine Christophersdatter Fagernes f. ca 1776, gift med glassblåseren Johan Johansen Keith. Hadde disse to slektsforbindelse med Christopher Wessel. Var de muligens hans oldebarn? mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Beklager at dette tok litt tid. Jeg har undersoekt under Fagernes i Feirings Historie (av Maja Tosterud). Der har jeg imidlertid ikke greidd aa oppspore noen med de navnene du nevner. Det eneste jeg muligens kunne tenke meg er om de er barn av Christopher Andersen Fagernes (1722-1796). Christopher staar oppfoert i Feirings Historie. Imidlertid er navnet paa kona hans ikke kjent, men noen kjente barn er oppfoert, blandt annet Lisbet (f. ca. 1770), som er en av mine aner (gift med Erich Pedersen paa Gjoedingsbraaten i Hurdal). Jeg har ogsaa slaatt opp i FT1801 og fant foelgende under Hurdals Glas-vaerk: 1269 Karen Melkersdtr Huusmoder 50 Enke efter 1ste egteskab Ernæres ved haandarb. og understøttes af sønnen K; 1270 Hans Christoffersen Hendes sønner 19 Ugivt Veed-tørker ved gl. hytten M; 1271 Christian Christoffersen Hendes sønner 18 Glasblæser M; 1272 James Kith Mand 21 Begge i 1ste egteskab Glasblæser M; 1273 Catarine Christoffersdtr Hans kone 25 Begge i 1ste egteskab KDet virker sannsynlig at de personene du nevner er 3 av de 5 som er oppfoert ovenfor. Spoersmaalet blir da hvilke tilleggsopplysninger du maatte ha som knytter disse personene til Fagernes?Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

De to personene ved glassverket som jeg tror kan være oldebarn av Christopher Wessel er:1. Cathrine Christophersdatter gift med James Keith (her ble det en feil i mitt første innlegg. James Keiths fetter Johan Johansen Keith var gift med en annen Cathrine).Ved giftermålet i 1798 er hennes navn oppgitt som Cathrine Christophersdatter Fagernes.2. Glassblåseren Christian Christophersen Fagernes. I folketellinga er han kalt Christian Fagnæs. Av andre innføringer i kirkeboka framgår det at patronymet var Christophersen og navnet er i en del tilfeller skrevet Fagernes.Begge er jo født før de første kirkeboksføringene for Hurdal starter og i den perioden kirkeboka for Eidsvoll har gått tapt. Jeg vet ikke om det finnes noen annen bruker på Fagernes ved navn Christopher enn Christopher Andersen i 1770-åra. Det er vel nokså sannsynlig at de er hans barn og dermed oldebarn av Christopher Wessel. Johanne Maria, kona til Christian Christophersen Fagernes kom forøvrig også fra den engelske glassblåserfamilien Keith. Hun var søster av James. Så her er det to søskenpar som har giftet seg. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Hei Anne,Takk for ytterligere opplysninger. Dette er jo ganske interessant! Foerst og fremst la meg gi deg det jeg vet om anene til Christopher Andersen Fagernes (gaardbruker paa halve Fagernes 1740-1780):Foreldre: Anders Rasmussen, d. 1723, g. 1711 med Lisbeth Sibilla Christophersdtr Wessel.Besteforeldre (Lisbeth Sibillas foreldre): Christopher Wessel, d. 1683, g. med Anniken Sophie Lisbeth Hansdtr Fagernes.Oldeforeldre (Annikens foreldre): I Feirings Historie staar det at Anniken TRULIG var datter til Hans Hansen Fagernes. Kona til Hans er ikke oppgitt.Haaper dette er opplysninger du ikke allerede hadde.I forbindelse med dine innlegg har jeg ogsaa et par spoersmaal til deg. I FT1801 later det til aa vaere oppfoert 2 Christian Christoffersen ved Hurdals Glas-vaerk som begge er glassblaasere. For det foerste, han du nevner (oppfoert som Christian Fagnæs, 32 aar), men ogsaa den jeg nevnte i mitt forrige innlegg (Christian Christoffersen, 18 aar). Siden sistnevnte staar oppfoert sammen med Catarine Christoffersdtr (25), gift med James Keith, gaar jeg ut fra at disse to er bror og soerster og at Karen Melkersdtr er deres mor. Etter hva jeg forstaar av ditt siste innlegg er Christian (Christoffersen) Fagnæs ogsaa bror til Catarine. Med andre ord, her har vi to broedre (eller halvbroedre?) med tilsynelatende samme navn. Dette er selvfoelgelig mulig, men kan du bekrefte at jeg har oppfattet dette riktig? En videre konklusjon er at Karen Melkersdtr kan ha vaert gift med Christopher Andersen Fagernes. Kanskje kirkeboka kan gi ytterligere opplysninger i forbindelse med Christopher Andersens begravelse i 1797 (jeg sa visst 1796 tidligere, men Feirings Historie sier 1797). Har du noen mulighet for aa undersoeke dette eller muligens skifteregistre?Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Karen Melkersdatter var enke etter glassverksarbeideren Christopher Amundsen Holkind (el. Hoelkind). Han døde i 1788, 38 år gammel. Jeg har kirkeboka for Hurdal på diskett og har sjekket begravelsen til Christopher Andersen Fagernes. Han står ikke oppført som enkemann, så trolig levde kona. Skifteregister har jeg dessverre verken tid eller mulighet til å sjekke for deg nå. Kanskje noen andre som besøker Riksarkivet kan hjelpe. Du kan sikkert også be arkivet sjekke om det finnes noe skifte etter Christopher Andersen Fagernes. Hvis du sender mailadressen din til meg - anne.minken@C2i.net - kan jeg skaffe deg en kontakt i Hurdal slektshistorielag.