Gå til innhold
Arkivverket

[#8808] Tappan, Hammerfest


Gjest Gjermund Wøhni
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjermund Wøhni

Peder M.Tappan f.ca.1765 d. 1835 var gift med Kirstine Olsdatter f.ca.1775 d.1849.Bosatt i Repparfjord,Hammerfest. De fikk 3 barn ilag Ane f.1827, Henrik f.1830 og Abraham f. 1833. Kun Henrik vokste opp. Men når man ser på årstallene er Peder og Kirstine fryktelig gamle når de fikk barn. Peder 62,65 og 68 år. Kirstine 52, 55 og 58 år. Her må det være noe som ikke stemmer, men hva ? Kanskje det er noen som vet hvor etternavnet Tappan stammer ifra ? Hilsen Gjermund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kor har du dei fødselsårstala på foreldra frå?Tappan høyres finsk ut - utan at eg veit meir om det. Det kom jo mange nordover frå Finland til Finnmarkskysten på 1800-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn ei Kirstine Olsdtr. i ft1801 i Oldenfjord under Hammerfest. Ho er då 20 år og ugift. Ho ville ha vore 51-52 år i 1833, og då truleg framleis økslingsfør. For det er heilt klårt at alderen på KO i 1849 MÅ vere feil, dersom ho er mor til dei tre borna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Har også prøvd å gjøre noen søk på disse og finner dem også som død og begravet. Foreslår at du prøver å finne en eventuell vielse på dette paret + - første barnet født 1827 skulle vel ikke være så veldig langt unna. Viss hun er fra olderfjord vil du nok finne dem enten under Hammerfest Landssogn eventuelt som viet under bysognet.Viss du ikke har mulighet for tilgang på kirkebok for Hammerfest kan jeg prøve å gjøre noen oppslag for deg når jeg drar på statsarkivet her i Tromsø om noen uker. Bare gi tilbakemelding på dette :)Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.