Gå til innhold
Arkivverket

[#8780] Kirkebøker/klokkerbøker


Gjest Mona Dalheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Dalheim

Jeg tror jeg har funnet min oldemor, men hvordan skal jeg være helt sikker? I folketellinger/kirkebøker varierer hun med å hete Kristine/Christine og Stina. Hun er svensk, født i Värmland i 1840. Pikenavn oppført som Simonsen. Emigrantkontoret i Karlstad (jeg vet at hun var i fra Karlstad området) har i sin base funnet Stina Simonsdotter f. i Eskilsäter i 1840, destinasjonsort Oslo, utflyttningsår 1869. Dette passer også, hun får sitt første barn i 1871. Gjennom anbytarforum har jeg fått svar og damen med slekt tilbake til ca. 1600 tallet er funnet. Slektforskere i Sverige mener det høyst sansynlig er henne. I kirkeboken for et barn f. i 1878 heter hun Stina, i 1883 Kristine og i 1885 Christine. Det blir veldig forvirrende. Finnes det personfolketelling etter 1883 og før 1900 i Kristiania? Hilsen Mona D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Folketellingen fra 31. desember 1890 ligger i Riksarkivet, Oslo, men der er det et skjema for hver person, og altså et omfattende materiale å leite gjennom. Det ville nok hjelpe om man hadde bostedsadressen. For de norske byene finnes det også en folketelling i 1885. Den er normalt også ordnet etter adresse. For Oslo (Kristiania) ligger også det materialet i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.