Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Gurli Heimsbakk

[#8798] Emigrant i 1853

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Heisann!Jeg har en kar som emigrerte fra Norge til New Zealand ca 1853 - han var født i Fredrikstad - no lurte jeg på hvor han muligens ville dratt fra om noen vet om hvilke kilder jeg må lete i - hvor finns så gamle emigrant kilder????Takk!MVH, Gurli

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

Det finst vel knapt noko kjelde du vil finna han i som emigrant. Eg vil tru han reiste via England.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gurli Heimsbakk

Så det er umulig og finne noen kilder om dette med hans reise???MVH, Gurli

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Det var passtvang i Norge - også for reiser innenlands - fram til våren 1860. Passprotokoller finner man i futearkivene eller i politimesterarkivene. Enkelte av disse kildene er dataregistrert, og noen er tilgjengelig i DA, f.eks. for Bergen og Ålesund. For Fredrikstad vil det være naturlig å spørre i Statsarkivet i Oslo.En del nordmenn emigrerte uten å gå via politimester/fut, f.eks. hoppet noen tusen norske sjøfolk av i utlandet. Da vil rullematerialet i arkivene etter innrulleringssjefene kunne gi svar, og igjen vil det være Statsarkivet i Oslo som kan sitte på svarene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gurli Heimsbakk

Takker for tipsene:-)MVH, G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gurli Heimsbakk

Denne karen hadde vært underoffiser i feltattilleriet - skal høre med Oslo Statsarkiv - det hadde vært fryktelig artig og se om han ( tipp oldefar til min mann) hadde familie og etterslekt der nede :-) Han var gift her - og hadde dratt for og finne gull - noe han også gjorde og sendte hjem - kona døde i 1870 - og da ble kontakten fra han ( Johan Gundersen Godager) brutt -MVH, Gurli

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.