Gå til innhold
Arkivverket

[#8803] Nord-Trøndelag


Gjest Turid Fleitscher Skånvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Kan noen fortelle meg hvor Fjæringstranden i Vikna kommune ligger. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Her følger en oversikt for gårder på F.. i Vikna hentet ut fra Viknabøkene. Kan det være Flerengstrand ?Fagervoll u. Valøya 75 11 Bind 3, s 461 Finnsetvika u. Valøya 75 10 Bind 3, s 462 Fjeldseng u. Bergsnov 43 2 Bind 2, s 328 Fjellhaug u. Fjukstad 71 23 Bind 3, s 365 Fjukstad 71 Bind 3, s 335 Fjukstadstrand u.Fjukstad 71 7 Bind 3, s 355 Flereng 3 1 Bind 1, s 89 Flerengmoen u. Flereng 3 2 Bind 1, s 98 Flerengstrand u. Flereng 3 3 Bind 1, s 95 Foksøya u. Storsul 74 Bind 3, s 424 Fordelsen u. Rørvik 10 Bind 1, s 202 Fornes 23 3 Bind 2, s 31 Fornes 23 1/2 Bind 2, s 33 Fornes 23 Bind 2, s 22 Fredheim u. Hansvik 5 5 Bind 1, s 129 Fredriksberg 10 198 Bind 3, s 506 Frelsøy 55 3/4/5 Bind 3, s 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hvis du går på denne linken: http://visveg.no/visveg/og setter inn F i stedsnavn og Vikna i kommune vil du få opp en rekke stedsnavn og gårder på F (ser ut til å være sånn omtrent de samme navnene som Morten nevner, men Fjærholman er nevnt i tillegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Hei Morten og Sissil. Iflg. RHD er navnet på bosted; Fjæringstranden, kommune 1750 - Vikna. Har prøvd å bla igjennom Vikna-bøkene uten å finne det - fant heller ingen ved navn Ole Sundseth i disse bøkene. Er det flere steder som het Vikna??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Det har nok vært kommunesammenslåinger og grenseflytninger i Ytter-Namdalen også opp gjennom tidene.Gjorde et 'F'-søk på VisVeg, men da i nabokommunen Nærøy, og fant både Fjærangen, Fjærangsbekken og Fjærangssetran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Ifølge FT 1900 bor Ole Olsen Sundseth (f. 1836) på gnr. 39 bnr. 2 Fjæringstranden i 1750 Vigten i Nord-Trøndelag. (Det er kanskje dette som er utgangspunktet ditt - da er jo min kommentar 'goddag mann økseskaft'...) Men ut fra gnr./bnr. kan du vel finne rett gård/gårdsnavn i andre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

På side 270 Viknabok II er Jette Oline Olsdtr. Sundseth blitt gift. Far Ole Olsen Sundseth og mor Olianna Marie Olsdtr. Dette blir på g.nr. 39 Svinøya.Forfatteren av bøkene har ikke tatt med alle beboere på gårdene. Inderster og husmenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Fjerdingstranda er beskrevet på sidene 267-270 i fornevte bok. På nyere kart er 'stranda' et sted på svinøya. fjerdingstranda som navn er vel gått inn i historien sammens med mange andre fine navn.ha en fin helg alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Hei Morten og dere andre. Beklager at jeg ikke har svart før, men har vært bortreist. Jeg lurer på en av døtrene til Sundseth, en Marie Othelie. Hvor ble hun av? Ble hun gift og fikk barn? etc. etc. Håper å høre fra dere igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vil bare nevne at i oversikten over kirkbøker for nord-trøndelag(ihvertfall for de eldste krk.bøkene) at man for Kolvereid, Nærøy, Vikna og Leka må se under Folda i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Marie Othelie ble gift (side 270 bok II)med Rasmus Jensen, sønn av Jens Rasmussen. De hadde barna Åshild 1914, Ranveig 1916, Jens 1918 og Kolbjørn 1920. I samtale med Reidun Rasmussen tlf 74390502, gift med Ernst Moe (side 271), var Ranveig eneste gjenlevende av søskenflokken. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Hei igjen. Kan denne Marie Othelie ha vært i Trondheim i 1902 og fått en sønn der. En sønn som er bortsatt (bortadoptert)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Dette har jeg ingen kjennskap til men du kunne prøve Reidun Moe nevnt i mitt siste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.