Gå til innhold
Arkivverket

[#8775] Buvik i Sør-Trøndelag


Gjest Evy Sander Meling
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Sander Meling

Er det noen som har Buvikboka og kan gjøre et oppslag for meg ? Finnes det en Jonetta Jensdatter Klet f.ca.1760 på en gård ved navnet Klet ? Hvem var hennes foreldre? Hun giftet seg i Orkdal i 1781 med Tøllev Iversen Berbo.mvh Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Jeg har en kopi fra Børsaboka (tror det er fra en eiendom som kalles Arentsborg, men har dessverre ikke notert det ned. s. 60 i allefall).Her står det: 1788-1796: Tølløv Ivarsson Barbo fra Ner Berbu i Orkdalen og Kona Jonetta Jemtsdt. Kipper (Har også sett at det er skrevet Jensdt.) flytta til Trondheim, men dottera Anne, f. her i 1795, vart oppfostra på Øy i Melhus og g.m. Jon Johansson Øyøren, II med Ingebrigt Jensson Heggdal, begge Melhus.Dette er kanskje opplysninger du allerede har. Husker å ha sett om dem i Orkdalsboka også, men husker ikke om det står noe mer der. Kan sjekke det hvis du allerede ikke har gjort det. Har forsket en del på Berbuslekt, derfor har jeg disse to innlagt på min database, men uten videre opplysninger om Jonetta. Er du i slekt med noen av disse ?Hilsen Inger Bjørnaas, ibjoerna@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Fant ut at Kipper er en yrkestittel. Det er en tønnemaker som framstiller tønner og tønneformede kar. Kanskje hennes far var tønnemaker, og kanskje han het Jens. I Orkdalsboka står det at hun var fra Trondheim, og at det var derfor hun og Tølløv dro til Trondheim. Kanskje går det an å finne faddrer til barna deres ? Andreas 8 år i 1801, og Sivert 2 år. De bodde da i sandgaten Hus/48. Er ikke sikker på hvilken kirke de hørte til, men det får du om ikke annet vite på statsarkivet. Er interessert i å høre hva du kommer til. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei. Har lest Orkdalsboka, Melhusboka og nå har jeg boka fra Børsa på hjemlån uten at det har ført meg noe videre i saken. Hennes datter Anne f. 1795 ble oppfostret hos Ola Jenssen fra Sør-Solberg i Soknedal som bodde på gården Øy i Melhus. Jeg er enig med deg at navnet Kipper som hun er innført med i kirkeboka da hun giftet seg, kan være en yrkestittel.Har kopi av giftemålet.Har funnet to barn døpt i Trondheim i Vår frues kirke. En i 1799 (navn utydelig) og en Ingeborg Anna i 1798. Fadderne ved dåpen gav meg ingen svar. Ved begge anledninger var Jonetta innført med navnet Jensdatter Kle(æ)t. Fant også en Catarina Jensdatter Klet som døper et barn for Jonetta i 1799. Kanskje en søster? Tøllev og Jonetta er mine 4.tippoldeforeldre.Har jobba mye for å finne ut hvor hun kom fra. Siden hun brukte navnet Klet hadde hun kanskje en tilknytning til gården Klet som jeg håper Buvikboka omhandler. mvh Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Hei!Klett/Klæt er nok ikke i Buvika, men i Leinstrand. Leinstrand tilhørte Melhus prestegjeld på denne tida, men var egen kommune. Skal finnes ei bygdebok for Leinstrand av eldre dato. Jeg har kirkebøkene for Melhus inkl. Leinstrand på microkort, og skal se om jeg får tid til å kikke etter henne der.Mvh Håvard Ler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Takk til deg Håvard for at du vil sjekke dette for meg. Da vil jeg nok ikke ha nytte av Buvikboka.mvh Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Olav Øien

Det er en gård Klett i Buvika. I 1758/62-1774 var Jens Ingebrigtsen Vigdal driver av denne gården. Men det står ikke noen Jonetta blant hans barn i bygdeboka for Buvika, men disse: Ingebrigt f. 1769, Anders f. 1771 og Guri f. 1774 - døde i 1778.Jens' kone, Beritte Andersd. Ølsholmlykkja, kan vel ikke være gammel nok til å være mor til Jonetta, men Jens er 14 år eldre enn kona, og kan ha fått Jonetta i et tidligere ekteskap? Eller utenfor ekteskap?Hilsen Geir Olav Øien Eidsdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Klett i Buvika har jeg aldri hørt om, men man lærer så lenge man lever.:-) Jeg har imidlertid sjekka kirkeboka både for Leinstrand og Melhus likevel, uten å finne noe.Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Det er registrert to gårder med navnet KLET i 1801, en på Lindstrand (Leinstrand) og en i Buvigen. På Klet i Buvigen 1801 bor det en Anders Jensen f.1772, kansje en bror? Har tittet i Buvik og Melhusboka uten å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Har funnet i Dis Sør-Trøndelags liste at Toril Johnsen forsker både på Klet og Ølsholm i Buvika. Det kan være lurt å kontakte henne. Hun har følgende e-postadresse: torillj@online.no Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Ja jeg vil ta kontakt med henne. Kanskje det kan bringe meg nærmere et svar. Kan Jonetta Jensdatter Klet være i slekt med Ola Jenssen Sør-Solberget fra Soknedal? Hennes datter Anne ble jo oppfostret på Melhus hos han. Kanskje det er et spor som må sjekkes.mvh Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Kan i farten ikke se noen forbindelse mellom Jonetta og Ole Jensen Sør-Solberg (Øye), men så har jeg jo bare sjekket sånn litt i hasten også, det begynner å bli sent. Men det lønner seg alltid å sjekke alle muligheter. Får høre hva Torill Johnsen har å si, så får vi se hva som må gjøres videre. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.