Gå til innhold
Arkivverket

[#8804] Rustom, Vågå


Gjest Liv Fiveland
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Fiveland

Hei! Min manns oldefar var fra gården Rustom i Vågå. Jeg finner gården i 1865 og 1900 tellingen, men ikke 1801. Har noen peiling på hva denne gården het da? Finner John Olsen født 1810 i 1865, men kommer ikke lenger bakover her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Rustom heter det så mange steder i Vågå (Rust = kleiv, -om = -ene). Av nabogårdene rundt det bruket som John Olsen bodde på i 1865, ser det for meg ut som om den i dag kalles Grevrusti. Flertallsendelsen kan bety at vi også må ta med nabobrukene, Kleivi og Heggerusti. Grevrusti hørte vel opprinnelig med til gården Grev (g.nr.91) nede ved Vågåvatnet. Men om Grevrusti var bebodd i 1801, vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg burde kanskje ha nevnt at nabogården til Grev, i 1801 kalt Ulsandet, hadde en del husmenn. Vi får hverken vite navn på disse plassene eller hvoir de ligger, men det kan bety at Rustom muligens kan ha hørt til denne gården. Én av dem het for øvrig Ole Gundersen (45), men det behøver jo ikke å bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Tusen takk for fin forklaring. Er veldig nysgjerrig på denne familien fordi det går så mange historier rundt enkeltpersoner. De gamle i slekten sier de var flinke treskjærere. Ellers så mener de at denne gården i dag er museum. Om det er tilfellet vet jeg ikke. John Olsens sønn John Johnsen jobbet på veien over Strynsfjellet og havnet på Stårheim, Eid i Sogn og Fjordane. Der ble han gift med Oline Rasmusdatter. En av døtrene, Jensine, havnet i Sauda og er min manns farmor.John ( Jo, som han ble kalt på Stårheim) går det mange historier om og Lars Myrold fra Stårheim har skrevet om Johns fortellerkunst i en bok kalt I Manns Minne, Lokalhistorie fra Stårheim. Denne fortellerkunsten og evnen til å leke med ord arvet også min svigerfar og mange av hans etterkommere. Jeg må nok skaffe meg kirkebøker fra dette området. Igjen tusen takk for forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei igjen! Var litt snar med å skrive i forrige notat. Lars Myrold har skrevet om John Johnsen Rustom Stårheim i boka ' Sett frå Kjøkenglaset'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Liv Fiveland

Hei igjen! Har nå kommet litt videre bakover på John Johnsen Rustom. Foreldre: John Olson VisdalRustom f.1809, død 7.4.1882,g. 19.11.1834 m. Ymbjør Olsdotter Svareplassen f. 1810, døpt 23.4.1810, d.12.08.1885. Disse var nyrydningsbrukere i Rustom i Almenningen. Bodde som innerster på Visdal da barna ble døpt og som husmannsfolk i Ulsbustugun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Du vil finne litt om Visdal i Årbok for Gudbrandsdalen 1950. Visdal er nevnt i Engebret Hougen III, s. 85 og i et hefte om Slekter i Vågå og Lom, skrevet av Pål Øystein Kvarberg, bare for å nevne noen referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.