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Anne, Takk for videre opplysninger. Jeg skriver til deg direkte angaaende kontakt i Hurdal slektshistorielag.I Feirings Historie staar det at Christopher Wessel kom til Feiring fra Kongsberg omkring 1666. Er det noen som kjenner til kilder fra soelvgruvene paa Kongsberg fra midten av 1600-tallet hvor enkeltpersoner som Christopher kan vaere oppfoert?Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg har sjekket i Huhnhaüsers oversikt over tyske innvandrere på Kongsberg. Der er det ingen Christopher Wessel. Oversikten er neppe komplett, men jeg ville vel heller ikke være alt for sikker på bygdebokas opplysning om at Christopher Wessel kom fra Kongsberg. Kanskje du kan få hjelp på Norsk Bergverksmuseum http://www.kongsberg.net/bergverksmuseet/mvh Annemvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Det er helt klart vanskelig aa vite om Feirings histories paastand om at Christopher Wessel kom til Feiring fra Kongsberg er korrekt. Paa den annen side maa jeg jo si at det virker sannsynlig. Hvorfor ville en tysker komme direkte fra Tyskland til en liten jerngruve i Feiring paa det tidspunktet? Jeg kjenner ikke norsk bergverkshistorie saa godt, men kan ikke tenke meg at det var svaert mange gruver i Norge paa det tidspunktet som var kjent ute i Europa. Bergverksvirksomheten paa Røros kom ikke i gang foer i 1646, og det tok sikkert litt tid foer det ble skikkelig stordrift der. Dessuten ligger Røros mye mere avsides til for adgang fra resten av Europa. Kongsberg maa jo ha vaert mye mere tilgjengelig for folk fra kontinentet. Der var det saa vidt jeg forstaar ogsaa ganske stor virksomhet allerede paa 1640 or 50 tallet, med en ganske betydelig kontingent tyskere.At du ikke fant Chrisopher Wessel i Huhnhaüsers oversikt overrasker meg foroevrig ikke. (Jeg kjenner imidlertid ikke til denne oversikten; kan du gi meg litt mere bakgrunn?) Det er jo lite sannsynlig at vi er de foerste som proever aa oppspore ham paa Kongsberg. Dersom han var lett aa finne ville det sikkert vaert oppgitt mere opplysninger i Feirings bygdebok. Jeg har skrevet til Bergverksmuseet, saa vi faar se om jeg faar svar og eventuelt brukbare opplysninger…Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Denne Christopher Wessel kan ikke være en av de mange etterkommerne etter Jan Wessel, rådmann i Trondheim på 1620-tallet (og far til Tordenskiold), da?Denne Jan hadde to sønner, Jørgen og Henrik, og Henrik skal iflg tradisjonen ha hatt 12 sønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tom, jeg får ikke helt tidsrommene til å stemme, Peter Wessel (1691-1720) var vel nr. 14 i rådmann Jan Henrichsen Wessels (1646-1716) barneflokk på 18 barn, og rådmannens 2 brødre var iflg. LDS Abraham og Isaach. En av Peter Wessels brødre het iflg. samme kilde Christopher, f. 1674. Den ettersøkte Christoffer Wessel må ha vært godt voksen allerede før 1650, og event. ha tilhørt generasjonen før, dvs. rådmannens far, Henrich Jansen Wessel, f. ca. 1610-16 i Holland, igjen iflg. LDS databasen. Hvorvidt denne Henrik hadde søsken eller andre slektninger ved navn Christoffer, event. andre, fremgår ikke der, men det er det kanskje noen her i forumet som kjenner til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Tom, Takk for ditt forslag som forsaavidt er en naerliggende tanke. Denne muligheten kom paa bane en gang for noen aar siden i samarbeide med Vesterheim Genealogical Centre i Madison, Wisconsin. Der mente de imidlertid at dette klart var et feilspor. De mente det er mest sannsynlig at Christopher virkelig kom fra Tyskland uten at de hadde andre konkrete opplysninger eller forslag. De sendte meg en kopi av slektstavlen for den 'norske' Wessel familien, som jo har sitt opphav i Nederland.Christian, Denne slekstavlen stemmer med opplysningene i LDS databasen, men, som du korrekt paapeker, den Christopher som er oppfoert der er helt klart ca. en generasjon for ung.Dette kan bli en hard noett aa knekke. Jeg har imidlertid ikke gitt opp haapet om at en eller annen der ute har noekkelen til mysteriet.Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hunhäusers oversikt som jeg viste til i mitt forrige innlegg, finnes i boka Beiträge zur Geschichte des Deutschtums in Norwegen. Politisk og ideologisk er boka et mer enn tvilsomt dokument. Den ble utgitt i Norge i 1944. Forfatteren var ministerialraht dr. Alfred Hunhäuser. Han var en representant for den tyske okkupasjonsmakten, og hensikten med boka var å framheve tyskernes storhet og lange tradisjoner i Norge. Boka inneholder en fortegnelse over tyske innvandrere på Kongsberg som så vidt jeg vet, er rimelig pålitelig og ikke skjemmet av nazi-ideologi.Røros og Kongsberg var de største gruvesamfunnene i Norge på den tiden Christopher Wessel kom til Feiring, men det var også en rekke mindre jerngruver hvor det arbeidet tyske bergverksarbeidere, bl.a. Barbu ved Arendal, en gruve ved Kragerø og en ved Bærums verk . Jeg husker ikke helt hvilke som var i drift på 1660-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.