Gå til innhold
Arkivverket

[#8798] Emigrant i 1853


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Heisann!Jeg har en kar som emigrerte fra Norge til New Zealand ca 1853 - han var født i Fredrikstad - no lurte jeg på hvor han muligens ville dratt fra om noen vet om hvilke kilder jeg må lete i - hvor finns så gamle emigrant kilder????Takk!MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det var passtvang i Norge - også for reiser innenlands - fram til våren 1860. Passprotokoller finner man i futearkivene eller i politimesterarkivene. Enkelte av disse kildene er dataregistrert, og noen er tilgjengelig i DA, f.eks. for Bergen og Ålesund. For Fredrikstad vil det være naturlig å spørre i Statsarkivet i Oslo.En del nordmenn emigrerte uten å gå via politimester/fut, f.eks. hoppet noen tusen norske sjøfolk av i utlandet. Da vil rullematerialet i arkivene etter innrulleringssjefene kunne gi svar, og igjen vil det være Statsarkivet i Oslo som kan sitte på svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Denne karen hadde vært underoffiser i feltattilleriet - skal høre med Oslo Statsarkiv - det hadde vært fryktelig artig og se om han ( tipp oldefar til min mann) hadde familie og etterslekt der nede :-) Han var gift her - og hadde dratt for og finne gull - noe han også gjorde og sendte hjem - kona døde i 1870 - og da ble kontakten fra han ( Johan Gundersen Godager) brutt -MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.