Gå til innhold
Arkivverket

[#8782] Feil i bygdebøker?


Gjest Jorunn Hjelle
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Hjelle

Eg har J. Aalands gamle 'Eid og Hornindal', 1953 og 'Svaar-Seljesæters 'Hornindal Nordfjord. Ættelister for kvar gard i bygda', 1989. Når eg går inn på gr.nr. 124, bruk nr 1,HEGGEN,(s. 428 og s. 25 i dei nemnde bøkene), og finn ein av mine forfedre, KNUT NILSSEN HEGGEN 1741-1835, står han i begge bøkene oppgitt å vere gift med ELI RASMUSDATTER AALAND 1750-1829. I 1801-folketeljinga finn eg same Knud Nielsen(1262), 60 år gammal, med kona KARI ANDERSDATTER, begge i 1. ekteskap. Ei Eli Rasmusdatter(1235) er gift med PEDER NIELSEN HEGGEN(1234). Henne finn eg òg i bygdeboka og ætteboka, då som Eli Rasmusdatter YTREHORN 1749-1829. I 'Gravlagde i S&Fj.' finn eg berre ei Eli Rasmusdatter Heggen d. i 1829 (fødd 1750). Kan det vere at Eli Rasmusdatter Aaland aldri har funnest? I begge bøkene blir det nemnt at ho var fosterdatter til den tidlegare brukaren på garden, Rasmus Olsen. Kan denne fosterdattera i staden vere Kari Andersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ser at Knud Nilsen Heggen gifter seg i Innvik Kb 3/10-1764 med Kari Andersdatter Hopland, så 1801 tellingen er nok den riktige. Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem, om Eli Rasmusdatter Aaland. Jeg finner ingen døpt med dette navnet, jeg finner kun Eli Rasmusdatter Ytrehorn døpt 9/4-1749. Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei igjen Jorunn, Jeg har nu sjekket bygdebøkene og ser kanskje hva som har skjedd. Broren til Knud, Peder er gift 2 ganger, 2 gang med Eli Rasmusdatter Ytrehorn, jeg tror kanskje Åland har blandet sammen disse brødrene sine koner, det riktige er i hverfall at han gifter seg med Kari Anderdatter fra Hopland, hvis du ser i bygdeboken, er forrige brukar gift med en fra Hopland, og far hans igjen har en søster som er gift til Hopland, så der er slektskap mellom Hopland og Heggen. Jeg har sett i bygdeboken for Utvik på Åland, og der er ingen brukar som heter Rasmus ca 1750. Ett spørsmål til deg Jorun, har du aner tilbake til Anne Rasmusdatter Hjelle 1708-1803 gift til Heggen med Nils Knudsen Heggen. Jeg har også disse i mine aner, send meg en epost så kan vi utveksle data, rune.bergesen@Nordea.no Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Hei Rune. Takk for god hjelp. No kjem eg litt vidare. Eg sender epost om min slektskap med Nils Knudsen/Anne Rasmusdatter. Helsing Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.