Gå til innhold
Arkivverket

[#8810] Grøterud-gården(e) i Modum i 1865.


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Grøterud-gården(e) i Modum finner jeg uten problemer i 1660, 1865 og 1900-tellingene. Men ikke i 1801-tellingen.Ved landsomfattende søk får jeg bl a til svar 13 i Buskerud. Men hvor?Pga for gammel IE-versjon kommer jeg ikke videre fra de 13 i landsomfattende søk, men nå har jeg gått inn i samtlige kommuner i Buskerud i 1801-tellingen uten å finne gården(e). Så - hvor er det blitt av dem???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Nei dessverre, Bjørn. Den gården er alt for liten - og dessuten er den der i 1865 også. Det skal være 13 iflg landsomfattende - og selv om vi trekker fra et par-tre av samme navn så mangler det ganske mange, og disse finner jeg samlet i Modum i 1660, 1865 og 1900. Og jeg snakker om EN stor og oppdelt går. Hvis jeg ikke husker feil så var det 10 bruksnr i 1865 (eller 1900...?)Men ellers 1000 takk, Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg sitter nå ved en annen maskin. De 13 betyr personer - ikke gårder. Og de 13 bodde, som Bjørn sier, på Grøterud i Sandsvær.Men det er altså ikke gården(e) jeg savner. Så det ser altså ut til at 'Modum-Grøterud' totalt mangler i 1801-tellingen. Mangler den i originalpapirene, også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

I Digitalarkivets 1801-telling finnes det en gård med det meget mistenkelige navnet Odummodu. Ser for meg ut til å være sammensatt av 2* Modum minus første og siste bokstav. Det skulle vel ikke være den? Den er i tellingen plassert mellom Hovde og Vestre Viker, og det er nesten midt i smørøyet i denne sammenhengen. Kanskje digitalarkivet kunne undersøke om det er den rette?Med vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg kan bekrefte at Odummodu er lik Grøterud. Brukerne på Odummodu i 1801 er de samme som er nevnt som brukere av Grøterud i Modums Historie V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg kan bekrefte at Odummodu er lik Grøterud. Brukerne på Odummodu i 1801 er de samme som er nevnt som brukere av Grøterud i Modums Historie V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vel hva kan vi si? Vi har ikke tilgang på originalen så vi får ikke sjekket om det faktisk står Odummodu der. Men vi er også klar over at det er noen feil i enkelte gårdsnavn i 1801-telling og en korrektur av gårdsnavnene er under arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Mamen

Det er flere feil i gårdsnavnene for Modum i 1801-tellingen. Kan nevne Biones, skal være Brones; Grindhus, skal være Gundhus; Kaaen, skal være Raaen; Bougsrud, skal vel være Kongsrud; Ovem skal være Overn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.