Gå til innhold
Arkivverket

[#8794] Johannes Olsen Ringsaker/Hamar


Gjest Sissel Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Ellingsen

Johannes Olsen - FT 1900: bor på gården Fagerli i Hamar - født 1867 i Ringsaker Dette er riktig mann. I FT 1875 for Ringsaker finner jeg bare en Johannes Olsen som er født i 1867, men flere med samme navn og fødselsår rett før eller etter. Kan jeg være sikker på at dette er riktig Johannes - hvordan kan jeg få det bekreftet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du kan ikke være sikker på at dette er riktig Johannes. Du trenger en kilde som gir ytterligere opplysninger om Johannes Olsen, f.eks. vielse som oppgir navnene på hans foreldre eller begravelse som her trolig vil gi eksakt fødested.Hjelper ikke dette, får du prøve sorenskriverarkivet for gården Fagerli eller kommunearkivet på Hamar.Mvh Lars Løberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du kan ikke være sikker på at dette er riktig Johannes. Du trenger en kilde som gir ytterligere opplysninger om Johannes Olsen, f.eks. vielse som oppgir navnene på hans foreldre eller begravelse som her trolig vil gi eksakt fødested.Hjelper ikke dette, får du prøve sorenskriverarkivet for gården Fagerli eller kommunearkivet på Hamar.Mvh Lars Løberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du kan ikke være sikker på at dette er riktig Johannes. Du trenger en kilde som gir ytterligere opplysninger om Johannes Olsen, f.eks. vielse som oppgir navnene på hans foreldre eller begravelse som her trolig vil gi eksakt fødested.Hjelper ikke dette, får du prøve sorenskriverarkivet for gården Fagerli, lokalavisene eller kommunearkivet på Hamar.Mvh Lars Løberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du kan ikke være sikker på at dette er riktig Johannes. Du trenger en kilde som gir ytterligere opplysninger om Johannes Olsen, f.eks. vielse som oppgir navnene på hans foreldre eller begravelse som her trolig vil gi eksakt fødested.Hjelper ikke dette, får du prøve sorenskriverarkivet for gården Fagerli, lokalavisene eller kommunearkivet på Hamar.Mvh Lars Løberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Sissel, Johannes Olsen bor ikke i Hamar 1900, han bor på Fagerli i Vang. Dette er Johannes Olsen Aaseteie, snekker f.5/11 1867 i Ringsaker som reiser til Vang i 1892, att. 19/10 1896. Hvis du ser i kirkeboka for Ringsaker 1867 vil du enkelt finne foreldrene. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ellingsen

Takk til Lars Løberg og Hans Myhre og til Hans: Aaseteie har jeg ikke hørt, men Øverhagen ?? (muligens ikke før i neste generasjon ?) Jeg skal skaffe meg kirkebøker, men blir jo veldig utålmodig siden det virker som du vet mer.Johannes ble gift med Ida Nilsdatter (født i Furnes 1868) - snakker vi fortsatt om samme mann - og i tilfelle hvem var foreldrene hans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja, Sissel, det er riktig mann.Jeg vet ikke mer, bare konstaterte fakta for deg i forrige innlegg. Ser at du vet om ekteskapet. Finn det og du har hans far eller finn hans dåp, du fikk datoen av meg. Mer vet jeg ikke. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sissel Ellingsen

Hei igjen Er det noen som har anledning til å se i kirkebok for Ringsaker - døpte 1867-68 for meg?(Det er problemer med kopiering til mikrofilmkort på grunn av en maskin som har gått i stykker å det tar så fryktlig lang tid å få kort)Altså : Dåp Johannes Olsen født 5/11-1867- Ringsaker, hvem var foreldrene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Det er faktisk to Johannes Olsen f dette året i Ringsaker en i Veldre sogn og en i Brøttum sogn både Brøttum og Veldre regnes som Ringsaker.Det ser ut til at begge disse to guttene flyttet,din Johannes kalles Aaset eie den andre Glestadeie.På Glestad eie (Damsveen) bor i 1875 Ole Thomasen og Kirsti Evensdtr med sønnen Johannes f 1867.På Rugsveen bor 1875 Ole Olsen og Johanne Jørgensdtr med sønnen Johannes f 1867.Rugsveen ligger i Brøttum sogn ikke så langt fra Aaseth. Jeg kan sjekke fødselsdatoen for deg, men ikke før på tirsdag,kan du vente så lenge? Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Fikk lagt inn en liten snøggtur på arkivet i dag og kan melde følgende: Ringsaker krkbok nr 9a s 60: Johannes f 16/11-1867 dpt 1/12-1867 Ole Olsen Aaseth eie og Johanne Jørgensdtr. Faddere: Peder Larsen Aaseth eie, Mikkel Olsen Berget, Berthe Evensdte Aaseth eie,Ole Thomassen Bjerklien. Krkbok for Brøttum sogn i Ringsaker Prestegjeld s 94: Konfirmerede 1/10 1882,nr 5 Johannes Olsen f 5/11-67 dpt1/12-67 f Aaseth eie, bosted Hougsve- eie,koppervaksinert 1868,Kristendomskunnskap : Godt. I Ringsaker krkbok 9b s 345, under viede : Viet 19/11 1857 Ole Olsen og Johanne Jørgensdtr. Han 23 år f Bjerklien nu Nordhaugen. Hun 31 1/2 år f Ulven eie nu Nordhaugen. Hans far Ole Thomesen,hennes far Jørgen Pedersen. Rings.krkbok nr 7a s 70, dpt 7/12-1834 f 30/10-1834 Ole - Ole Thomasen og Berthe Torgersdtr.Bjerklien Nybyggere. Rings.krkbok nr6 s96 dpt 16/4-1826 f 10/3-1826 Johanne - Berte Olsdtr Ulven eie Brøttum og Jørgen Pedersen Nedre Kinde,Uægte, Hans 1. Hennes 2.leiemaal. Dette ble mye tall og navn håper du finner mening i det. Som du ser er det to forskjellige fødselsdatoer på Johannes en skulle tro den som er oppgitt ved dåpen var den rette,men han bruker 5/11 ved konfirmasjon og ved flytting fra Ringsaker. Men det er vel ikke så nøye kanskje. Det får bli nok for nå. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.