Gå til innhold
Arkivverket

[#8801] Jens Olsen Hesselberg, fogd i Hurum og Røyken


Gjest Dagfinn Langsøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagfinn Langsøe

Jens Olsen Hesselberg var fogd i Hurum og Røyken til 1682, da han ble satt i arrest på Akershus for manko i kassen. Han reiste senere til Danmark og etterlot kone og barn i Røyken. Konen het Anne Jensdatter, og det antas at hun er den samme som Anne Jensdatter Bartrum, som ble begravet i Røyken 2. ferbuar 1709, 72 år gammel. En Anne Jensdatter er i 1701 gift med klokkeren Hans Sørensen, som er er far til Maren Hansdatter og stefar til Ole Jensen og Barbra Jensdatter. I 1690 møter Ole Jensen i retten på vegne av sin mor, og ber om henstand på en gjeld som faren, forhenværende fogd Jens Olsen, hadde pådratt seg. Denne hadde da forlengst reist til Kjøbenhavn. Barbra Jensdatter ble gift med Jørgen Paulsen Grini, og det antas at hun er søster av Margrete Jensdatter, som ble gift med Jacob Nilsen Jakobsland.Er det noen som vet hvor Jens Olsen Hesselberg og Anne Jensdatter Bartrum kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ettersom jeg har personlig interesse i dette temaet tillater jeg meg et forsøk på å løfte det 'opp i lyset'. Det var interessante opplysninger som bragte meg enda et lite stykke bakover.Jeg har ikke talt antall 'tipp'er', men Barbara Jensdatter og Jørgen Paulsen Grini ligger i den strake linja bakover. Deres datter, Anne (1710-1799) ble gift med Anders Olsen Braaset (1704-1780). Et meget 'produktivt' par. Jeg har registrert 16 barn i tiden 1729-1753).Håper noen kan bidra med noe om Jens Olsen Hesselberg!Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes flere Hesselberger ca. 1700 som kom fra København eller andre steder i DK. IGI har en Jens Hesselberg f. 1625 Hesselberg, Gerning, Viborg. En Jens H i DK gift med Mette Lasdt. og en Jens H i DK gift 22/4 1632 med Marren Christensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Det finnes data om Jens Olsen Hesselberg i Tingbøkene for Lier, Røyken og Hurum 1680-1687 som ligger på nettet (Tingbokprosjektet). Han havnet på Akershus, og det må ha vært dokumentert hva han ble tiltalt for, dom etc. Videre går jeg ut fra at ansettelse av fogder ble dokumentert. Hvor kan slik dokumentasjon eventuelt finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

To av Jørgen Poulsen Grini og Barbara Jensdatters sønner ble døpt Mats (hhv. 1704-1719 og 1722-1798) og jeg har lenge lurt på hvor Jørgen og Barbara tok det navnet fra. En ny runde i 'Døpte i Røyken 1704-1730 avslørte en 'Sr. Mats af He??berg' som fadder til 'sognepresten søn Thue' (ID nr.8). (Jørgen Grinis sønn Matz, f. 1704 har ID nr. 9).Jeg holder det for meget sannsynlig at Sr. Matz He??berg' betyr 'Seigneur Mats Olsen Hesselberg' og vedkommende bør da etter alle solemerker å dømme være den nevnte Jens Olsen Hesselbergs bror.Kan noen bygge videre på det?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.